Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

Både Russland og Ukraina er store innenfor titanmineraler. Russisk VSMPO-AVISMA er muligens verdens største titan produsent, men det er uklart for meg hva deres kilde til titanium er, ilmenitt? Ukraina har også mye rutil, som er kanskje av interesse i lys av krigen.

Artikkel fra begynnelsen av mars:

Litt nyheter:

1. Sunnfjord kommune har godkjent matrikuleringen som er nødvendig for å dele eiendommene på Engebø før de kan kjøpe ut eksisterende eiere. Dette har tatt litt tid og er årsaken til forsinkelsen på byggestart. Jeg tror de nå er klar like over påske. https://innsyn.onacos.no/sunnfjord/postliste/wfdocument.aspx?journalpostid=2022015870&dokid=1591433&versjon=3&variant=A&

2. Klageutvalget har møte i dag og innstillingen er å avvise alle klager mot NOMs byggesaker. Klagene er fra Natur og Ungdom, Åsmund Berthelsen (SV) og AMR
    Klageutvalet 06.04.2022

3. Det er opprettet eget selskap for Arbeidshotell på Vevring. Mannen bak er Thomas Østerbø, som også står bak Entreprenørservice og lånet på 132.5 millioner kroner til NOM. Det kan derfor tyde på at det straks skjer ting, og at det rykker inn arbeidere som trenger et sted å bo (antar de ikke får lov til å sove på fjøset til Veronica Standal)
    Næringslivsloggen, Næringsliv | Dag Jøran skal drive arbeidshotell på Engebø

7 Likes

Nordic Mining ASA: Mandatory notification of trade - primary inside

Dustete timing å ha behov for penger. Personlig konkurs eller ny kjökken?

1 Like

Da blir det ingen emisjon med det aller første, for de som håpet på det. Fin kjøpsanledning .

1 Like

Det var en sykt dårlig melding.
Styremedlem som dumper hele beholdningen sin rett før avgjørelse rundt Engebø ventes å komme.

Har du behov for 500 tusen så låner du det heller i banken til 2% rente enn å dumpe aksjene dine, Med mindre styremedlemmet er stokk stein dum, eller tror aksjekursen dessverre skal en del nedover framover…

Ja jeg vil tro det er sykt dumt å dumpe nå…

Virker til at styremedlemmet tror det heller er lurt å dumpe nå.

Hvem skal tillegges mest vekt? Insider fra styret eller forumdeltager InvestMidt?

Jeg selger nok.

Ok, jeg regner med du har snakket med henne.

Så klart har jeg ikke snakket med henne.
Og håper ikke haugvis med forumdeltagere her begynner å ringe ned styremedlemmer for å avhøre vedkommende om hvorfor i huleste hun har dumpet alle aksjene sine nå rett før den store avgjørelsen er ventet.

Folkeskikk er fint.

Du må gjerne selge, altså. Men insidere har jo ikke lov til å selge dersom de sitter med innsideinformasjon.

Salget er uansett pussig.
Hvorfor selge når kursen går ned, etter flere dager med langt høyere kurs? Det tyder på at salget ikke var planlagt. Og hvis salget ble avgjort på kort varsel kan det ikke være pga innsideinformasjon hvis man ønsker å følge loven (noe jeg tror er i NOMs interesse).

Kan kanskje tenkes at hun er på vei ut av styret og har bedre ting å bruke pengene på, og at hun er et såpass remote styremedlem at hun ikke følger tett med på fremgangen. Vi vet jo fra før at NOM har hatt styremedlemmer som overhodet ikke har innsikt i driften.
Det kan også tenkes at hun ikke ønsker å ha aksjene låst når man nå nærmer seg en periode med finansieringsforhandlinger og kontinuerlig flyt av innsideinformasjon.

Dette er bare spekuleringer selvsagt, men det siste jeg tror er at dette styremedlemmet har informasjon om hva f.eks næringsdepartementet planlegger.

3 Likes

Det er vel også ett viktig punkt hvor liten hennes posisjon var… Det er snakk om 110k aksjer.
Det er så lite at man nesten må se litt bort fra signaleffekten og det har nok både hun og andre i NM gjort.

Det er vel heller ikke et unaturlig punkt å ta exit fra styret om hennes erfaring og kunnskap i hovedsak har bidratt med finansiering og økonomien i prosjekteringen. Da føler hun kanskje at hun kan bidra mer andre steder…

1 Like

Vedtak i Klageutvalet 06.04.2022:

• Klagen frå Arctic Mineral Resources, datert 10.02.2022, på vedtak om grunnarbeid, vert ikkje tatt til følgje.
    Saka vert sendt til Statsforvaltaren i Vestland for endeleg avgjerd.

• Klagen frå Advokatfirmaet BAHR AS, på vegne av Arctic Mineral Resources, datert 04.03.2022, på vedtak om løyve til grunnarbeid og vedtak om løyve til anleggsveg m/tilhøyrande anlegg, vert ikkje tatt til følgje.

• Klagen frå Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane og Natur og Ungdom, datert 17.02.2022, på at det ikkje ligg føre dokumentasjon på godkjenning av teknisk detaljplan for offentleg vegareal vert ikkje tatt til følgje.

Alle klagene avvist.
https://innsyn.onacos.no/sunnfjord/mote/wfinnsyn.ashx?response=mote&moteid=387&;

9 Likes

Nordic Mining ASA: Mandatory notification of trade - primary inside

1 Like

Høres smart ut… :face_with_hand_over_mouth:

Nordic Mining acquires landowner properties to commence construction at Engebø

3 Likes

Da får vi endelig bilder av gravemaskiner, smått sinnsvake aktivister og politi på forsiden av Firda snarlig :rofl:

3 Likes

Jeg vil kalle det barnemisbruk, men blir nok solide bøter, og god underholdning. Får vel kikke innom Vevring og Førdefjorden “miljøgruppe” på fjosbokji også :wink:

Nordic Mining starts early construction work at Engebø

2 Likes

Da er driften teknisk i gang med gyldig driftskonsesjon og frist for klaging vedrørende mineralrettigheter utløpt. Det eneste kortet AMR har igjen er anke opp mot høyesterett som nok blir avvist da tingretten var såpass klar i sin dom.

Vestre var tydelig overfor NOM i møtet deres at det ikke var noen nye punkter vedrørende klagene som gjorde at saken tok lang tid, kun tungrodd saksbehandling og covid…

Herlige dager dette, bare å vente på at det går opp for folk at de 15 årene med venting er over og at dette er en realitet.

4 Likes