Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL - Småprat (NEL)

Som jeg har vært inne på tidligere, hydrogen kan ikke sammenliknes med andre drivstoff… det er det bare folk uten realfagsbakgrunn som tør påstå. Det er helt annet ball game med tanke på oppbevaring, flyktighet etc. Et H2 atom vil snike seg tvers igjennom de fleste materialer feks. Så selvsagt er det ekstra vanskelig og risikofylt å lagre det. Noe denne hendelsen er et eksempel på.

Se på hvor mange bensinstasjoner det finnes vs branner/eksplosjoner og se på antall H2 stasjoner vs eksplosjoner. De tallene er ikke pene!

1 Like

Det samme sa kuskene for 119 år siden…

De tallene var ikke pene :sunglasses:

For å ikke glemme slaget mellom Tasla og Edison tiåret før… Ac Vs Dc :wink:

Press release: Update regarding incident at Kjørbo
(Oslo, June 11, 2019) Nel ASA (Nel, OSE:NEL) announces that on Monday June 10,
2019, an incident occurred at the Kjørbo hydrogen station, located outside of
Oslo, Norway. The incident has been contained, however the cause remains
unknown. Nel is working closely with its partners and authorities in the ongoing
investigation.

Nel received a report of an incident involving a fire at the Kjørbo hydrogen
station at 17:40 CET on June 10, 2019. The fire was contained just after 20:00
CET. No serious injuries were reported. As one of the main equipment suppliers
to the station, Nel immediately mobilized expert personnel to the scene and is
actively contributing to the ongoing investigation.

“We are grateful for the swift work of emergency responders and that no major
injuries have been reported. It is too early to speculate in the cause of the
incident. Safety remains the core of our operations and we’re providing all
relevant technical assistance in the ongoing investigation. In addition to
immediately mobilizing our personnel to the scene, we have also brought in our
experts from Denmark overnight. We will continue to work closely with all
relevant parties to determine the root cause,” says Jon André Løkke, CEO of Nel.

Nel invites investors and analysts to an investor update at 08:00 CET.

Please join the event 5-10 minutes prior to the start by using the number and
confirmation code below:

• NORWAY: +47 2100 2610

• UK: +44 (0)330 336 9125

• USA: +1 929-477-0448

Confirmation code: 6223613

ENDS

For additional information, please contact:

Jon André Løkke, CEO, jon.andre.lokke(at)nelhydrogen.com

Bjørn Simonsen, VP IR & CC, bjorn.simonsen(at)nelhydrogen.com

Forskningslederen i SINTEF sier at han aldri har hørt om noe lignende på verdensbasis.

Det kan virke, som kursfallet er en gigantisk overreaksjon

Da har han ikke lest mye om hydrogen internasjonalt eller sitter fullastet😄Gikk vel en H2 stasjon i luften i US for en tid tilbake.

1 Like

Nå trykkes både NEL og HEX ned igjen

Clearstream Banking økte kraftig i NEL forrige uke. Mistenker at de handler stort i dag også.

Over 21% nå.

Noen som vet hvordan avtalen med Nikola er utformet ? Hvor mye er det helt sikkert at NEL får feks

Det er en rammeavtale, dvs. at ingenting er sikkert før Nikola faktisk benytter seg av den. Tipper avtalen innebærer at Nikola forplikter seg til å kjøpe av Nel så lenge Nel er leveringsdyktige. Om Nel ikke klarer å levere mange nok fort nok står de antakelig fritt til å benytte andre leverandører. Foreløpig er det vel kun bekreftet avrop på noen stasjoner til testing om jeg husker rett.

Nel har ikke regnet Nikola-avtalen med i tallet på backlogen i noen av kvartalspresentasjonene siden avtalen ble presentert.

1 Like

Ok, takker. Vi får håpe at ikke eksplosjonen har noe med NEL sin kjerneteknologi å gjøre.

Ganske sykt. Jeg var faktisk en av de nærmeste bilene når det smalt (var midt i rundkjøringen ved Kjørbo, for de som er kjent), basically 30 meter unna.
Var så kraftig trykk at bensinlokket på bilen spratt ut og jeg mistet kontroll over bilen et sekund.
Tankene som flyr gjennom hodet de første sekundene før man skjønner hva som har skjedd er ganske sykt. Alt fra at dekket eksploderte, hele bilen eksploderer, noen skyter på oss med bazooka etc.
Ringte nødetaten mens jeg spant fort som f… derfra. En guffen følelse, men gikk heldigvis bra og kunne vært så mye verre - ikke bare for oss i bilen, men sånn totalt sett.

7 Likes

Hvis du ser på aksjonærlisten i NEL så er de ikke akkurat preget av småaksjonærer. Det er vel store kjøpere som drevet kursen i NEL ikke småaksjonærene

Nei ikke spesielt ofte

Er jo helt frivillig å kjøpe da

Sikker på dette? Caset trenger ikke være ødelagt om mange nå er i null eller litt minus.
Selv kjøpte jeg på 5,7 i dag og sitter fint i det. Satt stoploss tight som faaack.

Feil. Hydrogeneksplosjoner er forholdsvis uvanlig og ut fra hva jeg er bekjent med har dette bare skjedd 2 ganger tidligere (Asia og USA), til og med SINTEF-ekspert på hydrogen sier dette er høyst uvanlig. Samtidig er det fullstendig vanlig at ulykker oppstår når mennesker prøver å temme krefter de ikke har erfaring med, jf. oljeutvinning i nordsjøen og elbiler. At dette skjedde nå åpner bare for å kartlegge problemer og komme opp med bedre sikkerhetsrutiner. Hydrogen er (sammen med el) fremtidens drivstoff og det er ikke tvil om at Nel henter seg inn etter dette.

Herregud da troll! Sintef eksperten sin jobb er å hause hydrogen. Skjønner at du har en agenda her, enten shorting eller oppskaket etter gårdagen. Slapp av.

Vet du i det hele tatt hva SINTEF er for noe?

Ps: Jeg har god innsikt både innen akademia generelt og NTNU og SINTEF spesielt. Bla familie og bekjente som har jobbet i SINTEF…

Så du har familie og bekjente som sier at Sintef IKKE er uavhengige? Men derimot agerer som lobbyister med med klar agenda på vegne av sine kunder/klienter?

I min omgangskrets er Sintef ett kvalitetsstempel.

SINTEF er et kvalitetsstempel absolutt! Men ikke tro at de er nøytrale. De jobber jo på oppdrag tross alt…