Svært godt oppsummert historikk. Ryddig redegjørelse på status quo. Etter alle krumspring og tilløp fra nmf er gruvedriften på Engebø kun styrket! Lovlighet og gyldighet er hevet og forsterket langt ut over prosjektets levetid, etter mitt syn. Svært godt sluttpoeng fra Fantilopen, siste krampetrekning fra nmf er kun et spill for galleriet, for egne medlemmer:smiley:

Veldig positive og bra fundamenterte responser! Takk for de!
Mener å ha nevnt at min venn (dommer i Borgarting) snakket til meg på generelt grunnlag om at det skal mye til for at en sivil sak ikke skal bli innvilget to runder i retten.
Men det er intet bedre enn om DENNE anken vil bli stoppet i døren! (PS. Noe den vel for så vidt nettopp også ble, iom at det virker som problemstillingen bare blir sendt videre til mer byråkrati i EFTA før den banker på døren igjen hos Borgarting en eller gang sent i år eller neste år)
Eneste jeg ikke er enig er egentlig: “Lederen i Naturvernforbundet er ikke dum.” Han må være dummere enn et brød! Skjønt jeg skal ikke se bort fra at du er inne på noe. Noe som vil tilsi at medlemmene har negativ IQ. Han forleder dem.
Men det skal man gi N&Us disipler, de fleste av dem er nok ungdommer. Og jeg minnes - vagt riktignok - at jeg selv har vært ung en gang. Da var jeg dum da! Faktisk kun med nød og neppe jeg har kommet meg i pluss (mht den famøse IQ’en) i senere tid. Får faktisk høre det fra dommeren, og et par andre venner, at jeg fremdeles ikke er over nullpunktet. Sukk.
Beklager den lange digresjonen - jeg har ikke så mange vettuge argumenter. Men jeg har troen. På NOM. Samt håpet om at anken blir avvist.
Til glede for oss aksjonærer!

Ny sak i EFTA. Iht N&U da:
Førdefjord-saken sendes til Efta-domstolen – E24
Jeg har aldri hatt peiling på noe som helst.
Men virker som et storm i vannglass. Mer regel enn unntak
fra den (N+U) fronten.
Innbiller meg til og med at slike anker har vært anført og
avvist før. Men det var muligens til ESA? Kanskje to sider
av samme byråkratiske jungel å forholde seg til.
Nok om det. Den som lever osv.!
PS. Og som anført over av Fantomloppen! Neida, bare tuller: Fantilopen!
Og mens jeg husker det, så kan jo selvfølgelig Natur & Ungdommelig Galskap uttale seg når som helst. NOM forholder seg til regler og kotyme med relevant informasjon før og etter Børstider.

