NIU Technologies lager urbane elektriske kjøretøy. Jeg legger den inn under “Elbil” - selv om det her er snakk om el-scootere og andre elektriske kjøretøy (inkludert sykler og elektriske sparkesykler). NIU driver også med elbil, men ikke under samme selskap.
Merk at NIU ikke er NIO - det er altså to ulike selskap.
Selskapet er listet på NASDAQ med tickeren NIU.
NIU delivers the best electric vehicle in the two-wheel class powered by a Bosch Electric Motor and Panasonic Lithium Battery
NIU er i mine øyne det beste merket for elektriske scootere. Kvaliteten er god, salgskanalene i Kina er gode. Per Q3 2022 hadde de over 3300 franchise stores i Kina og 53 distributører internasjonalt.
I kinesiske storbyer som Beijing og Shanghai, har NIU flere utsalgssteder rundt omkring i byen. Det er veldig enkelt å prøvekjøre scootere, få service, oppgradere med nye deler etc…
I motsetning til de kinesiske bilselskapene, er dette et selskap som allerede tjener penger - spesielt før Covid til tross for at 2022 ikke har vært deres beste år.
Salgsvolum:
2017: 189 467
2018: 339 585
2019: 421 326
2020: 601 652
2021: 1 037 914
2022 YTD (Q3): 693 314
I følge de siste Q-pres, er kapasiteten ved den nåværende fabrikken ca. 2 millioner scootere.
Merk volumet i det siste har vært labert grunnet nedstengninger i Kina.
Det jeg liker med NIU er at de har vist at de kan tjene penger. De startet å gå med overskudd i 2019 (190 MCNY), 2020 (168 MCNY), 2021 (226 MCNY). Dette er net profit GAAP. Adjusted til Non-Gaap var det hhv 209, 208 og 273 MCNY. Mulig vi ser negative tall for 2022, men jeg har tro på NIU på sikt (altså brandet og selskapet - aksjekursen må folk vurdere selv).
Jeg anbefaler at de som er interessert, tar en titt på tallene under KEY FINANCIALS. Man kan utvide Excel-filen til å vise tall helt tilbake til 2017. Det er en veldig oversiktlig fil.
https://ir.niu.com/financial-information/quarterly-results
NIU sine scootere og kjøretøy er perfekte mobility solutions for et urban environment. Jeg tror salget i internasjonale markeder kan ta seg opp etter hvert som man går over fra bensinscooter til el-scooter. Dette er også fine løsninger for transport over kortere strekninger - både for ungdom og for voksne - se f.eks. hvordan de brukes i Kina. Flere deliveryselskap i Europa har også begynt å ta i bruk scootere fra NIU.
Nye markeder som Vietnam, Indonesia og andre ASEAN-land står også for tur.