Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL - Fundamentale forhold (NEL)

Tull. Det gjelder over hele linja. Hvilke store grønne selskaper på oslo børs har gått bra siste 2 årene ? Og ellers ?
Og her har du et bilde som viser at det du skriver ikke er riktig.

Tull?! Det er et objektivt faktum at investeringene økte i fjor kontra 2022. Oppstod en grønn boble i 2020. Som har sprukket til de grader. Så enkelt. Har intet å gjøre med en nedgang i investeringsvillighet eller krigen i Ukraina.

Men selskapene mottar ikke ordre, hvordan forklarer du det? Derfor går sektoren ned, selskapene og alle fondene

Så når jeg snakker med analytikere som sier at «ja, de sliter, tidene vi er i med inflasjon og høye renter, gjør at investeringsvilje og ordre uteblir og da synker kursene « Det er i grunnen alt jeg også sier i innleggene over. Og dette velger du å krangle om ? Du mener det ikke stemmer ?

Selskapene som du har investert i mottar kanskje ikke ordrer, men økning i investeringer betyr også økning i antall ordrer. Åpenbart. På generell basis.

Gir meg her. Nytteløst når synsing trumfer fakta.

Fakta er at sektoren, fondene og selskapene raser. Nå. Og de siste par årene.

Jeg viser jo til at hele fond er ned ned og ned jo. La til og med ved et bevis over her
Hvordan forklarer du det ?

Høye renter påvirker åpenbart investerings- og risikovilligheten til investorer. Som har medvirket til at den grønne boblen har sprukket så til de grader. Påstanden om at ordrer uteblir på generell basis gir derimot ikke mening.

Selvsagt krakker grønne fond når boblen sprekker.

Dette er du ikke enig i @Aaleby ?

Du mener at de potensielle kundene jevnt over kliner til med store omstillingsprosjekter og legger store ordre for tiden ? Du mener høye renter og inflasjon ikke påvirker dette.

Lykke til.

Det er et faktum at investeringene er økende. Handler ikke om hva jeg mener. Høye renter og inflasjon er gift for slike aksjer. Som har sørget for en perfekt storm i etterkant av bobledannelsen for snart 4 år siden.

Høye renter, inflasjon og annen usikkerhet gjør at veldig mange selskaper ikke tar seg råd til, setter dyre omstillingsprosjekter på pause og da uteblir ordrene. Og når selskapene gjør det dårlig så synker kursene. Derfor er alle grønne fond ned, mens indeks ellers har gått bra

Til tross for at investeringene er sterkt økende :man_shrugging:

Du mener at rakettferden i 2020 ble drevet av ordretilgangen til grønne selskaper heller enn at ethvert selskap som hadde hydrogen i seg gikk til himmels? Gimme a break.

En blanding. Det rant inn med ordre på den tiden. Men de gikk alt for mye ja. Men grunnen til at sektoren sliter nå er at det over lang tid nå har vært lite investeringsvilje grunnet høye renter, inflasjon og annen usikkerhet. Når det snur igjen kan det bli gøy

Grunnen til at sektoren sliter er summen av alt. Oppblåste verdier (boble) med høye renter og inflasjon oppå det hele. Som har fått investorer til å flykte som rotter fra et synkende skip. Ikke uenig overhodet.

NOTIFICATION OF MAJOR HOLDINGS

Shareholder Disclosure Notification

Notification of Major Holdings

Shareholder Disclosure Notification

NOTIFICATION OF MAJOR HOLDING

Notification of Major Holdings