Forøvrig er dette aktuelt for næring generelt.
Hvordan mener næringsministeren denne kommunikasjonen og tidsbruken påvirker opplevd forutsigbarhet."
Sånn helt generelt fremstår ikke Norge så veldig sexy akkurat nå.
Forøvrig er dette aktuelt for næring generelt.
Hvordan mener næringsministeren denne kommunikasjonen og tidsbruken påvirker opplevd forutsigbarhet."
Sånn helt generelt fremstår ikke Norge så veldig sexy akkurat nå.
Heh…jaa-a. Ikke helt lett å forstå hva som skjer der altså.
Mens vi venter på svaret kan alle kose seg med en gammel P2 podcast: Bedriftseier Jan Christian Vestre mener industrien er nøkkelen til en bedre verden - Sommer og vinter i P2 - NRK Radio
Nytt svar:
Jan Christian Vestre: Nærings- og fiskeridepartementet fikk oversendt klagene på tildelingen av driftskonsesjon til Nordic Rutile AS 9. november 2020.
Engebøsaken er sammensatt, og krever en grundig saksbehandling. Dette har bidratt til den lange saksbehandlingstiden. Hovedårsaken til den lange saksbehandlingstiden skyldes imidlertid meget stor saksmengde som følge av Covid-19-pandemien. Dette har ført til forsinkelser i flere ordinære saker.
Jeg vil understreke at mine tidligere svar om status i saken fremdeles er gjeldende. Saken har høy prioritet i departementet, og jeg tar sikte på en avklaring om ikke lenge.
Nytt og nytt frøken Blom
Noen som skvatt til nå Slike meldinger kan lure envher NLP funksjon
Så Mcap på Nom ved 4.50kr er ca en Milliard. Så har Nom en aksjepost i dette prosjektet på 12% som er priset nå til 10.9 Milliarder. Da bør jo Nom prises til et minimum på ca 1.250 milliarder kr. Eller tar jeg da feil. ? Mye å gå på her etter min mening. Da er ikke engebø prosjektet tatt med.
Litt av problemet er at SSI har opsjon på aksjemajoritet i løpet av sommeren 2022. Da vil alle andre aksjonærer utvannes, og så vidt jeg husker så ender NOM rundt på 5-6% eierandel da.
I dag har SSI ca 25% eierandel.
NOM har ikke sendt ut melding, de sjekker hva som har skjedd. Dette er jo DFS-meldingen fra januar 2020…
Bø
Dagens Aksjer
Nordic Mining ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Det viser at investorer over tid har kjøpt til stadig høyere kurser for å komme seg inn i aksjen og indikerer en god utvikling for bedriften. Aksjen har brutt et motstandsnivå på kort sikt og gitt kjøpssignal fra kortsiktig trading range. Aksjen har støtte ved cirka 3.10 kroner og motstand ved cirka 4.67 kroner. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Dette styrker trendbildet. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
(Nordnets morgenanalyse)
Tipper Vestre sitter i ro frem til dette representantforslaget er behandlet og forhåpentligvis nedstemt. Innstilling fra komiteen er forventet 12. mai. Stortinget ca. 2 uker deretter, to runder. Så skal det roe seg litt og vi er i medio juni / primo juli. Men da bør det komme et vedtak. Da har Vestre forhåpentligvis et oppdatert flertallsmandat i Stortinget. Jeg tror det er klokt å vente til behandlingen er over, ellers blir det bare enda mer støy og styr.
Forslaget er altså fra V, SV, MDG og Rødt.
Ap/Sp-regjeringen søker normalt til SV for forlik. Hva gjør de her? De må bryte med den tradisjonen og gå til H/Krf/Frp. Faren er at SV løfter dette inn i forhandlingene om RNB22 (legges frem også 12. mai og skal landes i løpet av noen uker). Dette blir en test av Aps ryggrad.
Forslagene i representantforslaget er ganske så radikalt:
Stortinget ber regjeringen trekke tilbake tillatelser til gruvedrift med sjødeponier planlagt i Repparfjorden (Nussir ASA) og Førdefjorden (Nordic Rutile AS).
Stortinget ber regjeringen om ikke å stadfeste driftskonsesjonen gitt av Direktoratet for mineralforvaltning til Nordic Rutile AS for utvinning i Engebøfjellet.
Stortinget ber regjeringen legge til grunn at det ikke skal gis konsesjoner til mineralutvinning i Engebøfjellet uten at det stilles krav om nullutslipp for avfall, strenge krav om tilbakeføring av masser og krav om at håndtering av avfall ikke skal skje i åpent landdeponi. Det skal ikke gis tillatelse til sjødeponi.
En oppsummering av de samme argumentene som har dukket opp år etter år, og som ikke har fått noe gjennomslag. På ett eller annet tidspunkt må man da sette punktum og slutte å gi gehør til det som allerede har vært diskutert ihjel og avgjort. Håper du tar feil og en avgjørelse kommer likevel uten at vi må vente til neste halvår, men det gir skremmende mening dessverre.
Produseres det mye rutil i Russland? Om det er tilfelle lover det vel godt for NM?
Uansett så dominerer Russland markedet for mange råmaterialer, så det kan være godt at vesten har så mange råmaterialer som mulig som en motvekt?