Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL - Fundamentale forhold (NEL)

be greedy when others are fearful?

Det er vel bestemt at man skal fase ut Kull - Olje og gass.

Denne omstillingen kommer til å koste penger.
Men, når det først skjer, så skjer det.

Jeg tar meg noen lodd i HydrogenPro.
Av selskapene innad hydrogen, virker de mest edruelig priset mtp Mcap. Å mtp ACES Delta prosjektet som er levert, å FEED studiene som nærmer seg FID. Kan oppsiden fort bli stor, om flere av dems prosjekter nå kommer til live.

Investeringene øker kraftig. Både globalt og mer lokalt (EU). Blir derfor vel enkelt å legge skylden på: Det skjer i det hele tatt lite når det gjelder storskala grønn omstilling for tiden. Høye renter og usikkerhet, selskaper holder seg unna store kostnader.

@Aaleby Så hvorfor mener du alle har krakket ?
Ingen ordre på newsweb = ingen kursoppgang
Leste du det jeg skrev over ??
Du blånekter på de mest utrolige ting.

Jeg tror også det blir bra på sikt. Noen selskaper kommer seg gjennom tidene vi er i nå og ender opp som vinnere til slutt. Så har noen bet og blir sittende med lange briller på

Leste hva du skrev og det at enkelte selskaper har hatt ordrenedgang stemmer helt sikkert. Men det finnes ingen global trend i så måte, som selskapene tynges av. En slik årsaksforklaring blir for enkel. Har selv ingen entydige svar, utover at de lange brillene i denne sektoren forsvant i lag med den grønne bølgen.

Ingen global trend ? Alt av grønt har krakket så mye nå at har aldri opplevd makan. Og det er fordi de potensielt store kundene utsetter dyre omstillingsprosjekter

Og krakket har ingen sammenheng med en nedgang i faktiske investeringer. Som er hele poenget.

Så hvorfor mener du selskapene ikke mottar bestillinger da ? Du har ikke fått med deg at høye renter og krigen dreper vekst innen grønn økonomi nå? Derfor krakker kursene en etter en. De store ordrene uteblir. Over og ut

Har akkurat vist til at investeringene øker. I størrelse. Som er det motsatte av: Det skjer i det hele tatt lite når det gjelder storskala grønn omstilling for tiden. På generell basis. Hvert enkelt selskap må åpenbart evne å holde tritt. Ergo må spørsmålet besvares selskap for selskap.

Tull. Det gjelder over hele linja. Hvilke store grønne selskaper på oslo børs har gått bra siste 2 årene ? Og ellers ?
Og her har du et bilde som viser at det du skriver ikke er riktig.

Tull?! Det er et objektivt faktum at investeringene økte i fjor kontra 2022. Oppstod en grønn boble i 2020. Som har sprukket til de grader. Så enkelt. Har intet å gjøre med en nedgang i investeringsvillighet eller krigen i Ukraina.

Men selskapene mottar ikke ordre, hvordan forklarer du det? Derfor går sektoren ned, selskapene og alle fondene

Så når jeg snakker med analytikere som sier at «ja, de sliter, tidene vi er i med inflasjon og høye renter, gjør at investeringsvilje og ordre uteblir og da synker kursene « Det er i grunnen alt jeg også sier i innleggene over. Og dette velger du å krangle om ? Du mener det ikke stemmer ?

Selskapene som du har investert i mottar kanskje ikke ordrer, men økning i investeringer betyr også økning i antall ordrer. Åpenbart. På generell basis.

Gir meg her. Nytteløst når synsing trumfer fakta.

Fakta er at sektoren, fondene og selskapene raser. Nå. Og de siste par årene.

Jeg viser jo til at hele fond er ned ned og ned jo. La til og med ved et bevis over her
Hvordan forklarer du det ?

Høye renter påvirker åpenbart investerings- og risikovilligheten til investorer. Som har medvirket til at den grønne boblen har sprukket så til de grader. Påstanden om at ordrer uteblir på generell basis gir derimot ikke mening.

Selvsagt krakker grønne fond når boblen sprekker.

Dette er du ikke enig i @Aaleby ?

Du mener at de potensielle kundene jevnt over kliner til med store omstillingsprosjekter og legger store ordre for tiden ? Du mener høye renter og inflasjon ikke påvirker dette.

Lykke til.

Det er et faktum at investeringene er økende. Handler ikke om hva jeg mener. Høye renter og inflasjon er gift for slike aksjer. Som har sørget for en perfekt storm i etterkant av bobledannelsen for snart 4 år siden.

Høye renter, inflasjon og annen usikkerhet gjør at veldig mange selskaper ikke tar seg råd til, setter dyre omstillingsprosjekter på pause og da uteblir ordrene. Og når selskapene gjør det dårlig så synker kursene. Derfor er alle grønne fond ned, mens indeks ellers har gått bra