Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

New wave Småprat

Land: Sverige Market cap: 12,5 milliarder

CEO: Torsten Jansson (eier cirka 35 % av aksjene)

Trigger: Aksjen har falt ned og fås til p/e 10 med høy historisk vekst. Jeg tror New Wave takler en resesjon bra.

Sektor og forretningside: “Profil” og annen detaljhandel. “Profil” vil si at New Wave leverer skreddersydde klær B2B til idrettsklubber (se bildet), korps, snekkere eller bilverksted. Alt etter kundens behov. Merket “Craft” er størst innad i New Wave.

De selger også klær B2C i sportsbutikker. I Norge vil du treffe på folk med New Wave arbeidsklær uten at du vet det på flyplassen, bussen eller byggeplassen. I din lokale sportsbutikk er Craft et hett merke.

Fremtidsutsikter: New Wave guider for å klare en resesjon veldig bra. Men de vil bruke mer penger på R & D fremover enn de gjorde under pandemien. Nye løpesko er satsningsområde nr. 1. De skal ha stabile ebit-marginer rundt 14-15 %, som er et par prosent lavere enn nylig pga dette. USA/Canada er satsningsområdet med høy vekst og enda høyere forventet vekst fremover.

Mer om investeringstesen: New Wave har momentum. De vokser gevinsten med 20 % i året og har gjort det i lang tid. New Wave er Europas største leverandør innenfor sektoren Profil og vokser bra i detaljhandel også. New Wave driver bl. a. merket Craft som sponser det norske og svenske skilandslaget. Nå opplever jeg at merket begynner å bli “satt” i Norge.

Fotballklubber som Hammarby, Toulouse og Gent bruker også Craft. Bildet vedlagt er av Klæbo og ovenfor en av Europas hotteste spisstalenter, Gift Orban fra Gent FC. Etter som Craft begynner å bli et etablert og hett merker New Wave det på marginalene. Derfor er lønnsomheten høyere enn tidligere for hele konsernet New Wave siden Craft er en vekstmotor.

Torsten Jansson kan retail og han er kongen av “Profil” i Europa/USA. Han har drevet med fagområdet siden New Wave var knøttlite. Han har aldri solgt en aksje og jeg synes P/E 10 er billig for god geografisk spredning med en slik CEO. Valutaen SEK er svak, men det er ikke negativt for eksport. Jeg anbefaler å høre Torsten prate:

New Wave Group - Temadag konsument & varumärke - YouTube

+23% siste mnd :sunglasses:

På Pinpoint har 51 investorer avgitt sine estimater for New Waves Q2-rapport. Her får du tilgang til konsensus og investorenes estimater :point_down: