Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

Selv om alle er gruver er det fire ekstremt forskjellige selskaper. Jeg vil derfor være skeptisk til alle som setter disse i sammenheng, da jeg tenker at de ikke har sammenfallende risikoer over hodet. Alle ser billige ut når man ser på estimert inntekt i fremtiden, fordi alle har betydelig risiko priset inn nå.

Rana er en jerngruve i drift, og en svært velfungerende en; eventuelle trusler der er vedvarende lave malmpriser eller at AP/SP/SV finner ut at de vil drepe næringen.

NOM er en byggeplass med juridisk/politisk risiko. Den burde bli bygd, og den burde komme i drift, men det er fremdeles risiko knyttet til om noe vil skje der.

Green Minerals er offshore mining, det tror jeg er omtrent så makset politisk risiko som man kan ha. Selv om regjeringen er overraskende positiv, så er en nær samlet miljøbevegelse i verden sterkt i mot. På toppen har du teknologisk risiko.

Akobo er tynget med dyre lån og har ingen gruve i drift, de er i øst-Afrika som vil si at ingen egentlig kan spå når den vil være i stabil drift. De vil kunne måtte emittere (igjen) før de er oppe og går. De er også en gullgruve, og ikke industrimetaller som de andre, så forholdet til makro vil være helt annerledes.

3 Likes

Takk for respons! Jeg referert bare fra en avisartikkel i FA. Jeg har tidligere selv vært aksjonær i to av selskapene du omtaler, men er nå kun involvert i NOM.

Og risiko er det i alt, sannsynligheten for at noen av oss overlever er 0. Risikofritt er det selv ikke i å penger i bank-konto, minnes godt da DnC gikk nedenom og hjem. Men inntil jeg kreperer, så er det greit å satse på noe man har litt tro på.

Og skulle det gå riktig ille, så minnes jeg Henrik Ibsens ord: “Jeg fører min skute på grunn, men så er det dog dejligt at fare!”

Vi får ønske hverandre lykke til, hva enn man satser på!

:money_with_wings: :sailboat: :beer:

10 Likes

Invitation to the presentation of the Q1 2024 results on Tuesday 7 May 2024 at 10:00 (CET)

Nordic Mining ASA: Summons to Annual General Meeting 2024

Nordic Mining ASA (EN Expand:NOM): Interim report per 31 March 2024

Skal ikke prøve å kommentere regnskapet. Det har andre mye mer peiling på enn meg (siden jeg har 0 peiling). Men for meg var det viktigste å få etablert:

Prosjektet er i rute!

Eller som det står skrevet:

Preparations are ongoing to facilitate and be ready for export
shipments from Engebø from Q4 2024

Som musikk i mine gamle elefant-ører!

:grinning: :beer: :beers:

2 Likes

Eneste som er «nytt» på regnskapet er valuta sikring som koster dem en del milllioner men er ikke noe uvanlig, er standard prosedyre for de fleste selskaper for å redusere risikoen.

Ellers ser det bra ut. Greit å se at de faktisk har fått pengene fra AMR og.

4 Likes

Ah, veldig bra å ha noen som forstår seg på slikt! Og valutasikring er nok ikke så dumt i et knøtteland som Norge, hvor man har bønder og sosialister som finansministre og annet tøys. Med slik styring vet man aldri hvor dollaren hopper!

:grinning: :beer:

Recruitment of Group management; new Chief Financial Officer

Financial calendar

Nordic Mining ASA: Second release of USD 30 million from the Bond Escrow Account completed

2 Likes

Er vel egentlig bare en (fin) bekreftelse på at det går i riktig retning!

Og riktig god 17. mai i morgen!

:beers: :grinning: :beer:

1 Like

Nordic Mining ASA: Mandatory notification of trade - primary insider

2 Likes

Nordic Mining ASA: Minutes from Annual General Meeting 2024

Bortsett fra noen små innsidekjøp har det vel ikke skjedd mest. Men oppstart av gruven er i rute - og det er vel det viktigste! For ikke å snakke om at kursutviklingen har vært rimelig bra denne uken. Men det er jo noen timer igjen da til børsen stenger for dagen.

Forstår også at Investtech har kommet med en kjøpsanbefaling. Alltid vært litt skeptisk til TA, sikkert fordi jeg ikke forstår meg på det.

Uansett, opp rundt 45% siste halvår er ikke så ille.

Således; riktig god gruvehelg!

:grinning: :beers: :beer:

1 Like

Nordic Mining ASA: Moving forward as the sole owner of exploration rights for the quartz deposit

3 Likes

Nordic Mining ASA: Signs alliance agreement for mining operations with regional partner

Denne avtalen er etter min lille mening konge! Og sikrer flyt i fremdrift/oppstart.

Må innrømme å ha solgt meg ned en del (fra de rundt kvart mill aksjer jeg hadde for en liten stund siden). Men har fremdeles rundt 100’ igjen, og selv om det vel blir sommer-stille fremover…

Så våger jeg påstanden: Disse “gutta” vet hva de driver med!

Fortsatt god sommer!

:grinning: :beers: :beers: :beers:

4 Likes

Nordic Mining ASA: Status update - Summer 2024

1 Like

Aksjepodden (det er vel i regi av FA) har som kjent nylig publisert en “podcast” (eller hva det heter) om NOM. Fossum & Co er som vanlig trygge og sikre, mens journalisten kan man jo lure på om hadde en fuktig tur på byen kvelden før. Han er mer enn tilgitt syntes jeg, så mange slike runder på byen jeg selv har foretatt …

God helg!

Sukk. Glemte linken:

17 års ventetid er over – nå skal Nordic Mining tjene penger | Finansavisen

:grinning: :beers: :beers: :beers: :beers:

2 Likes