Savage selvevaluering
Ny analyse fra SB1M:
| Recommendation | Buy |
|---|---|
| Target price | 24.00 |
| Share price | 18.80 |
Nordic Mining | NOM NO
SpareBank 1 Markets acted as joint book-runner in connection with the private placement in Nordic Mining in March 2023
Nordic Mining (Buy tp NOK24) – Progressing according to plan with the 20% IRR Engebø project
Conclusion
Nordic Mining is progressing according to plan with its Engebø rutile and garnet project on the west coast of Norway. Construction works are now well underway with production start for the 40+ year mine targeted for Q4 2024. The project progress and funding has been derisked following two cost-to-complete test by two separate independent engineers, and the risk for further substantial capex increases should be low following design freeze process with the EPCs. Further, the company has offtake agreements securing sales of up to the full volumes of rutile and garnet for the first five years. Hence, the pieces are falling into place. When valuing a development project like Nordic Mining’s Engebø we prefer to value a derisked project based on a normalized cost of capital and then use a discount on this NAV to account for development risk. Using a WACC of 12% we estimate a YE25 NAV (we consider the project derisked after one year of production) of NOK ~30/sh. We reiterate a Buy recommendation and lift our target price from NOK20 to NOK24, equal to a 19% discount to our unrisked NAV. Our target price implies 2026e P/E and FCFE yield of 8.3x and 14%, respectively.
Our analysis
- This is Engebø. Engebø is a rutile (titanium feedstock) and garnet (industrial abrasive) project on the west coast of Norway. After 15+ years of planning and project development, construction works commenced in H1 2022 for an estimated production start in Q4 2024 from an open pit for a 40+ year life of mine. The project is so far on time and largely on budget, and the company is fully funded and sold out for the first five years of production.
- Construction works well underway. Construction works on the Engebø project are now well underway and has past the halfway point towards a production start in late 2024 with first revenue in Q1 2025. The project progress timeline has been de-risked following two cost-to-complete tests performed by to separate independent engineers prior to royalty and bond drawdown. These tests serve as a third-party assessment of the Company’s projections that the Engebø project has sufficient funding and will be completed on time.
- Fully funded and sold out first five years. Following an extensive financing process in late 2022/early 2023, the company secured the full project financing package of USD ~280m, including a project reserve of USD 30m. On our estimates the company will have a trough position of USD ~28m once the production ramps up in late 2024/early 2025. Hence, the company should have ample liquidity to deal with unforeseen events. Nordic Mining has two rutile offtake agreements in place which secure sales of up to the full rutile production the first five years and a garnet offtake which secures sale of the full garnet volumes the first five years.
- Success in the court room. Nordic Mining has seen success in the court room so far in 2024. First, In early January it was announced that the court ruled in favor of the Norwegian state regarding Nordic Mining’s discharge permit. Two NGO’s had summoned the Norwegian state claiming that the discharge permit was null and void. The court ruled in favor of the Norwegian state on all central items and the verdict also orders the two NGO’s to cover the state’s legal expenses of NOK 1.4m. The two NGOs appealed the case and it will be tried in the Court of Appeal after being heard in the EFTA court during the fall of 2024. Second, in March the Supreme court ruled in favor of Nordic Mining in the case against Artic Mineral Resources (AMR). AMR had claimed that it had right to certain parts of the Engebø deposit.
- Trading at a material discount to NAV. Our preferred valuation method for a development project like Nordic Mining’s Engebø is to value a “derisked project” based on a normalized cost of capital and then set a discount to NAV to account for development risk. Using a WACC of 12% we estimate a YE25 NAV (one year of production) of NOK ~30/sh. Hence, the current share price of NOK ~19 is equal to ~0.64x NAV which we believe is to steep a discount considering the substantial development progress made over the last 12 months. We reiterate a Buy recommendation and lift our target price from NOK 20 to NOK 24, equal to a 19% discount to our unrisked NAV. At our target price the company will be trading at 2026e P/E 8.3x and FCF to equity yield of 14%.
Ja, dette må vel sies å være positive nyheter! Og selv om man sjelden (?) skal stole på disse anal-ytikerne som melder i hytt og pine. Og kan ikke huske å ha sett fra noen av meglerfirmaene/bankene en seriøs (det får man jo tro på) gjennomgang av selskapet, i hvert fall ikke i det siste. Kanskje til og med FA våkner, er vel ikke til å komme forbi at Hegnar & Co har mye innflytelse mht finansielle synspunkter og på aksjonærers agering etter at de har uttalt seg.
Jaja, har selv lastet opp noe mer, 200,000+ aksjer er kanskje ikke så mye for mange, men for meg innebærer det ganske mye penger.
Uansett, det er bare å krysse fingrer, tær og det meste!

Opp 6 % til 20kr i dag.
Fremdeles har eg minus på ene konto grunnet emisjon - ut av det blå - ifjor.
Der er fremdeles GAV på 3,3kr som kanskje tilsvarer 70kr etter dagens kurs.
Skjønte ikke helt, du har minus på en konto men kostpris (er ikke det GAV eller hva det heter pluss kurtasje?) på 3.3? Det siste er jo kjempebra! Kom selv inn etter den emisjonen, og veldig glad for å bli kvitt “penny-stock”-stempelet etter omvendt spleis (20:1). Eneste som henger ved etter noe slikt er vel tre desimaltall etter kroneverdi. Men det lærer man seg også å leve med. Minnes godt i fordums dager (2021-2022 var det vel) da MPCC ble omsatt for rundt 1.5-2 kroner. Med en haug med desimaler etter. En fantastisk reise, gikk jo 1000% eller noe i den duren, den beholdt vel også “rumpetroll-halen” en stund.
Beklager nostalgi, men håper det blir en fin reise i NOM også - med eller uten desimaler!
PS. Og mulig jeg har misforstått. Men ønsker selvfølgelig uansett det beste!

Struts
3,3 var gammel snittpris fra før emisjonen, som plutselig falt godt under krona. Men det greit med sånne restnotasjoner, så man husker på at overraskelser kommer.
De andre kontoer ligger +20% for NOM. Helt OK. De står seg bra.
Tror nok du kan slå deg til ro med at 200K pluss aksjer er ganske mye for veldig mange.
Ah, ok! Tok litt (mye) tid før det demret i min gamle knott!

