Next Games er en finsk spillprodusent som produserer mobilspill basert på kjente IP’er.
Så langt kun to lanserte spill, Combat point: west og The Walking Dead: No Man’s Land, hvor TWD kan skilte med 16m spillere, og står i realiteten for alle inntektene deres.
Samtidig har de 3 spill i pipe. 1 i konseptfasen, 1 i pre-production og 1 i production. De har som mål å lansere et spill i året, fra 2018.
Igår la de ut en trailer for deres neste spill (som jeg regner med lanseres i 2018 siden det er roadmapen deres ifølge H1 rapporten, men de teaser med “coming soon” så jeg er litt usikker). Dette er et augmentet reality spill basert på The Walking Dead.
Spill nr 2 i pipe er et spill knyttet til den kommende Blade Runner filmen mens nr 3 er basert på en ny IP som de fikk rettighetene til tidligere i år.
Er tydelig et selskap i vekst da de H1 i år har hentet inn 24 nye fjes og kjøpt opp et selskap som spesialiserer seg på AR spill.
Så litt tall.
MCAP: ca 150M EUR.
Driftsinntekter 2016: 31M EUR
Driftsinntekter 1h 2017: 19.5MEUR (opp 52% fra ifjor)
EBITDA 2016: 1.375T EUR
EBITDA H1 2017: -274T EUR
Verdt å merke seg at de IKKE balansefører utviklingskostnader men kjører de rett over resultat. Balansefører og avskriver kun lisensene de sitter på.
Har litt troa på dette selskapet. Personene bak kommer fra Rovio, Disney, Supercell og vi vet hva Pokemon Go klarte med AR.
Litt usikker på hva mer jeg burde ha med i en slik tråd, så gjerne si ifra om det er noe som mangler og burde vært her.