Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

Nordic Mining ASA (EN Expand:NOM) - Interim report per 31 December 2021

1 Like

Veldig klart svar om offtake på granaten fra Q&A ihvertfall: (22min 40sek)
- Does NOM expect to have an offtake agreement for garnet before going into production or even before final financing?
Ivar: - The answer to that is yes.

Kan nok regne med en melding om dette også da snarlig. Litt av et smil fra CFO akkurat der :grin:

Screenshot from 2022-02-08 11-05-52

8 Likes

Det var ett av mine ørten spørsmål :wink:

3 Likes

Både Klima- og Miljøvernminister Espen Barth Eide og Næringsminister Vestre gikk langt i å forsvare utslippstillatelsen til Nordic Mining i dag i Stortingets spørretime. SV hadde bombardert Eide med spørsmål om alt fra dumping til AMR og ESA, men statsråden forsvarte Nordic Mining med nebb og klør og sa at “Fakta har Makta”, og at motstanden ikke alltid hadde rett i sine påstander.

Vestre snakket om at industrien må ha forutberegneligget. Dette var veldig betryggende.

Spørsmålene står her:
(1, 5-6-7-8 til Klima og Miljøministeren og 29+32 til Næringsministeren)

Svarene kommer senere i referatet.

7 Likes

Da skal byggeløyve saken stemmes over i kommunestyret i dag:

https://sunnfjord.kommunetv.no/live/212

https://innsyn.onacos.no/sunnfjord/mote/wfdocument.aspx?journalpostid=2021071535&dokid=1556226&versjon=14&variant=A&

3 Likes

Da er de i gang med fremlegg på saken før det går videre mot vedtak.

Man blir jo skadet i hodet av å høre på innleggene.

Note til meg selv:
Det er jo helt klart bedre å utnytte ressursene til fattige land i Afrika og slutte med slike naive eventyrer i Norden der alt er “demokratisk”. Problemet med dagens “demokrati” er vel at ingen er interessert og det er alt for mange personer som sitter i forskjellige kommunestyrer rundt i landet og som ikke har kompetanse eller peiling.

4 Likes

Utsettingsforslaget falt heldigvis

Jepp. Skulle bare mangle. Var det 19 stemte for? Urgh.

Håper det er en grei indikasjon på hvor mange som vil stemme for vedtak.

Det er det sikkert. Er maktbalansen da 26-19?

Miljøvernerne bør praktisere likhe for loven.
Hva er mest skadelig av gruvedrift få steder og vindkraftanlegg rundt om langs hele norskekysten?
I begge tilfeller ødelegges naturen for å oppnå verdier i form av mineraler / energi.
Har ikke sett store engasjementet mot vindkraft fra Natur og Ungdom - dessverre

2 Likes

Enig. Miljøvern er heller ikke lenger lokalt problem. De aller fleste miljøvernere i Norge lider av NIMBY.

2 Likes

Miljøvern har for mange misforståelser i sin portefølje

2 Likes

Har vi fått børspause i nom?

Der flyter den fritt igjen. 12% opp idag

1 Like

Ler meg i hjel. Marius Dalin snakker om ungdom og hvordan vi må ta ansvar for naturen. Hæ? Miljønasjon Norge… ja, bra propaganda. Det at hele Norge kjøre el-biler og strømmen er rent gjør jo ikke Norge til et miljønasjon så lenge vi driver med lakseopprett og pumper olje og gas.

Kvalmende dobbelmoral, spesielt i denne saken. Jeg synes Engebø prosjektet hvertfall på papiret virker som en helt fantastisk gruveprosjekt også i naturøyemed.

Og…nå sammenlignes Norge med Papya Nya Guinea…pappskaller.

1 Like

Sunnfjord kommunestyre avgjorde torsdag å gi Nordic Mining løyve til å bygge industriområdet på Engebø.

Det blei lagt fram både forslag om utsetting og om bygge- og deleforbod, men begge framlegga fall.

Sunnfjord kommune gir løyve med 32 mot 13 stemmer.

4 Likes

5 Likes

For en gjeng det kommunestyret er…

3 Likes