Ok og den er notert! Slik en gammel skrott som meg ser det nå, så har det vært en fin utvikling siste tiden. Og det beste er nesten at det har gått under radaren (bortsett fra i enkelte fora). FA, DN, eller E24 skriver ikke mest om aksjen på sine hovedsider. Investtech har vært innom med tekniske anal-yser (for de som forstår seg på slikt), og så var det vel en positiv greie fra Sparebank 1 tidligere i måneden.
Uansett - ville bare si det virker som vi aksjonærer har god fremdrift (snart gruvedrift)! Og i motsetning til enkelte andre gruveprosjekter (skal ikke pipe altfor høyt om at jeg har vært innom både det ene og det andre før) som eksempelvis Akobo (all lykke til dem) og tidligere Crew (var det vel i Filippinene), så får man vel si (på tross av Natur & Ungdom og litt andre vårvåkne vepser på Venstrekanten), at i Norge er foreløpig ikke korrupsjon (ok, noen tyver, pendlersnyltere, juksemakere og annet vil jo alltid være der) alt over skyggende. All honnør til Fossum & Co!

Nevnte tidligere at det ikke har vært så mye skriverier i økonomi-avisene senere tid (da altså relatert til NOM). Vel, i dag er det en lengre artikkel i FA (fra side 42 og utover) med overskrift: “Milliardpotensial under overflaten”.
I tillegg til Nordic Mining er selskaper som Green Minerals, Rana Gruber og Akobo Minerals de som er mest omtalt.
Om dette vil ha noe å si for aksjekursen fremover er selvfølgelig “helt i det blå”. Men det hadde ikke vært meg i mot om det blir en aldri så liten opptur (igjen)!
PS. At de også er på forsiden av FA i dag er vel heller ikke det verste som kunne skje (får man håpe):
Flere gruveselskaper har falt kraftig på børs, men nå skal det snu | Finansavisen
God helg ønskes!

Selv om alle er gruver er det fire ekstremt forskjellige selskaper. Jeg vil derfor være skeptisk til alle som setter disse i sammenheng, da jeg tenker at de ikke har sammenfallende risikoer over hodet. Alle ser billige ut når man ser på estimert inntekt i fremtiden, fordi alle har betydelig risiko priset inn nå.
Rana er en jerngruve i drift, og en svært velfungerende en; eventuelle trusler der er vedvarende lave malmpriser eller at AP/SP/SV finner ut at de vil drepe næringen.
NOM er en byggeplass med juridisk/politisk risiko. Den burde bli bygd, og den burde komme i drift, men det er fremdeles risiko knyttet til om noe vil skje der.
Green Minerals er offshore mining, det tror jeg er omtrent så makset politisk risiko som man kan ha. Selv om regjeringen er overraskende positiv, så er en nær samlet miljøbevegelse i verden sterkt i mot. På toppen har du teknologisk risiko.
Akobo er tynget med dyre lån og har ingen gruve i drift, de er i øst-Afrika som vil si at ingen egentlig kan spå når den vil være i stabil drift. De vil kunne måtte emittere (igjen) før de er oppe og går. De er også en gullgruve, og ikke industrimetaller som de andre, så forholdet til makro vil være helt annerledes.
Takk for respons! Jeg referert bare fra en avisartikkel i FA. Jeg har tidligere selv vært aksjonær i to av selskapene du omtaler, men er nå kun involvert i NOM.
Og risiko er det i alt, sannsynligheten for at noen av oss overlever er 0. Risikofritt er det selv ikke i å penger i bank-konto, minnes godt da DnC gikk nedenom og hjem. Men inntil jeg kreperer, så er det greit å satse på noe man har litt tro på.
Og skulle det gå riktig ille, så minnes jeg Henrik Ibsens ord: “Jeg fører min skute på grunn, men så er det dog dejligt at fare!”
Vi får ønske hverandre lykke til, hva enn man satser på!

Skal ikke prøve å kommentere regnskapet. Det har andre mye mer peiling på enn meg (siden jeg har 0 peiling). Men for meg var det viktigste å få etablert:
Prosjektet er i rute!
Eller som det står skrevet:
Preparations are ongoing to facilitate and be ready for export
shipments from Engebø from Q4 2024
Som musikk i mine gamle elefant-ører!