Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

Spennende. Noen som stiller på presentasjonen hos SB1M?

Endelig! Skulle ønske jeg kunne dra på presentasjonen, men får nøye meg med å lese det som legges ut på nett.

Hva er scenarioene når DFS legges frem? Kan denne være dårligere enn det som prises inn nå om dagen? Hvor høyt kan verdien gå før byggestart?

Fossum har sagt at kostnadssiden har økt, men at prosessoptimering m.m. mer enn kompenserer for dette i en nåverdiberegning. Det gjenstår jo å se om dette fortsatt henger på greip. Høyere byggekost betyr jo at mer penger må skaffes enn tidligere anslått.

1 Like

Aksjen har gått mye senere tid. Tirsdag får vi DFS. Kan gå begge veier. Har selv sikret gevinst men tror det kan bli trangt i døra likevel dersom presentasjonen er positiv. Kalkulert risiko. Er mer engstelig til hva er videre progresjon med hensyn på evt nye emisjoner og finansiering. Noen som har satt seg mer inn i dette?

Personlig er jeg rimelig sikker på at det kommer en emisjon med/etter DFS. Det er et godt tidspunkt å sette den på, og de kommer til å trenge mer penger frem til de lander finansiering. FEED er finansiert med forrige emisjon, så en veldig stor emisjon tror jeg nok det ikke blir. I det minste blir det satt til en bedre pris.

Selskapet guider FEED ferdig rundt Q3, og finansiering deretter. Så det er et stykke igjen til endelig investeringsbeslutning og byggestart. Det er aldri dumt å sikre gevinst, tirsdag kan gå begge veier og det er mange børsdager frem til byggestart, enda flere børsdager frem til produksjon.

1 Like

Forrige emisjon skulle dekke fullføring av DFS, ikke hele FEED-perioden. De valgte å hente bare halvparten av de ca 70mkr de anslo var nødvendig for å komme gjennom til byggefinansiering fordi beløpet var usikkert og avhengig av at DFS ble ferdig etter planen. Jeg forventer derfor en emisjon på 30-50mkr nokså rett etter DFS.

Noen mener dette kan skaffes på andre måter, f.eks. banklån. Jeg mener det er en dårlig ide å ta opp gjeld rett før de skal begynne å forhandle med banker om best mulig lånefinansiering av byggefasen. Jeg tror også at innskudd/forskudd fra partnere nå mot varer levert senere er noe de bør vente med til byggefinansieringspakken skal sys sammen.

Forrige emisjon var fortrinnsrettet med omsettelige tegningsretter. Jeg synes det fungerte bra . Tegningsrettene hadde alltid positiv verdi og aksjen holdt seg over emisjonskursen etterpå. Håper de kjører samme mal en gang til. Jeg er forberedt på skyte inn min andel så lenge DFSen er bra.

1 Like

Sant det du sier, jeg må ha husket feil angående FEED.

Hvis jeg husker rett i at de har en fullmakt på opp til 20% så er det drøyt 33,7 millioner aksjer. Si en kurs på rundt 2,8-3 er det drøyt 90-100 millioner kroner, men det er gitt at de tar den helt ut. Men det gir ihvertfall stort rom til å hente nødvendige penger for ut året. Banklån eller annen type finansiering er nok utelukket.

Jeg vil si at omsettelige tegningsretter er det beste valget, men ingen skam om det blir kun rettet mot eksisterende aksjonærer heller. Det eneste jeg tror står mot omsettelige tegningsretter er at det vil ta lenger tid å gjennomføre.

Nå er det heller ikke lenge til driftslisensen avgjøres! Forventet iløpet av kvartalet. Spennende tider.

Litt forberedende lesestoff før vi får servert DFS for Engebø i morgen tidlig:
how-to-value-junior-mining-stocks

Et par utdrag som kanskje kan være av interesse for flere her på (bio)TekInvestor:

One of the most confusing topics for a less than experienced investor (and the most frequently obscured by brokers who rarely produce the calculations) is the correct valuation of a company with a project not yet up and running. Biotechs as well as miners are in this position, but the principles apply universally.
Projects are usually presented to investors with an NPV (a net present value – approximately the long term profit minus the initial cost to build). Inexperienced investors make the mistake of thinking that if the company ‘owns’ the project, then the present shareholders ‘own’ the NPV and that, therefore, the NPV is the value of the company.
That is only so if the project is up and running and paid for, or the company possesses the necessary funds to build it. If it doesn’t, then to raise them it will have to ‘give away’ or share a (sometimes extremely large) part of that NPV with the fund providers – whether these are outside lenders or new and existing shareholders buying new equity shares.

Og en liten advarsel, gitt at PFS for Engebø hadde pre- og post tax IRR på hhv 23,8% og 20,8%. Krysser fingrene for en bra økning av IRR i DFS-rapporten.

For a good mining project the IRR needs to be at least 30-40% and some are much higher, but others are closer to the 20% which, in my view, indicates an only marginally attractive project – unless for a solid business with guaranteed offtake and prices, like energy generation (but, again, depending on other factors in the equation).

1 Like

The definitive feasibility study reinforces Engebø as a world class rutile and garnet project

2 Likes

Noen teorier om hvor skuffelsen ligger? :sweat_smile:

Trenger ikke nødvendigvis være skuffelse som ligger bak dette, men heller at aksjen allerede har gått svært godt på forventningene til DFS og nå tas gevinst samtidig som mange nye småsparere har kommet inn på toppen og løpt ut igjen på fallet idag. Ihvertfall slik jeg har oppfattet det etter å ha fulgt med på HO og Shareville. Langt ifra uvanlig at en aksje som har gått så godt på forventninger, faller kraftig tilbake på selve fremleggelsen.

Jeg tipper annonsering av emisjon etter børs idag, rundt intervallet 2,7-2,8 kr.

2 Likes

Nordic Mining ASA: Contemplated private placement

Du traff bra med den spådommen. Tipper de må ned mot 2.50 for å få solgt alle aksjene.

Skjønner ikke helt hvorfor de ikke går for en fortrinnsrettet emisjon som forrige gang.

Klar for å kjøpe :heart_eyes:

Godt mulig de må lenger ned ja, overrasket over at kursen sluttet så lavt. Sikkert en avgjørelse tatt på grunnlag av kursutviklingen, men er litt skuffet. Hadde håpet å få delta, men sikkert ikke usannsynlig å få kjøpt over markedet til en tilsvarende pris eller bedre.

Se her ja, ikkje rart aksjen falt i grus idag da, pumpet godt opp i forkant og emisjonen satt på dagens melding, god gammel oppskrift det ja

Ta lærdom, dette er typisk for denne type selskap som er helt avhengig påfyll slik som biotech også. Se sist på TRVX. I NOM lot de oss suge på karamellen frem til i dag slik at kursen kunne løftes etter melding om presentasjon DFS. Solgte meg ut i forkant av helgen da dette var ventet. Har tatt lærdom tidligere🙈

2 nok per aksje meldes det.

Ser det i flere fora men er det bekreftet og hvor?