Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Next Biometrics Group (NEXT)

Gjør **** sine kursmål i en annen aksje på et annet forum til skamme

Det skulle ge en aktiekurs på 1 516 kronor per aktie för Next, sa Ola Rollén.

Har ikke tilgang. Gidder du?

För skuldfrågan kan besöket på skolan spela en roll, eftersom den visade att förhandlingarna om att Ola Rollén skulle bli största ägare i det norska Next Biometrics hade tagit en paus den 7 oktober 2015. Enligt åklagaren Marianne Bender var allt i stort sett klappat och klart i förhandlingarna om den riktade emissionen redan på förmiddagen den dagen. Enligt Rollén var det emellertid flera frågor som inte lösts och mycket osäkert om det över huvud taget blev ett avtal.

Next biometrics vd Tore Idsbøe hade kommit till Ola Rollén i Hexagons lokaler i London för ett förhandlingsmöte den 7 oktober. Samtidigt handlade Rolléns bankkontakt i Singapore aktier på Oslo Börs både den 6 och 7 oktober. Enligt Rollén gjordes detta för att förstärka hans förhandlingsposition.

Frågan som domaren måste ta ställning till är om Rollén kunde förutse att kursen i Next skulle öka med 83,5 procent så fort börsmeddelandet om emissionen skickades ut, vilket var det som skedde. Hade Rollén fått insiderinformation utöver vad han själv planerade att göra? Det är inte olagligt att handla aktier med information om sina egna planer, men däremot om man har tillgång till annan information som inte marknaden har.

Även om Ola Rollén inte har någon exakt minnesbild av vad som sades på olika tidpunkter i förhandlingarna, kunde han med hjälp av sin mobiltelefonlogg se att han ringde sin chaufför tre gånger under några minuter efter kl 15 den 7 oktober.

– När jag såg det kom jag ihåg att jag hade ett möte med min sons mattelärare 13.15 den dagen. Jag ringde chauffören och bad honom hämta sonen, som var hemma eftersom det var planläggningsdag på skolan. Själv gick jag till skolan som var 2,5 kilometer från kontoret och jag kommer ihåg att det regnade, sa Ola Rollén.

Bortsett från att detta ger en bild av honom som bekymrad far – sonen hade tagit för lätt på matteläxorna enligt läraren – visar det också att det var osannolikt att det kommit ett genombrott i förhandlingarna med Next.

1 Like

Även om Ola Rollén inte har någon exakt minnesbild av vad som sades på olika tidpunkter i förhandlingarna, kunde han med hjälp av sin mobiltelefonlogg se att han ringde sin chaufför tre gånger under några minuter efter kl 15 den 7 oktober.

– När jag såg det kom jag ihåg att jag hade ett möte med min sons mattelärare 13.15 den dagen. Jag ringde chauffören och bad honom hämta sonen, som var hemma eftersom det var planläggningsdag på skolan. Själv gick jag till skolan som var 2,5 kilometer från kontoret och jag kommer ihåg att det regnade, sa Ola Rollén.

Bortsett från att detta ger en bild av honom som bekymrad far – sonen hade tagit för lätt på matteläxorna enligt läraren – visar det också att det var osannolikt att det kommit ett genombrott i förhandlingarna med Next.

Det kom först efter att Oslo börs hade stängt den 7 oktober. Rollén meddelade då sin bankkontakt i Singapore för att stoppa handeln.

Ola Rollén hade strax innan han berättat om matteläraren själv gjort en pedagogisk dragning för hur han såg för sig hur en investering på 120 miljoner kronor skulle kunna ge honom en ägarandel i ett företag som han ansåg skulle kunna göra en bruttovinst på 2,2 miljarder kronor 2020. Vinsten per aktie skulle motsvara 138 kronor.

– För den sortens företag, med en produkt, en marknad och ett begränsat antal kunder är det rimligt att värdera företaget med 11 gånger årsvinsten. Det skulle ge en aktiekurs på 1 516 kronor per aktie för Next, sa Ola Rollén.

