Vil det ta mange år før man har en solid lønnsom produksjon fra man får svaret fra Vestre i sommer?
I denne farten så har de vel hatt lønnsom produksjon lenge før Vestre eller hans etterfølgere har svart.
Gruven er nedbetalt på 4,4 år fra produksjonsstart sier NOM
Har ikke du solgt, eller ble det endring i planene ?
Jeg har solgt, men toget har ikke forlatt perrongen enda virker det som.
Så kanskje man skal hoppe på igjen i mai.
Feriepengene skulle vært her før det tar av.
En til to størrelsesordener bedre på klimagasser enn relevante konkurrenter faktisk. Det er veldig bra. Mon tro om det holder for å overbevise miljøaktivistene? Studiet om fjorddeponi vs landbasert deponi (og sammenligning med gruver i andre land) gir de jo øyensynlig blanke i.
Gruvedrift er en skitten bransje, men jeg tror det kan ligge fremtidige ESG-poeng i å være “best i klassen” i skitne bransjer. I hvert fall om ESG-investorer flytter fra enkle ekskluderingsmodeller og over til vekting basert på hvem som er “flink” i hver bransje.
Hva mer skal du ha Vestre? Noen burde snart sende han til legen en tur og få sjekket den alvorlige graden av Eksekutiv dysfunksjon…
Skulle nesten tatt lenkeaksjon mot aksjonistene… Det kunne blitt moro det. 3-4 aksjonærer lenket fast N&U gjengen utenfor anleggsområdet for å trygge at NOM for gjennomført prosjektet og påvirke at den beste, mest miljøvennlige deponiløsningen, altså sjødeponi faktisk blir benyttet.
Helt innafor spør du meg.
Det var jaggu på tide
Punktene Vestre oppgir som skjerpet er allerede utredet opp og ned i mente og ting som enkelt kan håndteres uten økte kostnader.
Men, såklart med NOM’s ryddige “hel ved” fremtoning klarer de nok å finne enda flere forbedringspunkter.
Dette blir oppvisning for resten av verden hvor miljøvennlig, folkevennlig og profitabelt en gruve kan drives!
Pressemelding | Dato: 06.05.2022
Nærings- og fiskeridepartementet har etter en grundig vurdering besluttet å opprettholde tildelingen av driftskonsesjon til Nordic Rutile AS, som vil utvinne mineralet rutil i Engebøforekomsten i Førde. Samtidig skjerper næringsministeren miljøkravene i driftskonsesjonen, og ber bransjen forberede seg på nye tiltak for en mer bærekraftig mineralnæring.
-
Departementet har gått grundig gjennom saken og kommet fram til at selskapet etter gjeldende minerallov må innvilges driftskonsesjon. Klagene har imidlertid ikke vært forgjeves: Jeg har lyttet til miljøbevegelsen og strammet inn miljøkravene i driftskonsesjonen betydelig. Det har vært viktig for meg å gå så langt som mitt handlingsrom tillater, sier næringsminister Jan Christian Vestre.
Næringsministeren skjerper miljøkravene i driftskonsesjonen med tre tilleggsvilkår:Krav om størst mulig ressursutnyttelse av forekomsten. Andelen overskuddsmasser skal reduseres i alle prosesser, slik at behovet for deponering blir minst mulig, basert på beste tilgjengelige teknologi og beste tilgjengelige drifts- og deponeringsmetoder. Selskapet skal ha mål og planer om årlig reduksjon av overskuddsmasser, og rapportere om dette.
Selskapet skal utrede hvordan dagbrudd og underjordsdrift kan drives på en slik måte at en størst mulig andel av overskuddsmassene kan tilbakefylles i utdrevne områder.
Selskapet skal benytte utslippsfrie, alternativt fossilfrie maskiner, og ha mål og planer for årlig reduksjon av direkte og indirekte klimagassutslipp, og annen miljøpåvirkning som for eksempel kjemikaliebruk og avfall.
Da er dagen alle har ventet på her!
Og snakk om flaks - jeg kjøpte meg inn denne uka
Ser man 4,5 eller høyere i dag??
this is it, boys!
Tilleggsvilkårene fra Vestre gjør NOMs prosjekt enda grønnere, og er i tillegg i tråd med NOMs planer. De har jo f.eks dialog med flere aktører og prosjekter mtp bruk av overskuddsmasser (tilslag i betong, utfylling av sjøareal i danmark til å anlegge vindmøller til havs osv). I tillegg har de nevnt i flere kvartalsrapporter at de planlegger å benytte elektriske anleggsmaskiner straks de er tilgjengelig.
Dette var bare pynt på kaken for å kunne gi et skjevt smil til miljøbevegelsen fra Vestre