Opp 10% idag på dommen til fordel for NOM
Tydeligvis få som følger med rundt dette selskapet. I alle fall på dette fora. Greit nok. Utviklingen har vært ganske positiv siden dommen i Høyesterett (feks rundt 6% opp i dag).
Her er mine små tanker:
Mht gruveselskapet har som kjent Høyesterett avsagt dom imot AMR (med Staten som motpart) en stund tilbake. Et viktig pusterom for NOM mht tidligere unødig støy frem mot igangsettelse av gruvedrift. Som uansett vil bli iverksatt.
Så gjenstår det saken Natur og Ungdom har anlagt mot Staten (Tingrettens utførlige avgjørelse på rundt 72 sider ble publisert 10.01.2024), deretter anket til Lagmannsretten.
For å oppsummere veeeeldig kort, skriver Tingrettsdommer Per Kaare Nerdrum i sin konklusjon bla:
sitat
DOMSSLUTNING
-
Staten v/Klima- og miljødepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet frifinnes.
-
Naturvernforbundet og Natur og Ungdom betaler en for begge sakskostnader til staten v/Klima- og miljødepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet med 1 400 000 – enmillion firehundretusen - kroner.
sitat slutt
Hva mitt poeng er? Egentlig ikke så voldsomt stort, men jeg ser i disse dager at i andre fora så blir det fremhevet som en nær sagt «selvfølgelighet» at Lagmannsretten kommer til å avvise anken. Og ikke for å så malurt i begeret (er selv inne blant de 50 største aksjonærene, riktig nok ganske langt nede), men en av mine beste venner er dommer. Og han har uttalt seg på generelt grunnlag at det skal mye til for at en sivil sak ikke skal bli innvilget to runder i retten. Så, jeg ville egentlig bare nevne at man kan ikke ta ting for gitt. Men om så enn anken slipper inn - hva så? Blir muligens litt skriverier i aviser og bla, bla bla. Ja, man skal ikke se helt bort fra at noen selger seg ut.
Men personlig kan jeg ikke helt se for meg at gruven faller noe særlig før Dovre, eller Putin kommer. I sistnevnte tilfelle har vi vel alle et problem.
Innen den tid - riktig god helg!
First we take Manhattan, then we take …. Moscow!
PS. Glemte det viktigste - god helg!!
Hadde ikke fått med meg denne dommen overhodet. Men første rettsrunde har jo nada å si.
Chartet ser jo ganske bra ut det
Her er mine argumenter for at lagretten avviser:
Sammenliknet med anførslene i tingretten er anken barbert inn til bena. Det eneste de faktisk anfører er at lagretten skal sende inn saken om fjordeponiet til ESA for å sjekke lovlighet mot vanndirektivet (WFD).
Her er det to ting som taler i mot:
- hvem som helst kan klage slike saker inn til ESA. Faktisk har naturvernforbundet allerede gjort dette selv i 2015.
- ganske mange har forsøkt å stoppe deponiet ved å klage til ESA allerede, og alt er blitt avvist.
Vannportalen.no som har en ganske komplett liste over all korrespondanse mellom ESA og norske myndigheter/norske organisasjoner angående vanndirektivet og gruveavfall i Førdefjorden. Jeg kan dessverre ikke poste linker siden dette er min første innlegg på Tekinvestor, men dere kan legge sammen to og to selv:
vannportalen.no og legg til resten av stien på linjen under.
/organisering2/europeisk-vannsamrbeid/norge-og-esa-rapportering-klager-og-tilbakemeldinger/klagesaker-og-brev-til-esa-om-norges-gjennomforing-av-vanndirektivet/klagesaker-til-esa-om-vanndirektivet-og-gruveavfall-2015/
Her kan dere særlig ta en titt på siste brevet fra ESA i 2016 og det første i 2017.
Kort sagt så finner ESA at norske myndigheter har gjort jobben sin og at deres konklusjoner og vedtak er gyldige. Altså at prosjektet er av “overriding public interest” og forurensningen derfor er innenfor rammene:
I tillegg til den rene samfunnsnytten i Norge med tanke på arbeidsplasser og mineralenes nyttighet, så har EU i det siste lagt Titan til listen over kritiske råstoffer de er avhengige av. Det i seg selv er en “overriding public interest” og det gjør det enda mindre sannsynlig at EU/ESA kommer til å ombestemme seg om de får saken til behandling en ørtende gang.
Hvorfor skal da lagretten godkjenne å gjøre det samme på nytt? Flere andre har klaget i etterkant av dette (f.eks «green warriors of Norway” / miljøvernforbundet), og alle får samme svar. Bare de på resten av korrespondansen fra 2017 til 2023.
Alt dette vet statsadvokaten og de har utbrodert dette veldig godt i anketilsvaret sitt.
naturvernforbundet.no (også legg til resten av linken fra linjen under)
/content/uploads/sites/25/2024/03/2024-03-01-Anketilsvar-med-bilag-1.pdf
Her er et fint utdrag fra statens anketilsvar:
ESA har tre ganger behandlet, og lagt bort, klager fra bl.a. de ankende parter der det ble anført at hensynet til lokal sysselsetting og skatteinntekter ikke kunne utgjøre en «overriding public interest». Det vises til ESAs beslutning 18. januar 2017 om å lukke saken som gjaldt sjødeponiet på nettopp Engebø:
The Authority notes that the Ministry’s decision sets out in a detailed manner the reasons for the project, its impact on the environment, as well as considering the balance between the advantages and disadvantages. Moreover, the Ministry’s decision is based on a detailed assessment carried out by the Norwegian Environment Agency. The Authority observes that, according to the findings of the Ministry, the project will lead to the creation of employment and the generation of income in the long term and that the project overall will produce large revenues for society. It is to be reiterated that it is not within the scope of the Authority’s review to assess the merits of such a policy choice on the part of the Norwegian Government.
The Authority’s review of the Ministry’s assessment is limited to determining whether there has been a manifest error in its assessment of whether the condition set out in Article 4(7)(c) WFD has been met. Having reviewed the Ministry’s assessment of the benefits and disadvantages of the mining project, the Authority considers that the Norwegian Authorities have not committed a manifest error of assessment. Accordingly, the Authority finds that the Ministry was entitled to conclude that the project would give rise to benefits which were of overriding public interest. (våre uthevinger)51
Det vises også til ESAs beslutning 16. juni 2021 om å lukke saken som gjaldt bl.a. sjødeponiet i Ranfjorden:52 53
I tillegg til mine bemerkninger over, så har jeg noen rene spekulasjoner å by på.
Den går på at Naturvernforbundet egentlig vet de har en elendig sak.
De har klaget i samtlige instanser i forvaltningen og fått avslag gang på gang på gang på gang på gang.
Jobben deres har vært å klage. De har selv gjort denne saksbehandlingen til den mest grundige i noe norsk mineralprosjekt.
Så da de la en sak for tingretten som var så bred at den gikk på nesten samtlige aspekter av gruvevirksomheten og tapte på de, så var de nok rådet av sine advokater til å ikke bruke mer penger på dette.
Lederen i Naturvernforbundet er ikke dum. Han vet dette. Han skjønner at saken er tapt, men for denne organisasjonen handler det ikke om å være pragmatisk - det handler om å protestere.
Det er nemlig det som skaper kampmoral og nye betalende medlemmer.
Av denne grunnen tok de ikke avgjørelsen om å la være å anke selv.
De innkalte til ekstraordinær generalforsamling og lot hele grasrota i organisasjonen få stemme over om de skulle ta saken videre eller ikke.
De i grasrota har overhodet ikke satt seg særlig godt inn i saken. De bare HATER nordic mining og stemte naturligvis for å anke.
Da kan ikke ledelsen anklages for å gi opp kampen, og de kan ikke anklages for å bevisst søle bort penger på saksomkostninger når de igjen vil tape.
Videre, så er anken veldig merkelig.
Anken går ut på at de vil lagretten skal ta saken til ESA / eu-domstolen. Noe de utmerket godt kan gjøre selv.
Det kan nesten virke som at anken er designet for å bli avvist. I så fall er det et lurt trekk for å unngå flere tap og saksomkostninger.
Svært godt oppsummert historikk. Ryddig redegjørelse på status quo. Etter alle krumspring og tilløp fra nmf er gruvedriften på Engebø kun styrket! Lovlighet og gyldighet er hevet og forsterket langt ut over prosjektets levetid, etter mitt syn. Svært godt sluttpoeng fra Fantilopen, siste krampetrekning fra nmf er kun et spill for galleriet, for egne medlemmer:smiley:
Veldig positive og bra fundamenterte responser! Takk for de!
Mener å ha nevnt at min venn (dommer i Borgarting) snakket til meg på generelt grunnlag om at det skal mye til for at en sivil sak ikke skal bli innvilget to runder i retten.
Men det er intet bedre enn om DENNE anken vil bli stoppet i døren! (PS. Noe den vel for så vidt nettopp også ble, iom at det virker som problemstillingen bare blir sendt videre til mer byråkrati i EFTA før den banker på døren igjen hos Borgarting en eller gang sent i år eller neste år)
Eneste jeg ikke er enig er egentlig: “Lederen i Naturvernforbundet er ikke dum.” Han må være dummere enn et brød! Skjønt jeg skal ikke se bort fra at du er inne på noe. Noe som vil tilsi at medlemmene har negativ IQ. Han forleder dem.
