Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nokia (NOK)

Dette her er veldig veldig spennnende. Selv om 18 milliarder alene kanskje ikke er nok til å gi en veldig høy økning i kursen, så skal de i tillegg samarbeide om utvikling av ny teknologi. Dette gjør det fort enda mer attraktivt å være Nokia aksjonær. Vi ser vel fort en fin stigning til Mandag her tenker jeg.

2 Likes

Nokia 8 skal være på vei. Ser ut til at de har valgt (endelig) å gå for Android operativ system. Ser egentlig ut til å kunne være en spennende telefon. Skal bli interessant å se når det kommer anmeldelser av telefonen. Artikkelen sier at de anslår en pris på omkring kr 6-7000 på det norske markedet. Veiledende pris i europa blir EUR 599. Kan dette være telefonen som får Nokia ordentlig tilbake på banen?

Tror jeg må begynne å se nærmere her på selskapet å se evt. oppside dersom de skulle lykkes å klare å konkurere med de store igjen. Kan godt være at dette er en potensiell rakett.

Slenger på denne og da det var litt mer kjøtt på beina om telefonen her. Her er den også blitt testet.

1 Like

Fremdeles inne @koe ? Vurderer en ny inngang til våren da 3310 ser ut til å ha blitt en god gammel nokia hit

@Hakon Nei har ikke vært inne på lenge, og det er jo godt siden den har falt såpass mye. Skal inn igjen, men ikke helt enda. Ikke på grunn av telefonene, men på grunn av 5G, IoT og teknologien til Nokia.

1 Like

Analyserer søvnen, mulighet til å koble til lys / temperatur om du legger deg / står opp.

Noen som følger hvordan det går med Nokia 2.0?

2 Likes

Har ikke sett noe mer på dem, men ser at det ble utløst et kjøpssignal iflg skyen for litt over en uke siden på litt høyere nivåer enn nå. Kursen har hittil støtt på motstanden i bunnen av skyen.

Ja er inne her nå, kom meg inn under 4 og er langsiktig her. Kortsiktig kan den nok gå videre ned med tanke på at det foreløpig ikke skjer så mye med 5G. Men det kommer, og det kommer til å bli et enormt behov for bedre nett nå som alle tingene kobles opp mot nettet, det skal streames i 4K/8K, biler skal kjøre av seg selv, robotene skal kontrolleres, dronene skal styre leteaksjoner, firma skal over til skyen osv osv.

Ja de feilet litt på VR-siden, og sa verden ikke var helt klar for dette helt enda. De har derfor bestemt seg for å stanse produksjonen av Nokia Ozo, 360-kameraet deres som kostet flesk. Hovedårsaken til nedgangen nå i det siste er imidlertid at Nokia guidet lavere inntekter innenfor infrastruktur. Jeg tror imidlertid dette er forbigående, og at det vil ta seg kraftig opp når behovet for 5G er nært forestående. Dette krever en enorm kapasitet i nettet, sammenlignet med hva vi har i dag.

Nylig valgte Telenor å inngå et samarbeid med Nokia, hvor Nokia skal bytte ut det nåværende optiske kjernenettverket (backbone), som forbinder store sentre over hele Norge og Sverige. I denne mangeårige avtalen er det totalt 200 noder hvor det gamle fibernettverket skal skiftes ut. På denne måten skal båndbredden økes kraftig, og Telenor skal være forberedt til den kommende 5G-utbyggingen.

I slutten av desember annonserte Nokia at de hadde inngått patentavtaler med Huawei, som sikrer dem store inntekter. Det var ikke opplyst hvor mye inntekter dette genererte, men avtalen er estimert til årlige inntekter på 100millioner euro. Det er ventet inntekter fra denne avtalen allerede i Q4, som presenteres 1. februar.

I sommer ble det kjent at Apple måtte betale Nokia 1,7 millarder euro, altså over 15 milliarder norske kroner, etter at selskapene kom til enighet om patentene. Det er ventet flere inntekter fra denne avtalen.

4 Likes

Takk for at du dro opp denne. Hadde helt glemt den, ordre satt på beskjedne 2k aksjer

1 Like

Er pga dette jeg også vil ta en posisjon. Fulgte jo med Nordic Semiconductor, men den har nå gått litt ifra meg. Takk for innlegget @Koe !

2 Likes

15 ledere var invitert til middag hos Trump, Nokias CEO Rajeev Suri var en av disse.

Late Wednesday, shortly before leaving for Davos, Trump told reporters that he decided to go to Swiss mountain gathering “to get them to bring back a lot of money. They’re going to invest a lot of money in this country.”

1 Like

Nokia klinker til med et godt resultat og er opp 6% så langt i dag.

3 Likes

Selvfølgelig dagen etter salg :frowning:

Det er nesten godt å se at du er menneskelig også, etter et år hvor du har truffet så sinnsykt i Funcom. :stuck_out_tongue:

1 Like

Skal treffe bedre i år :grin:

1 Like

Nokia/HMD gjør det virkelig bra på smartmobilfronten, og i Q4 2017 hadde de en global markedsandel på 1%. Det høres kanskje lite ut, men det betyr faktisk flere salg enn merker som HTC, Sony og Google i de 3 siste månedene av året.

image

Analytikerene er fornøyd

Og snart er det Mobile World Congress 2018. Der blir det mye 5G, samtidig som Nokia 9 blir lansert.

Følg med på lanseringen av Nokia 9 her, 25/2 kl 16 norsk tid:
https://www.facebook.com/events/152804518711020/

De som ikke har Facebook kan følge livestreamen på nokia.com/phones

Brudd opp av skyen:

Ser da veeeldig ut som en vimpel med 18% potensiale ved brudd opp

Skulle likt å se vimpelen nærmere flaggstanga, men USA-børsene kræsjet i mellomtida.

2 Likes

Litt OT, men hvorfor bruker du netfonds for skyen og Investing.com for tegning?
Om det er det du gjør, så litt sånn ut iallfall :slight_smile:

Har Netfonds, så skulle bare ta en kjapp sjekk om jeg kunne handle aksjen, også er det veldig kjapt gjort å samtidig sjekke skyen. Syntes det så ut som en vimpel, men det %#% &#&¤ å tegne på grafene til Netfonds, så da byttet jeg til investing.

Det er forresten en interessant gap ned som må closes.

1 Like

Tok du plass her?