Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordea nettbank og aksjesparekonto

Er det noen her som bruker Nordea sine online tjenester å handle aksjer med? jeg er ny i gamet å lurer litt på det praktiske rundt det.

Er en aksjesparekonto en vanlig konto som du handler aksjer med, eller er det en konto som du “setter aksjene innpå” og kontoen er aksjene dine sin verdi?

Jeg har allerede kjøpt noen aksjer via Nordea Investor, men brukte da brukskonto til å betale med, vil det da si at jeg ikke kan utnytte skattereglene med ASK siden jeg ikke handlet fra den?

En aksjesparekonto er en egen type konto hvor du kun skatter ved uttak større enn innskudd. Hvis du ikke har det i dag, så er det å anbefale.

Du kan flytte aksjer fra en vanlig meglerkonto til en aksjesparekonto ut 2018 uten å realisere gevinst/tap. Også å anbefale.

En aksjesparekonto har begrensninger på hvilke aksjer du kan handle, de må vel være norske.

3 Likes

Du setter inn penger på kontoen og når du kjøper aksjer eller fond, så blir de stående inne på den kontoen sammen med pengene. Du opptjener ikke renter på penger på denne kontoen. Det er vel bare aksjer/fond i EØS du kan handle, f.eks så kan du ikke handle amerikanske aksjer. Du kan kun handle aksjer eller aksjefond, ikke rentefond

1 Like

Du kan også flytte aksjer inn på kontoen(ut 2018?) uten å realisere dem.

Takk for svar.
Når jeg skal handle aksjer så setter jeg kontanter inn på aksjesparekontoen å handler for?

Jeg bruker Nordea investor og har ask konto i Nordea også. Jeg fører bare over beløpet jeg vil til ask kontoen og innen noen timer står de på kontoen klar til og handle.

Vedlig gunstig kurtasje har dem også :smile:
( 0,04% av kjøpsbeløpet, minimum 1 krone og maksimum 99 kroner. )

https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/priser/priser-for-aksjer-og-verdipapirer-personkunder.html
( Div priser dem tar)

1 Like