Men det skal man gi N&Us disipler, de fleste av dem er nok ungdommer. Og jeg minnes - vagt riktignok - at jeg selv har vært ung en gang. Da var jeg dum da! Faktisk kun med nød og neppe jeg har kommet meg i pluss (mht den famøse IQ’en) i senere tid. Får faktisk høre det fra dommeren, og et par andre venner, at jeg fremdeles ikke er over nullpunktet. Sukk.
Beklager den lange digresjonen - jeg har ikke så mange vettuge argumenter. Men jeg har troen. På NOM. Samt håpet om at anken blir avvist.
Til glede for oss aksjonærer!
Ny sak i EFTA. Iht N&U da:
Førdefjord-saken sendes til Efta-domstolen – E24
Jeg har aldri hatt peiling på noe som helst.
Men virker som et storm i vannglass. Mer regel enn unntak
fra den (N+U) fronten.
Innbiller meg til og med at slike anker har vært anført og
avvist før. Men det var muligens til ESA? Kanskje to sider
av samme byråkratiske jungel å forholde seg til.
Nok om det. Den som lever osv.!
PS. Og som anført over av Fantomloppen! Neida, bare tuller: Fantilopen!
Og mens jeg husker det, så kan jo selvfølgelig Natur & Ungdommelig Galskap uttale seg når som helst. NOM forholder seg til regler og kotyme med relevant informasjon før og etter Børstider.
Savage selvevaluering
Ny analyse fra SB1M:
Recommendation | Buy |
---|---|
Target price | 24.00 |
Share price | 18.80 |
Nordic Mining | NOM NO
SpareBank 1 Markets acted as joint book-runner in connection with the private placement in Nordic Mining in March 2023
Nordic Mining (Buy tp NOK24) – Progressing according to plan with the 20% IRR Engebø project
Conclusion
Nordic Mining is progressing according to plan with its Engebø rutile and garnet project on the west coast of Norway. Construction works are now well underway with production start for the 40+ year mine targeted for Q4 2024. The project progress and funding has been derisked following two cost-to-complete test by two separate independent engineers, and the risk for further substantial capex increases should be low following design freeze process with the EPCs. Further, the company has offtake agreements securing sales of up to the full volumes of rutile and garnet for the first five years. Hence, the pieces are falling into place. When valuing a development project like Nordic Mining’s Engebø we prefer to value a derisked project based on a normalized cost of capital and then use a discount on this NAV to account for development risk. Using a WACC of 12% we estimate a YE25 NAV (we consider the project derisked after one year of production) of NOK ~30/sh. We reiterate a Buy recommendation and lift our target price from NOK20 to NOK24, equal to a 19% discount to our unrisked NAV. Our target price implies 2026e P/E and FCFE yield of 8.3x and 14%, respectively.
Our analysis
- This is Engebø. Engebø is a rutile (titanium feedstock) and garnet (industrial abrasive) project on the west coast of Norway. After 15+ years of planning and project development, construction works commenced in H1 2022 for an estimated production start in Q4 2024 from an open pit for a 40+ year life of mine. The project is so far on time and largely on budget, and the company is fully funded and sold out for the first five years of production.
- Construction works well underway. Construction works on the Engebø project are now well underway and has past the halfway point towards a production start in late 2024 with first revenue in Q1 2025. The project progress timeline has been de-risked following two cost-to-complete tests performed by to separate independent engineers prior to royalty and bond drawdown. These tests serve as a third-party assessment of the Company’s projections that the Engebø project has sufficient funding and will be completed on time.
- Fully funded and sold out first five years. Following an extensive financing process in late 2022/early 2023, the company secured the full project financing package of USD ~280m, including a project reserve of USD 30m. On our estimates the company will have a trough position of USD ~28m once the production ramps up in late 2024/early 2025. Hence, the company should have ample liquidity to deal with unforeseen events. Nordic Mining has two rutile offtake agreements in place which secure sales of up to the full rutile production the first five years and a garnet offtake which secures sale of the full garnet volumes the first five years.
- Success in the court room. Nordic Mining has seen success in the court room so far in 2024. First, In early January it was announced that the court ruled in favor of the Norwegian state regarding Nordic Mining’s discharge permit. Two NGO’s had summoned the Norwegian state claiming that the discharge permit was null and void. The court ruled in favor of the Norwegian state on all central items and the verdict also orders the two NGO’s to cover the state’s legal expenses of NOK 1.4m. The two NGOs appealed the case and it will be tried in the Court of Appeal after being heard in the EFTA court during the fall of 2024. Second, in March the Supreme court ruled in favor of Nordic Mining in the case against Artic Mineral Resources (AMR). AMR had claimed that it had right to certain parts of the Engebø deposit.
