Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL - Småprat (NEL)

Problemet er jo de kinesiske subsidiene som de kjører på med til de har dominert markedet.

1 Like

Vi kan mene mye om aksjen, eg har aldri skjønt meg på den siden den gikk fra 3kr og oppover, men med volumet og den tidvise hypen rundt, så er den uanset pris, en hærlig aksje å trade for dei som liker det

Det er jo det samme jeg sa bare med andre ord, så ja.

Man må ikke tro kineserne kjøper fra NEL i stor skala når de selv kan fyre i vei selskaper som lager det samme. Kjøper de noe er det vel for å reverse-engineere slik at de selv kan produsere liknende.

Nei det jeg tror derimot er at det i større og større grad vil være mulig for vestlige selskaper å være konkurransedyktige mot kina i konkurransen om å selge til vesten.

All historikk sier jo det motsatte. Dog kan vi håpe på at tollkrigen som foregår nå hindrer Kina i å selge sterkt subsidierte produkter til hele verden.

Men aksjemarkedet må ikke bare se på historikk, det må også se på fremtiden.

Homesourcing er stikkordet for de neste 10 år, i motsetning til de foregående 20.

1 Like

Nearshoring mener du :wink:

Nå er det ikke lenger kina som gjelder men made in EU.

Det er vel en grunn til at de brøk lockup og solgte aksjer… :wink:

Om man har aldri så mye tro på casen er det dumt å ikke utnytte at den fløy latterlig høyt.

Det er vel folkene i USA som NEL kjøpte opp som nå har solgt eller hur?

Ja mener det primært var amerikanerne som solgte

https://newsweb.oslobors.no/message/481235

Løkke kommer fra Rec og er godt kjent med hvor farlige Kineserene kan være. De er usikre på om de vil inn med siste generasjon utstyr når de går inn.

Tror også du er inne på noe når du hevder at homesourcing blir et stikkord fremover.

Robotisering på den nye fabrikken vil også styrke Nels konkurranseevne.

I følge Evilfreud kan du se totalt bort i fra det som en faktor for den gule fare vinner alltid uansett. :stuck_out_tongue:

image

Mtp Kina, kan man lese seg opp på hva som skjer på batteri fronten og hvorfor de vestlig bilindustrien er redd for å gi kina “monopol”.

Denne kaken vil bli stor nok for begge.

Tror bare det er viktig å være litt kritiske og skeptiske til selskaper som har så sinsyk prising som NEL har.

3 Likes

Prisingen på akasjen er en smule problematisk for all del. Men vi kan ikke bare la være å ha næringsliv i Norge fordi Kina finnes.

3 Likes

Forskjell på å ikke ha næringsliv vs det å
Advare mot en oppblåst boble

Full forståelse for ditt syn angående prising, men hydrogen er ingen boble. Det er en av bærerene i fremtidens energimiks.
Se linker lenger oppe ref Shell og G20

Ingen har sagt hydrogen er boble. Nel prisingen er en boble.