Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norcod

Fint at vi er i pluss og ok fornøyd med prisingens utvikling tidsmessig, men fortsatt ikke fornøyd med volum her. Case tilsier hundrevis av millioner i kassen ved årsslutt og overgang fra et minus-prosjekt til et prosjekt med godt og økende overskudd i overskuelig framtid. Det er fortsatt for få som har satt seg inn i caset til at selskapet kan prises korrekt. Får bare vente på at de sovende massene får salgstallene og årsresultatet inn med te-skje i høst/vinter. :slight_smile: “Fra børsnotering som potensielt vekstselskap til 100 mill i profitt på 300 mill i omsetning på ca. et år! Veldig overraskende!” kommer til å bli sagt. Men det står jo klart og tydelig allerede om man bare leser litt. :stuck_out_tongue: Sammen med betryggende melding fra CEO rett over ser alt ut til å gå etter planen.

Nyheter fra de siste dagene: Torskeoppdretter klar med første leveranser: – Markedet ser svært lovende ut | Finansavisen

3 Likes

Hva skjer i dag da? Noen store poster som gikk nå ved åpningen. Tilnærmet null aksjer til salgs :joy:

Som sagt, interessen kommer utover høsten og vi kan sitte og nyte :smiley: Men ja, er en “risk” for at ordreboken oppover blir tom en liten stund :stuck_out_tongue:

Postet en liten oppdatering av mitt syn på caset på Nordnet i dag og tenkte denne passer her og. Les spesielt artikkelen nederst som er største eier sitt syn på aksjen:

Nå som slakten og salget er i gang og inntektene forhåpentligvis renner inn vil jeg dele min forståelse av caset hittil. Har fulgt selskapet relativt tett siste 6 mnd og her er min forståelse hittil:

Jeg har ikke mer informasjon enn det som er tilgjengelig i rapporter og markedet generelt. Det blir derfor litt usikkerhet i om alt skjer som planlagt. F.eks. kan det hende at selskapet overdriver i sin kommunikasjon, det vet vi ikke før resultatet er i regnskapet som kommer i Q3 og Q4-rapportene. Min bakgrunn er en hobbyinvestor med 11 års fartstid i markedet. Sluttet å bruke Nordnet i 2018 da kurtasjen var rimeligere hos Nordea, her er porteføljen min etter det: Profil - Martins - TekInvestor Aksjeforum Oppdaterer denne ved eventuelle kjøp/salg og diskuterer aksjen jevnlig der.
Jeg satser som regel på 1-2 aksjer og følger disse tett, da jeg som hobby ikke har tid til å følge flere selskaper av gangen. Handler aldri på margin eller med mer enn jeg kan tape. Jeg har også tatt feil hundrevis av ganger før, så ikke stol blindt på mine vurderinger under.

Hva er de største risikoene for Norcod?

Selskapet er ungt og positive, men slakt og distribusjonen av store volum er ikke så enkelt gjort som den framstilles av selskapet etter min mening. Jeg tror kostnadene for slakt og distribusjon kan bli noe høyere enn antatt, spesielt på grunn av Covid-krisen i distribusjonsnettverkene.

De kan også tape/ikke få godkjenning for å drive oppdrett når de skal ekspandere, altså at de ikke får utvide der de vil. De må søke kommunen om det hver gang de skal ekspandere. Og da kan planene deres ang. volum med 25.000 tonn i 2025 bli utsatt.
I tillegg kan det skje uforutsette hendelser. F.eks. kan det skje utslipp i nærheten som skader fisken eller andre ulykker kan oppstå, men sånn er det for alle selskaper og tror sjansen for det er veldig lav.

Hvordan ser kostnadsbildet ut? Kommer de til å gå i pluss og når?

De har et årlig kostnadsbilde på 80-120 millioner + investeringer, lån på ca. 75 millioner om jeg husker riktig. Kiloprisen de fikk i forrige test-batch var rundt 56kr/kg om jeg ikke husker feil og de skal nå slakte og distribuere 6000 tonn. Det gir ±300 millioner inn og kost er noe rundt 25-30kr/kg totalt sett sånn jeg husker det. Alle disse tallene er i tidligere kvartalspresentasjoner om du vil ha de helt nøyaktig. De vil ha ca. 120M+investeringer i utgifter i år og 200-320M inn avhengig av hvor mye de får slaktet i høst. Så jeg forventer et driftsresultat fra mars 2021 til mars 2022 på rundt 100M. Neste slakt skjer høst/vinter 2022 og den er betydelig større, så da blir det opp mot 500M i inntekter inn i 2023.

Torskeoppdrett har aldri lykkes før, er det en sjanse for at Norcod også vil få problemer?
Det er sant, men Norcod har avlet denne torsken i 8 generasjoner for at de skal leve godt med hverandre uten f.eks. kanibalisme, som var et problem i tidligere forsøk. De har allerede hatt en test-batch som gikk veldig bra i forrige vinter, så det er det som gir tillit til at denne runden også blir bra. CEO sine betryggende ord i siste børsmelding ang. status for fisken er også betryggende.
Ang. risiko er det vanskelig å si om det er skjulte problemer her. Alt av offentlig tilgjengelig info virker å peke på at det går veldig bra med fisken, så jeg velger å stole på det, men følger selvsagt med på om det kommer noen motstridende nyheter.
Håpet mitt er at kursen går opp mot 200-220 når denne slakten er ferdig og kvartalsrapporten for Q4 er kommet, men som sagt kan det alltids skje uforutsette ting. Sånn jeg ser det er grunnen til 2,4mrd prising nå at selskapet er ukjent og ikke har fullt ut bevist at de får solgt 6000 tonn. Om de klarer det blir det medieoppslag og det er da jeg tror aksjen vil bli mer populær.
Den er nå på Euronext Growth, som er “start-børsen” for små selskaper. Det er forventet fra min side at de vil inn på Oslo Børs (hovedbørsen) etter hvert som omsetningen i aksjen øker. Da vil det bli mye mer oppmerksomhet rundt aksjen. Det skjer nok ikke før i 2022 eller 2023.
De har også emisjonsfullmakt som kan brukes, men ser ikke grunnen til det nå som de har inntekter kommende inn i de neste månedene. De jobber med et større produksjonsanlegg som kommer til å koste en del, så det kan hende de vil bruke en emisjon til å investere i det etterhvert.