Ett av skälen till att han ansåg att avtalet om en emission med Next var osäkert tidigare under dagen var att företagets vd krävde att han skulle sälja sina aktier i konkurrenten Fingerprint om han skulle få en styrelsepost i Next.

1 Like

”Am I worried? No, I am not,“ Rollen told the court. ”Next has been a risky operational investment all the time but I am convinced that we will all have fingerprint cards on our credit cards in four years’ time.

1 Like

Kredittkort har jeg ingen tro på på lang sikt. Hva skal vi med kort når mobilen vi alle har i lomma kan gjøre samme jobben?

Det er bra å höre din dype analyse :slight_smile:

1 Like

Jo men hva er motsvaret da, det er jo nøyaktig det mange tenker?

Typ Google og Apple vil at mobilen skal bli lommeboka di, og de to aktørene har en viss tyngde om du ikke kjenner til dem.

1 Like

Google og Apple lar deg betale med plastkortet ditt via mobilen, de erstatter ingen ting

1 Like

Nå mente jeg ikke spesifikt de løsningene som pushes i dag, må se litt videre på det.

Overhodet ikke gitt at Visa eller Mastercard vil være de underliggende aktørene i fremtiden.

Spørsmålet er om du ønsker å være avhengig av bare mobilen. Jeg er selv en fan av mobilbetaling, men ønsker å også ha et plastkort i lommeboka og et annet sammen med passet.

3 Likes

Har ingen interesse av å gjøre en analyse av Next, svarte helt enkelt med en kommentar på quoten @holmes postet

Mye mulig det tar en god del lenger tid en 4 år å gå over til mobil som betalingsverktøy, dette er ikke noe jeg har satt meg nevneverdig inn i.

Lykke til :wink:

1 Like

Om man virkelig er intresert i hva motsvaret er så er det mulig å se på q3 presentationen til idex. http://webcast.seria.no/client/mobile/?id=67384698

1 Like

Kjipt å gå tom for strøm på lommeboken da :sunglasses:

4 Likes

Denne er bra http://embeddedsecuritynews.com/2017/11/research-the-rise-of-biometric-cards-edition-november-2017/

Tactilis is a private company founded in Singapore in 2009 run by smart card industry seasoned professionals led by Michael Gardiner (CEO), Adriano Canzi (CTO) and David Martin (CFO). The manufacturing base is located in Penang, Malaysia.

Their core product is a dual interface, energy harvesting Biometric Smart Card with large area sensor from Next Biometrics. Their Biometric Smart Card is powered by the popular Cortex M4 and they offer secure flash storage up to 4 GB, opening the door to several advanced applications. The card is assembled using a patented process.

The product is available as complete card or as flexible inlay on OEM license.

Tactilis have strategic technological partnership with a leading tier-one card manufacturer

First Biometrics is an American private company founded in 2015.

Their development is based upon several biometric-related patents, some acquired, others filed by themselves.

The company focus development of their first battery-based contact BSC using a large area flexible sensor from Next Biometrics and SE supplied by multiple tier-1 vendors. Production is going to take place in East Asia and US

The ISO/IEC 17839-1:2014 – Biometric System-on-Card – Part 2: Physical characteristics specify the key characteristics of the biometric acquisition element on card:

For Area Sensors:
They shall have a minimum active area of 169 mm2(13 x 13 mm or 0.152 x 0.152 in)
For Swipe Sensors:
They shall have a linear acquisition element measuring minimum 13 mm (0.512 in)
Allows presence on card of other electronic elements able to acquire voice (microphone), facial image (camera) or card user signature (signature input pad).
As of time of writing, only the Next Biometrics area sensor NB-0610-S2 reach 201.11 mm2 and is therefore compliant within the minimum area specified of 169 mm2.

1 Like

Spetalen ute

2 Likes

En av de få investorene som er en slik bjellesau at han kan kjøpe og selge på bjellesaueffekten hans selv skaper og komme ut i pluss.

Jeg tok også gevinsten og nå skal jeg forsøke å få en fin inngang igjen. Vi får se.

Det var en tung start :slight_smile: