Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

håpet noen skulle spørre om det :slight_smile:

Dette er nemlig samme fremgangsmåte de benyttet under forrige godkjenning av utslippstillatelse. De sender et utkast til vedtak til NOM slik at de kan korrekturlese det og verifisere at det endelige vedtaket ikke blir sendt ut med pinlige feil.

Dersom de planlegger et avslag så er det andre prosedyrer som gjelder, og det gir ikke mening å la en søker kommentere avslaget på forskudd.

2 Likes

Revised discharge permit granted for the Engebø project

1 Like

Som lovet @InvestMidt :sunglasses:

1 Like

Får håpe ting begynner å gå veien her snart…

1 Like

Ja, en melding fra NFD som feier AMR ut av banen hadde gjort seg.

1 Like

Bærekraftig - Sterk forbedring av miljøhensyn:

“Den reviderte tillatelsen er i tråd med søknaden innsendt i juni 2020 for erstatning av kjemikalier, etter prosessprøvearbeid som beviser at forbruket av kjemikalier kan reduseres med 99 prosent sammenlignet med kjemikaliene i tillatelsen fra 2015, heter det i meldingen.”

Jo takk, det er vel noe annet som er ennå sikrere.

Noe spesielt du sikter til ?

I dag er tillatelsen for Engebø godkjent. Imponerende planer for mineralutvinning, med adskillig lavere miljøavtrykk enn ved forrige godkjenning i 2015. Vi vil se arbeidsplasser med økonomisk oppsving og gode ringvirkninger i lokalmiljøet. Vi får verdiskapning i lang tid, og avkastning dertil, med rutil

Hva er det du snakker om? Jeg kan ikke se at noe har blitt godkjent i dag.

Kan du dokumentere det du sier?

Kan dokumentere at jeg så feil! I gleden over dagens boost registrerte jeg meldinga. men såg etterpå at den var fra forrige uke.

Forøvrig tror jeg på fastere resultat her, enn på de fleste andre papirer jeg prøver å tjene penger på! Til forskjell fra NEL eller Tesla er ikke all verdens mulig framtidig gevinst priset inn allerede.

Før du brenner inne med for mange aksjer kan jeg oppsummere en kommende problemstilling:

Direktoratet for mineralforvaltning har i vedtaket om driftskonsesjon sagt at Nordic Mining har rettigheter til alle mineraler i fjellet. Dette har de grunngitt med §7b i loven som sier at titan og malm av titan tilhører staten (som NOM altså har rettigheter til).

Problemet er som følger:
§7b kan ikke brukes slik DMF har brukt den. I lovens forarbeider så kommer det klart frem at den ikke skal tolkes slik hvis de andre mineralene i malmen har en viss verdi - noe granat definitivt har, så kan de ikke regne det som del av malmen.
Ergo har AMR rett og DMF må forsvare seg ovenfor Næringsdepartementet som er klageinstansen.

Kan forøvrig også meddele at NFD har bedt DMF redegjøre for deres syn på §7b med frist 6. januar i år. DMF bekreftet fredag før helgen at de IKKE har svart på denne henvendelsen, noe som tyder på at de har problemer med å svare for seg (og det har de - siden de har bommet i vedtaket).

Dette betyr at de må benytte §32 istedenfor, og der ligger mye mer skjønn involvert og det kan (vil) bety rettssak ettersom AMR garantert vil ha dette avgjort av en dommer og ikke av forvaltningen.

Sammenligninger med Nel og Tesla er det dummeste jeg ser, de er drevet av en enorm fanskare og tradere… Noe Nom mangler…

1 Like

Nyttig svar Donatello -takk!

Noen tanker rundt siste dagers omsetning ?

Interessant artikkel i Finansavisen.

Spinn-out av Nordic Ocean Resources AS

Through NORA, Nordic Mining targets to be a pioneer for future development within the area of subsea mineral resources. NORA applied for exploration licenses for several prospective areas in 2010. In 2012, the Norwegian University of Science and Technology (NTNU), Statoil and NORA entered into a joint cooperation project regarding seabed mineral resources. The novel project resulted in the first qualitative resource assessment for seabed minerals in Norway.

SBX fikk 130m for det ny stiftede selskap, som gjør ingen ting for øyeblikket. NOM har forsket i flere år, de får garantert dobbel prising og da snakker vi halvparten av børsverdien.

Link?

Kan ikke akkurat kalle det en artikkel. Det er en post med utdrag fra NOMs hjemmeside om NORA.

MEN interessant tanke da :slight_smile:

Ang stigningen tar det jo helt av. Volumet er på nivå med enkeltdager ved store nyheter som utslippstillatelsen (dog færre aksjer da) og driftsløyvet! Veldig spennende :slight_smile:

Finansavisen forum eller selve finansavisen som nevnt over her?