Jeg valgte å sette min posisjon på 125,5kr og vil sitte så framtiden i caset ser så bra ut som nå. Håper på en “Bakkafrost-reise” i årene som kommer. Tror Norcod virkelig kan være noe for de mer langsiktige av oss, men også nå på kort sikt siden markedet virker å ha for lite oppmerksomhet på selskapet til å prise inn salgstallene fra slakten i høst. Håpet er en prising rundt 3,5mrd ved utgangen av 2021 med et årsresultat rundt 100-125 millioner på en omsetning rundt 300-350 millioner etter skatt og investeringer.

Baserer meg kun på offentlig tilgjengelig informasjon og oppfordrer alle som vil investere i Norcod i å sjekke opp tallene selv, da det over kommer fra hukommelsen og kan være unøyaktig. Alt står i kvartalsrapportene til selskapet, børsmeldinger og nyhetssaker om selskapet den siste tiden. Det er ikke så alt for mye info ute, så bør gå kjapt å sette seg inn i.

Caset virker å ha en av de beste R/R-ene på børsen om dagen. Gleder meg til å se hvor nøyaktig min analyse blir de neste månedene. :slight_smile:

Ellers har andre kommentert dette også: 'En af de mest lovende og spændende aktier, jeg har set i 13 år' | www.euroinvestor.dk Nyheder - www.euroinvestor.dk

Edit: Ny artikkel om sjømateksporten: August-rekord for sjømateksporten – E24
Fersk torsk opp 10% fra i fjor :slight_smile:

5 Likes

Notification of trade

Litt påfyll i dag, caset er som før. Q3 og Q4 forventes å bli store kurstriggere i positiv retning.
Er ikke fornøyd med prisingen før 220, men skjønner at markedet ikke kan prise selskapet dit før fakta er på bordet. Planen er å sitte rolig til Q3 i november og håper på dryss fra selskapet på veien dit. De har tidligere meldt om en del forskjellige godsaker utenfor presentasjoner, så håper det kommer flere milepæler litt overraskende på utover høsten. Spesielt ang. progresjon rundt utbyggingen. :slight_smile:

1 Like

Makro ser dystert ut, caset ser bra ut. Har trukket meg ut midlertidig til det roer seg rundt Kinas boligmarked. De potensielle effektene på økonomien er for dramatiske til at jeg tror på kortsiktig oppgang nå som frykten brer seg i markedene.

Fallet var så stort siste dager at jeg har valgt å gå inn igjen. Caset er intakt, så skjønner ikke helt at markedet er såpass negative. Håper selskapet kan berolige med en update snart. Hovedgrunnen til retur er at jeg velger å stole på CEOs uttalelser om forventet pris og kvalitet, samt vekstmål. Får håpe han har rett: Norcod klar med første leveranser: – Markedet ser svært lovende ut | Finansavisen

Samt at de holder seg til målene om å ta miljøbevissthet på alvor. Ser det som en forventning fra oppdretterne i det politiske miljøet de er inne i.: Moen Marin leverer grønn katamaran til torskeoppdretteren Norcod | Fiskeribladet

1 Like

Notification of trade

Webcast - Presentation of Q3 2021 results - November 4th, 2021 at 10:00 a.m. CET

Førsteklasses biologisk ytelse på torsken viser at Norcods tilnærming går etter planen

1 Like

Ikke helt til forventning på omsetningen, hadde håpet de skulle ha kommet lengre, og som CEO selv kommenterer er det for høye enhetskostnader. De lover at det vil gå mye ned framover, men forventningen om 300M omsetning i 2021 er nå ikke mulig ser det ut til. Blir vel maksimalt 150M for året, om alt går etter planen med 5x takt i slakten på det meste i Q4. Så blir mye av inntekten flyttet til 2022 Q1, men hvor mye det blir får vi se. Likte heller ikke at de hadde 20% av omsetningen som tapt/død/rømt fisk om jeg forsto regnskapet riktig. Noen som kan bekrefte/avkrefte som også har lest regnskapet nøye?

Förstår det som att ~1,3% av biological mass försvunnit på grund av incidence-based mortality (3 664 / 262 000).

Eller hur tolkar du det?

Såklart trist att det inte går lika fort som tänkt, men låter ändå vettigt att ta det sakta i början och upptäcka eventuella fel. Dock viktigt att kostnaderna minskar med ökad produktionstakt i Q4 och Q1.

Ja, 1,3% av totalen, men ser på det periodisert her pga. at ca. 245M fortsatt ikke er slaktet og er utsatt for denne risikoen fortsatt. Så 3,664/15,9 = 23%. Blir ikke helt nøyaktig i det store bildet selvsagt, men håper det blir nærmere 1-2% totalt.

Ja, det har du rätt i! Får hålla noggrann koll på det talet framöver och se hur det utvecklas allteftersom slakten fortsätter.

1 Like

likviditetsgaranti

Norcod signs harvesting agreement with Vesterålen Havbruk

Financial calendar

Norcod - Q4 2021 Trading Update

Norcod enters landmark contract and increases 2025 harvest forecast by 10%

3 Likes