Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

Permit for groundworks at Engebø approved by Sunnfjord Municipality

2 Likes

Fallbys på 3,6 idag. Billige lodd -fine premier

1 Like

Burde vel forsåvidt heller få en liten boost av Ukraina hendelsene mtp at Russland er en såpass stor titan / TIO2 produsent… Råvarer skal jo også gjøre det bra i urolige tider.

2 Likes
4 Likes

“Ikke lenge” betyr tydeligvis noe helt annet for meg enn for politikere og byråkrater. Jeg synes også at å skylde på korona er svakt. Jeg jobbet i staten under korona og dagene hjemme var lengre og mer produktive enn noen gang tidligere. Så det med å skylde på korona er bare bullshit.

Jeg tror ikke Vestre mente at effektiviteten gikk ned under corona, men at arbeidsmengden gikk opp grunnet alle støtteordningene til næringslivet som slet.

Ja, det er sikkert det han mener, men jeg mener at det er bare bullshit. Det er greit at det er ikke mulig å saksbehandle to saker samtidig og at hvis andre saker (støtte til næringslivet) blir prioritert over andre saker at blir det forsinkelser, men vi snakker om år her…ikke måneder.

I tillegg så har jo ikke Vestre vært så lenge minister at hans rolle i seg selv har noe å si…eller er dette politisk? Da spørs jeg hvorfor? Jeg kan forstå at saken kan være politisk, men jeg har problemer å forstå hvorfor behandlingen av klagen er det.

Jeg har informasjon om at vedtaket var ferdig skrevet allerede i desember, men at de venter på godkjenning ovenifra til saksbehandlers store frustrasjon…

Jøss! Hvis det er sant, så synes jeg at det er utrolig udemokratisk maktmisbruk som hører ikke hjemme noen sted. Men, det er kanskje litt farlig å spekulere på denne måten.

Det er opp til departementet hvordan de håndterer saken etter at saksbehandler er ferdig med den. Nå er jo den gått helt til topps politisk, og da er det tydeligvis blitt noen hensyn som skal diskuteres mellom statsråden og hans apparat og med embedsverket som ligger over saksbehandler.
(min teori)

2 Likes

Noen som vet hvordan møtene mellom NOM og lokalsamfunnet gikk?

fra noen som var der:
Same shit som alltid, men Anne-Line (“Tingeling” red. anm.) var der og styrte skuta ved å gjenta det samme 15 ganger

3 Likes

Disclosure in NORDIC MINING ASA

1 Like

Fra SB1M i dag:

Approaching digging on the 28% equity IRR Engebø project
Conclusion
We reiterate our Buy recommendation and NOK5/sh target price while we are approaching the construction start-up of the Engebø rutile and garnet project. We maintain positive to the project economics and estimate a SOTP NAV of NOK6.6/sh and a levered IRR of ~28% for the Engebø project. However, we understand that investors are not willing to fully underwrite our estimated NAV because i) dilution risk from an estimated equity issue of ~USD94m vs current MCAP of ~USD87m, ii) time to cash flow, as our model assumes first fully year of production in 2024-25, and iii) execution risk. Our NOK5/sh target price represents a 24% discount to our fully-diluted NAV of NOK6.6/sh.

4 Likes

Det er interessant å se en analyse som tar høyde for emisjonen. Håper dette bidrar til å redusere frykten fremover.

1 Like

Rettelse, det er interessant å se at de som er med som tilrettelegger faktisk mener noe om aksjepris etter utvanning.

1 Like
1 Like

Fint at de orker, men svaret vet vi allerede:" Om ikke lenge".

ja, men viktig å holde poteten varm. Det blir jo pinligere og pinligere.

Det har du helt rett i.