Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Noen som har sett på Quantafuel som investering?
Quantafuel er et Norsk selskap som forvandler plast til diesel og bensin.
Ble oppmerksom på selskapet da jeg så CEO Kjetil Bøhn, i intervju hos Hegnar TV (Link)

Synes caset virker veldig spennende, da råvaren er nesten gratis, og plastproblemet er i vinden.
Deres første komersielle anlegg er under bygging i Danmark, Skive.

Edit: Verdt å nevne at selskapet handles på Unotert listen på nordnet ( og sikkert andre steder) og selskapet sikter på overførsel til Oslo axess Q1 2020

6 Likes

Hvordan får man kjøpt aksjer ? :thinking:

Nordnet har en fin kort video på hvordan handle aksjer på unotert listen :slight_smile:
https://www.youtube.com/watch?v=cYHtvXD2Ywo

3 Likes

Norwegian state-owned airport operator Avinor has partnered with Quantafuel to purchase sustainable aviation fuel derived from domestic biomass.

According to Avinor, the biofuel will be produced in a pilot plant, which will be partly funded by Norwegian investment bank ENOVA. Avinor has committed to purchase fuel for NOK 8 million (€827,505).

Success of the pilot project will enable Quantafuel to consider a full-scale plant, with preliminary capacity targets of at least 7-9 million litres per year of fuel.

https://www.bioenergy-news.com/display_news/14841/norways_avinor_commits_to_biomassbased_sustainable_aviation_fuel/?fbclid=IwAR1J_jVlFYpcC4lgQorXNbB4EeRzRMgjJLbB828RJppSrPT7oFLZCDX6q94

Marketcap på 1,2 mrd NOK er jo sprekt…

Er det mye ? :slight_smile:

Selskapet hadde 3,6 mill i omsetning i 2017:

https://www.purehelp.no/m/company/details/quantafuelas/915119484

Så P/S på omlag 300 er kanskje litt mye?

Vet ikke om noen har tilgang på nyere tall?

Det var vel nå i juni oljeproduksjonen fra plast-avfall skulle starte - ifølge:

Noen som vet status der?

2 Likes

Q1 2019 presentasjon: http://otc.nfmf.no/public/news/18566.pdf

Ferdigstilling av fabrikken I Danmark, Skive er guidet til Q3 2019. Hvis du tenker på emisjon i forbinnelse med dette, så er det utført.

2 Likes

Ser ut som et interessant selskap som ser ut til å bruke den samme teknologien som Scanship, pyrolyse for å gjenvinne hydrokarboner fra plast

Alt står vel å faller på om de klarer å få fabrikken i Skive opp å gå i henhold til ny plan.

“We have 1200 ton of start-up material provided at zero cost by nearby municipalities
and suppliers for raw material. We still have the financing to complete the plant in
Denmark, and strong support from our strategic partner Vitol, and aims to get production started before the end of Q3.”

I forbindelse med byggingen av fabrikken har de gått på solide kostnadssprekker i størrelsesorden 100 mill. Dersom de får flere problemer kan det se stygt ut for selskapet, men det spørs selvsagt hvor dedikerte dagens aksjonærer er

1 Like

Takk. Tenkte mer på produksjonsstart, ja.

Som @zappa66 skriver:
“aims to get production started before the end of Q3.”

Men også:
“It’s a challenging schedule,”

Omsetning 2018 var 10 mill (og tap 16 mill), så P/S er “nede” i ca 120…

1 Like

Føler vell at dette er et investerings case hvor verken P/S eller P/E kan benyttes til noe som helst :thinking: bare min mening.

3 Likes

Da kan du jo skrive hvorfor du tror dette er ett bra investeringscase, dersom du mener det?

Jeg tror dette er et godt case på grunn av plast!
Plast er et hett tema, å man leser artikler i fleng om plast og plast i havet !
Dette problemet kommer bare til å eskalere.
Om dette firmaet har en teknologi hvor de kvitter seg med plast og lager andre nyttige produkter, så har jeg god tro på at dem kan vokse stort.
Miljø faktoren er ikke helt 100%, da man tar et dårlig miljø produkt å lager et annet “dårlig” miljø produkt. Men det er fremdeles et steg i riktig retning :+1:
#minmening

3 Likes

Selv om selskapet har en god ide er det ikke sikkert at akkurat de klarer å gjøre penger ut av teknologien.

1 Like

Nei selvfølgelig :slight_smile: det gjenstår jo å se !
Hadde man visst det, hadde vell kursen vært en annen :+1:

Konkurransen er et aspekt jeg ikke har overblikk over. Men vet at det er en del som prøver det samme. Fikk senest igår opp forslag på youtube om et firma som bedrev det samme som QFUEL.

Jeg tenker firmaet begynner å få en god start mtp de samarbeidspartnere de har tilegnet seg, og som CEO sier selv «timingen kunne ikke vært bedre»

Mtp prisingen av selskapet. Det er vell mye priset på forventninger. Men vis meg et «grønnt selskap» som ikke er det.

Det er jo nettopp derfor vi lufter denne diskusjonen om selskapet. Alle kan jo vente å kjøpe Tomra på ATH. Prøver bare å være litt tidlig ute👍🏻

3 Likes

Noen tips til hvor man kan få oversikt over aksjer på otc listen, som denne? Mtp grafer/news osv.
Netfonds/hegnar var helt genial. Men nå er jo den vekk.

Har samme utfordringen. :expressionless:
Har til nå kun funnet https://handel.norne.no
Ikke like bra, men det beste jeg har funnet til nå for notc

3 Likes

CEO Kjetil Bøhn fra Quantafuel med i E24 podcast!

Han nevner en analyse fra Sparebank1 Markets, noen som har tilgang til denne?

“Analysen fra Sparebank 1 Markets som forsåvidt har hjulpet dere med å hente inn kapital i emisjoner. De mener jo egentlig at dere er verdt rundt 600kr aksjen, men når de justerer for oppstartsrisiko og andre ting så ender de på 150kr”

CEO guider nok en gang at de sikter på børsnotering Q1 2020, når fabrikken i Danmark, Skive, er i produkjson.

2 Likes