Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordhagen's Reise med Utbytteportofølje

Hei alle sammen,

Jeg er Nordhagen, og her ønsker jeg å dele min reise fra Aksje Nybegynner fra Januar 2017.

Jeg har fått kjøpt og solgt litt forskjellige aksjer dette året med å gå -20% i negativ retning. Jeg har nå hentet inn dette tapet og er i null igjen og begynt å sette meg bedre inn i selskapene jeg investerer i.

Med dette så har jeg funnet ut at jeg ønsker å investere langsiktig i utbytteaksjer.

Jeg har nå lastet opp Ocean Yield med 1000 aksjer, men har dårlig risiko spredning. Men et sted må en nybegynner starte.

Kjøp av OCY - Bygging av utbytte portofølje:

  • OCY har levert økende utbytter: 16 kvartaler på rad.

  • Flåten er på 35 skip, divisert godt på segmentene til havs.

  • Langtidskontraktene har gjennomsnitt 10,4 år igjen

  • Det jobbes med å få langtidskontrakt på Lewek Connector, hvor kontrakten ble terminert.

  • Liten risiko mot olje service med kun 2 ankerhåndterere, hvor leietaker er Farstad som har fusjonert til Solstad Farstad ASA. Som er norges største olje service rederi per dags dato.

  • Dhirubhai-1 jobber på øst siden av Bengal bukta, hvor det ryktes at Reliance skal øke olje og gass produksjonen fremover, med ferdig utbygd anlegg i 2022. FPSO’en DB1 er en av kandidatene til å få forlenget kontrakt.

  • Inntjeningen av investeringen er anslått til 11-15 år

  • Jeg er veldig positivt til denne aksjen, Røkke har kopiert Fredriksen’ sin Ship Finance og ansatt tidligere CEO og CFO fra SFL.

Dette er min reise med delmål om månedlig utbytte på 4 000,- NOK.

Dette er også min første Emnepost inne på tekinvestor :slight_smile: , ønsker der med å si Hei til alle som leste så langt på min første portofølje post.

20 Likes

Velkommen @pnordhagen, gleder meg til å lese fortsettelsen :smile::+1:

2 Likes

Veldig spennende å følge dette :slight_smile: tenker du i første omgang norske utbytteaksjer eller ser du på utenlandske selskaper allerede?

1 Like

Takk @pdx :blush: Gleder meg til dette eventyret :+1:

1 Like

Kjempe greier @Sponplate :+1::sunglasses: Har kjøpt 90 aksjer i Ship Finance (SFL) på nivå under 13$, men er litt redd for dollar kurs og venter egentlig på en liten dipp. På grunn av liten kompetanse på aksjemarkedet, siden jeg bare har lekt litt på Oslo Børs.

Synes denne er litt dyr, i tillegg til at de har mye gammel tonnasje jeg synes de skal selge før jeg går inn med større beløp.

Men de betaler det dobelte av OCY. Disse to aksjene har jeg lyst å bruke til kjernen i portoføljen.

Uten nom dette ser jeg for meg å invistere likt i norden og USA. Men må lese og undersøke en god del før jeg kommer så langt :smile:

Synes det er synd at det ikke er så mange norske aksjer med utbytte kvartalsvis :tired_face::zipper_mouth_face:

4 Likes

Spennende å lese om flere som har utbytteaksjer som strategi. Har selv OCY (og MHG) som norske aksjer som betaler kvartalsvis. Har SFL på radaren, og ambisjoner om en liten inngangsposisjon der i løpet av nov-des.

spennende! Gleder meg til updates gjennom året :slight_smile: