Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL - Småprat (NEL)

Tror jeg må korrigere meg selv. Jeg gjorde litt ekstra research for å finne ut litt mer om de to andre eksplosjonene og det viser seg at eksplosjonene i Asia og USA var tanker som eksploderte på div. fabrikker. Ergo er dette den første eksplosjonen på en hydrogen-fyllestasjon, av 369 stasjoner totalt i verden.

1 Like

De fleste trodde nok denne teknologien var utprøvd og sikker.
Dette er et vanvittig tilbakeslag. Rett og slett tragisk.
Mange hadde vel håpet på hydrogendrevet skipstrafikk i fremtiden. Denne hendelsen vil sette planer og investeringsvilje laaangt tilbake dessverre.

1 Like

Enig, dette er soleklar reminder til hele industrien om at Hydrogen fuel er for risikabelt pr dags dato.

1 Like

Jeg tror ikke det trenger å bety noe på lengre sikt. Vært nok av alvorlige ulykker med både fossile brennstoff og brennende el-biler både som følge av problemer med ladere og batterier. Skadepotensialet med konsentrert energi er høyt generelt. Så lenge Nel viser at de tar det på alvor tror jeg de kommer helt fint fra dette over tid om man har litt is i magen.

“over tid”, ja. Dette kommer til å bli vanskelig å reversere. Kunne vel ikke blitt verre rent psykologisk enn hva jeg så på vei inn til Oslo i går, endeløse køer, stygg eksplosjon og etterslukking fortsatt i dag. TTT kommer til å bli dealen. Nok tid til at folk ser at dette kun var et isolert tilfelle, så får vi se.

1 Like

Har du link? Var ikke så lett å finne :slight_smile:

Fant bare dette:
image

2 Likes

Kan være et greit tidspunkt å handle på nå. Dersom man finner at dette ikke var relatert til coreteknologi, og åpner stasjonene igjen, så vtror jeg man vil se et lettelsesrally tilbake til 7-ish i første omgang. Blir spennende å følge med på.

I USA, så var det visst en brann pr 13. bensinstasjon i året. Det inkluderte kjøretøybranner osv. Variansen blir jo veldig høy når du bare har 4 stasjoner da. Kan ikke bruke det til statistikk. :slight_smile:

Bensinstasjonbranner ser jo mye koseligere ut
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DCWUPvkNA2nw&ved=2ahUKEwjvkrLWs-HiAhUq7KYKHey9DdwQwqsBMAN6BAgJEBM&usg=AOvVaw0UmWupP7yeHs2PuFhdmtNV

1 Like

Uansett er dette er stort skudd for baugen til hydrogen. Kan bare glemme å få noen fyllingsstasjoner i tettbebygde strøk igjen. Ren flaks at ikke flere ble skadet og drept. Kun et av de mest trafikkerte knutepunktene i landet som ble fullstendig stenkt i flere timer…

Det er jo helt snålt at NEL ikke faller mye mer i dag.

Nå gjelder det vel stort sett å få naive småaksjonærer til å ta i mot mest mulig. Jeg regner med minst 3 dagers nedgang i denne som vanlig er!

Snakker om hva som skjer nå. Seff er det store som drar opp kurs og får hypet som f… så selger de seg ut med god profitt og de små sitter igjen med skjegget… er det ikke ofte slik da?

Jeg vil heller si at du tar feil. Med tanke på hvor ekstremt få slike stasjoner som finnes i verden så er 3 eksplosjoner veldig mye!

Og den SINTEF eksperten er jo selvfølgelig ikke nøytral, jobben hans er jo å hause hydrogen…

Dro det ut av ræva :wink:

Har ikke link nei, men bare tenk hvor mange bensinstasjon eksplosjoner du har hørt om her i Norge. Jeg kan ikke huske noen! Snakker ikke om småbranner etc. Det finnes ca 1600 bensinstasjoner i Norge og 4(?) Hydrogen. Nuff Said?

Og poenget er jo nettopp at om det skjer noe på en hydrogenstasjon så smeller det noe inni helvette…

Kan seff bli ille det også, men mye MYE sjeldnere.

Edit: Men nok fra meg, har sagt mitt her. Hadde ikke trua, har fortsatt ikke trua…

Det tar du ut av ræva :wink:

Synes det er viktigere å avklare årsaken til eksplosjonen, før en begynner å dømme teknologien nord og ned.

Tydeligvis endel her som ikke ser forskjell på hummer og kanari.

2 Likes

Den fyren jeg ser dere svarer til har trollet tråden her over tid. Kan varmt anbefale å bare skjule ham, bare surr uten substans. Meget behagelig å slippe å se.

1 Like

Teknologien NEL baserer seg på, er utprøvd over lang tid har jeg forstått. En videreutvikling av teknologi utviklet av Norsk Hydro.

Omsatt snart for 600 millioner til nå i dag. Det ER voksent :sweat_smile:

Har ikke aksjer her, men følger med litt.

Må si at jeg trodde fallet skulle bli større.
Lett å sammenligne med en medisin som feilet i en fase i klinisk utprøvning.
Da ser man fort 50% ned.

Uansett er det tragisk med tanke på skipstrafikk. Batterier blir ikke noe alternativ der. Så nå står vi vel uten alternativer for en stund.

For å følge ditt eksempel så er det vel foreløpig usikkert om pasienten døde av noe helt annet.

Faktisk en god analogi, i biotech ville dette vært analogt med et dødsfall i et klinisk studie, noe som ofte medfører at det innføres en stopp for videre aktivitet mens man utreder hva som ligger til grunn og hva som skal skje videre.

Kursutviklingen kortvarig får seg alltid en skikkelig smell, mens det blir resultat av utredning som kommer til å definere det langsiktige.

Sjekk november 2016…
https://endpts.com/bioregnum-juno-and-the-fda-screwed-up-people-died-what-now/

image

Rent teknisk er det store ubalanser i aksjen, mangen sitter med tap og vil selge seg ut så snart de er break even.
Tipper det vil ta måneder med konsolidering for og rette opp dette.

1 Like

Har tro på at vi snart er tilbake på vinnersporet.

Forventer en foreløpig ulykkesrapport innen kort tid.