Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Noen som skjønner nok av anlegget til å kunne bekrefte at feilen i brenneren er en del av kjemisk resirkulerings delen?
-“Quantafuel’s plant in Skive, Denmark, has experienced a mechanical failure in the burner chamber of one of the production lines.”

-“Each of the four lines has a reactor consisting of a burner chamber and a rotating inner part. The burner chamber is heated up by a gas burner and the hot flue gas from the burner chamber heats the inner part of the reactor, where plastics pyrolysis takes place. Hence, the pyrolysis gas and the flue gas are physically separated and cannot be mixed due to the reactors’ design.”

Jeg vil jo si det. Er jo den delen der plasten smeltes.

Slik jeg forstår det også. Virker jo ikke veldig lovende, men vanskelig å si, tar vel tid å utrede dette, avventer kjøp.

image

1 Like

En del av forsen til qfuel er jo at de resirkulerer gass som de benytter til oppvarmingen. Får ikke håpe det er noe her som skaper problemer. Det er denne teknologien de hevder vil gjøre dem lønnsomme kontra andre aktører som har prøvd det samme.

Fra igår: https://jv.dk/artikel/tyskere-kommer-med-maskineriet-til-750-millioner-kroners-fabrik-i-esbjerg-byggestart-bliver-til-sommer?fbclid=IwAR1Iw0wsXjS1qqraYJXS5dkvdJiVvMSAqGP4AWiqOq96p2ZHLG39F4RjP5U

2 Likes
1 Like

Er kjipt at det skal oppstå så mye kluss i forhold til det de har meldt før jul, utrolig at det skal være mulig…
Har jo vært to reparasjoner allerede, samt nå også feil med brennkammer.
Begynner å tvile på om de vil kunne få til dette til å bli lønnsomt i stor skala med det oppsette de har i Skive.
En megafabrikk er vel x 4-5 av skive, kan jo bli rikelig med reparasjoner og nedstengninger hvis de skal holde på sånn…
men vi kommer jo ikke dit uten POC uansett.

Får håpe de finner ut av det snarlig, og at vi kan legge denne POC fasen bak oss snart!

Utrolig heldig for selskapet at de satt emi før denne mld her, da har de iallefall bra med cash, inkl til å fikse Skive fremover hvis Capex skulle øke…

Overhodet ikke unikt for QF. Plastic energy gjør akkurat det samme. Selv VOW/etia bruker vel pyrolyse av plast kun for å produsere gass som videreforedles til energi.

Jeg har vel ikke sagt at det var unikt, men det er noe qfuel har trukket frem som et konkurransefortrinn så lenge jeg har fulgt de. Hvor mye sannhet det er i det får stå for qfuel sin regning.

Qfuel var heldig med sin emisjon den 27.1. til emisjonskurs 25 (sluttkurs samme dag 28). De profesjonelle investorene som deltok var mindre heldige. Allerede dagen etterpå falt kursen til emisjonskurs og siden har kursen ikke vært i nærheten av å lukte på det nivået. Følgelig ble det et voldsomt overheng av skuffede selgere utover uken, men dagens negative melding var det neppe mange som så komme. Så da er det vel definitivt tvilerne som er i førersetet og Qfuel har åpenbart en lang vei frem til kommersiell drift. Legger også merke til at hovedaksjonæren BASF ikke deltok i emisjonen. Så de hadde kanskje sine grunner? Det føyer seg i allefall inn i en viss sammenheng. Qfuel er fortsatt priset til 2,6 milliarder, og nedsiden er fortsatt 100%. Nordea har salgsanbefaling og kursmål 14.

1 Like

Nærmer oss faktisk det punktet der BASF har et papirtap, den var det ikke mange som så komme😂

1 Like

14 kr de har som inngang? så ikke den komme nei!

Fra DN:
"Bøhn har troen på at problemene som oppsto i helgen vil løse seg.

– Slik jeg forstår meldingen, så gjelder det en feil i brennkammeret. Det er stålarbeid, en mekanisk feil, så det skal være fult løsbart, sier han og legger til:

– Det er klart det er kjedelig med nedetid akkurat idet det ikke skal være nedetid.

Selv om proof of concept utsettes atter en gang, mener Bøhn at selskapet allerede har bevist at teknologien fungerer.

– Slik jeg leser selskapets rapporter, har det allerede fått det til. De har allerede vist for både seg selv og eksternt at det fungerer.

– Du blir værende i din posisjon?

– Ja, jeg har veldig troen. Jeg synes ikke man skal glemme det store perspektivet selv om man opplever motgang. Dette er det selskapet som har kommet lengst innenfor sitt felt, og det eneste som har hele verdikjeden på plass, sier Bøhn."

Bøhn har vel noen millioner grunner til å pynte på sannheten her😂

Ser ut til at noen er fornøyd nå…
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=QUANTAFUEL&land=norway

CEO på hegnar TV forteller om hva skjedde, det ser ikke så alvorlig ut.

2 Likes

Spent på om de dekker inn, eller gutser videre! Brutalt volum i dag…

1 Like

Tenker det ser ganske dårlig ut, når man går fra 28 til 15 kr på 2 børsdager.

Trist for gamle aksjonærer… Kanskje har eksosgassen lekket ut inni brenningskammeret i små mengder uten å kunne oppdage og dette har forårsaket dårlig effektivitet og opptiden. Kan det være hell i uhell?

Oppløftende gjennomgang. Vi får følge med på aksjonærlisten de nærmeste dager. Tekniske svikt må påregnes. Men så mange brudd i forventninger hjelper ikke situasjonen nå. For min egen del syntes jeg ceo fremstod tillitsfull.