Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL - Fundamentale forhold (NEL)

Virker ikke som caset er helt dødt😎 De har jo faktisk bra cash beholdning også. Kan kanskje bli et heftig comeback her hvis man er tålmodig?

Nel ASA: Nel and partners receive about USD 90 million in funding from DoE

Her går det unna

Går startskuddet i USA nå?
Biden sin IRA som våkner til live??

Utrolig mye prosjekter som planlegges innen hydrogen. Vis man får fart på subsidiene fremover kan det være riktig tid å kjøpe seg inn i leverandør selskapene.

Hypro og Nel har falt hardt å brutalt den siste tiden.

Men meldinger som Nel kom med i dag, kan være det som snur trenden. Å start skuddet for en ny æra for Grønn Hydrogen.

Lets see Whats happens

Vrir hodet fælt her. Folk jeg rådfører meg med har ekstremt liten tro på hydrogen. De mener ren el uten hydrogen blir vinneren til slutt. At det bare er blaff vi ser.

Ikke vet jeg.

Men hva med :

  • Tungtransport
  • skipstrafikk
  • fly

Her kan absolutt Hydrogen spille en avgjørende rolle for null utslipp i fremtiden.

Eller lagring av overskudds energi?

Var vel ingen som helt hadde troa på El biler heller i begynnelsen. Men der ble de bevist feil.

Nettopp de sektorene. Mange mener hydrogen er unødvendig komplisert og alt for dyrt.
Men blir jo litt gira når man ser børsmeldingene fra NEL i kveld
Selveste hydrogen truck raketten Nikola i USA er ned fra 70 USD til 0,65 USD

Nikola du referer til?

Trevor Milton må vel ta en del av skylden for dette?

Ja men fra ca 20 USD har ikke noe med han å gjøre. Selskapet er rent og helproft nå, det er hydrogen usikkerhet og mangel på store nye ordre det handler om. Jeg følger med.
Det skjer i det hele tatt lite når det gjelder storskala grønn omstilling for tiden. Høye renter og usikkerhet, selskaper holder seg unna store kostnader. Men hydrogen usikkerhet hadde det vært uansett føler jeg

Har bitt meg merke i at du påstår dette. Gjentagende. Basert på magefølelse?

Ett enslig google-søk forteller følgende:

  • Global Clean Energy Investment Jumps 17%, Hits $1.8 Trillion in 2023, According to BloombergNEF Report
  • China leads with $676 billion invested in 2023, or 38% of the global total
  • Together, the EU, US and UK invested more than China in 2023, which was not the case in 2022
  • There was also strong growth in emerging areas such as hydrogen (with investment tripling year on year), carbon capture and storage (near-doubling) and energy storage (up 76%).

@Aaleby Jeg snakker om de selskapene jeg følger som går på store ordre. I Hex selskapene kom det ordre på løpende bånd før, nå kommer det så og si aldri. De er verdensledende innen sine felt og avhengig av store bestillinger. Når det var null rente rant det inn nærmest.
Ned 60-90%
Hexagon Purus som er verdensledende innen hydrogen og el ( ulike systemer innen de sektorene ) er ned fra 80 til 6
Samme med NEL.
Aker Carbon Capture. Masse studier, men ordrene lar vente på seg
Scatec er ned fra 400 til 63. Der kommer det stadig, men de har havnet i samme dragsug de også. Kunne nevnt mange flere også
Så hvorfor gidder du krangle om dette ? Nesten alle selskaper som er avhengig av at store foretak investerer betydelig innen stor omstilling til grønt har krakket så det synger etter

be greedy when others are fearful?

Det er vel bestemt at man skal fase ut Kull - Olje og gass.

Denne omstillingen kommer til å koste penger.
Men, når det først skjer, så skjer det.

Jeg tar meg noen lodd i HydrogenPro.
Av selskapene innad hydrogen, virker de mest edruelig priset mtp Mcap. Å mtp ACES Delta prosjektet som er levert, å FEED studiene som nærmer seg FID. Kan oppsiden fort bli stor, om flere av dems prosjekter nå kommer til live.

Investeringene øker kraftig. Både globalt og mer lokalt (EU). Blir derfor vel enkelt å legge skylden på: Det skjer i det hele tatt lite når det gjelder storskala grønn omstilling for tiden. Høye renter og usikkerhet, selskaper holder seg unna store kostnader.

@Aaleby Så hvorfor mener du alle har krakket ?
Ingen ordre på newsweb = ingen kursoppgang
Leste du det jeg skrev over ??
Du blånekter på de mest utrolige ting.

Jeg tror også det blir bra på sikt. Noen selskaper kommer seg gjennom tidene vi er i nå og ender opp som vinnere til slutt. Så har noen bet og blir sittende med lange briller på

Leste hva du skrev og det at enkelte selskaper har hatt ordrenedgang stemmer helt sikkert. Men det finnes ingen global trend i så måte, som selskapene tynges av. En slik årsaksforklaring blir for enkel. Har selv ingen entydige svar, utover at de lange brillene i denne sektoren forsvant i lag med den grønne bølgen.

Ingen global trend ? Alt av grønt har krakket så mye nå at har aldri opplevd makan. Og det er fordi de potensielt store kundene utsetter dyre omstillingsprosjekter

Og krakket har ingen sammenheng med en nedgang i faktiske investeringer. Som er hele poenget.

Så hvorfor mener du selskapene ikke mottar bestillinger da ? Du har ikke fått med deg at høye renter og krigen dreper vekst innen grønn økonomi nå? Derfor krakker kursene en etter en. De store ordrene uteblir. Over og ut

Har akkurat vist til at investeringene øker. I størrelse. Som er det motsatte av: Det skjer i det hele tatt lite når det gjelder storskala grønn omstilling for tiden. På generell basis. Hvert enkelt selskap må åpenbart evne å holde tritt. Ergo må spørsmålet besvares selskap for selskap.