- Trading at a material discount to NAV. Our preferred valuation method for a development project like Nordic Mining’s Engebø is to value a “derisked project” based on a normalized cost of capital and then set a discount to NAV to account for development risk. Using a WACC of 12% we estimate a YE25 NAV (one year of production) of NOK ~30/sh. Hence, the current share price of NOK ~19 is equal to ~0.64x NAV which we believe is to steep a discount considering the substantial development progress made over the last 12 months. We reiterate a Buy recommendation and lift our target price from NOK 20 to NOK 24, equal to a 19% discount to our unrisked NAV. At our target price the company will be trading at 2026e P/E 8.3x and FCF to equity yield of 14%.
Ja, dette må vel sies å være positive nyheter! Og selv om man sjelden (?) skal stole på disse anal-ytikerne som melder i hytt og pine. Og kan ikke huske å ha sett fra noen av meglerfirmaene/bankene en seriøs (det får man jo tro på) gjennomgang av selskapet, i hvert fall ikke i det siste. Kanskje til og med FA våkner, er vel ikke til å komme forbi at Hegnar & Co har mye innflytelse mht finansielle synspunkter og på aksjonærers agering etter at de har uttalt seg.
Jaja, har selv lastet opp noe mer, 200,000+ aksjer er kanskje ikke så mye for mange, men for meg innebærer det ganske mye penger.
Uansett, det er bare å krysse fingrer, tær og det meste!
Opp 6 % til 20kr i dag.
Fremdeles har eg minus på ene konto grunnet emisjon - ut av det blå - ifjor.
Der er fremdeles GAV på 3,3kr som kanskje tilsvarer 70kr etter dagens kurs.
Skjønte ikke helt, du har minus på en konto men kostpris (er ikke det GAV eller hva det heter pluss kurtasje?) på 3.3? Det siste er jo kjempebra! Kom selv inn etter den emisjonen, og veldig glad for å bli kvitt “penny-stock”-stempelet etter omvendt spleis (20:1). Eneste som henger ved etter noe slikt er vel tre desimaltall etter kroneverdi. Men det lærer man seg også å leve med. Minnes godt i fordums dager (2021-2022 var det vel) da MPCC ble omsatt for rundt 1.5-2 kroner. Med en haug med desimaler etter. En fantastisk reise, gikk jo 1000% eller noe i den duren, den beholdt vel også “rumpetroll-halen” en stund.
Beklager nostalgi, men håper det blir en fin reise i NOM også - med eller uten desimaler!
PS. Og mulig jeg har misforstått. Men ønsker selvfølgelig uansett det beste!
Struts
3,3 var gammel snittpris fra før emisjonen, som plutselig falt godt under krona. Men det greit med sånne restnotasjoner, så man husker på at overraskelser kommer.
De andre kontoer ligger +20% for NOM. Helt OK. De står seg bra.
Tror nok du kan slå deg til ro med at 200K pluss aksjer er ganske mye for veldig mange.
Ah, ok! Tok litt (mye) tid før det demret i min gamle knott!
Ok og den er notert! Slik en gammel skrott som meg ser det nå, så har det vært en fin utvikling siste tiden. Og det beste er nesten at det har gått under radaren (bortsett fra i enkelte fora). FA, DN, eller E24 skriver ikke mest om aksjen på sine hovedsider. Investtech har vært innom med tekniske anal-yser (for de som forstår seg på slikt), og så var det vel en positiv greie fra Sparebank 1 tidligere i måneden.
Uansett - ville bare si det virker som vi aksjonærer har god fremdrift (snart gruvedrift)! Og i motsetning til enkelte andre gruveprosjekter (skal ikke pipe altfor høyt om at jeg har vært innom både det ene og det andre før) som eksempelvis Akobo (all lykke til dem) og tidligere Crew (var det vel i Filippinene), så får man vel si (på tross av Natur & Ungdom og litt andre vårvåkne vepser på Venstrekanten), at i Norge er foreløpig ikke korrupsjon (ok, noen tyver, pendlersnyltere, juksemakere og annet vil jo alltid være der) alt over skyggende. All honnør til Fossum & Co!
Nevnte tidligere at det ikke har vært så mye skriverier i økonomi-avisene senere tid (da altså relatert til NOM). Vel, i dag er det en lengre artikkel i FA (fra side 42 og utover) med overskrift: “Milliardpotensial under overflaten”.
I tillegg til Nordic Mining er selskaper som Green Minerals, Rana Gruber og Akobo Minerals de som er mest omtalt.
Om dette vil ha noe å si for aksjekursen fremover er selvfølgelig “helt i det blå”. Men det hadde ikke vært meg i mot om det blir en aldri så liten opptur (igjen)!
PS. At de også er på forsiden av FA i dag er vel heller ikke det verste som kunne skje (får man håpe):
Flere gruveselskaper har falt kraftig på børs, men nå skal det snu | Finansavisen
God helg ønskes!