Børsmeldingen 22 08 2023 med info om ny CFO, med tiltredelse 15 10 2023:
https://newsweb.oslobors.no/message/597562
Ny CFO fungerte altså i stillingen i hele 3 måneder (snev av ironi)
Børsmeldingen 22 08 2023 med info om ny CFO, med tiltredelse 15 10 2023:
https://newsweb.oslobors.no/message/597562
Ny CFO fungerte altså i stillingen i hele 3 måneder (snev av ironi)
Børsmeldingen 27 04 2023 da forrige CFO (Gjerde) sluttet i selskapet - også han for å «utforske andre muligheter utenfor selskapet»:
https://newsweb.oslobors.no/message/588747
Dette var kort tid etter at hele Engebø-finansieringen kom på plass gjennom en rekke avtaler og emisjoner.
Tror ikke han var noen god fit for rollen, bør kunne få tak i noen med litt mer bransjeforståelse. Setter penga på at neste ikke blir en nordmann.
Rart du nevner det - gjorde meg lignende tanke selv.
Bakgrunn fra shipping - ganske stort sprang til gruvedrift.
Forrige CFO hadde heller ingen bransjebakgrunn
Siden Engebø er første nye gruve i Norge på 40 år, er jeg enig i at det er god sannsynlighet for at utenlandsk CFO nå rekrutteres.
Var tidligere aktiv på FA Forum. Og følger fremdeles ørlite med. Det dukker jo opp - der som her og i andre fora - interessante innlegg. Og tillater meg å sitere ett jeg syntes var interessant. For ordens skyld, kilden/nick er “Carbo” og innlegget datert 22.01.2024. Syntes det var informativt, og liker overskriften. Hvorfor skal alle miljøforkjempere egentlig forbli uimotsagt?
sitat
NOM22.01.2024 kl 13:382474
I lang tid har Nom vært rammet av at Naturvernforbundet bruker media som verktøy til å svartmale og villede folk til å tro at Engebøprosjektet er en naturkatastrofe av dimensjoner. Naturvernforbundet har gjort et formidabelt stykke arbeid og har langt på vei lyktes med å få folk til å tro at livet i Førdefjorden nå skal ofres til fordel for dumping av 170M tonn tildels uutnyttet avgangsmasse.
For det første mener jeg grensen er nådd for hva som kan tolereres fra Naturvernforbundet!
Det ser ikke ut som de har grenser for virkemidler som kan benyttes, enten det gjelder direkte feilinformasjon eller bruk av tolkninger som formidles som etablerte sannheter.
For meg virker det som at Engebøprosjektet skal stoppes for enhver pris, selv om det går på bekostning av hva som er fakta.
For det andre mener jeg at informasjonen som formidles til media fra Naturvernforbundet, tildels kommer fra kilder med interessekonflikter som sammenblander naturvern og forretningsmessige interesser til selskapet AMR.
AMR krever som kjent rettighetene ett av mineralene som Nom har fått tildelt fra staten på Vevring siden.
Det er nå på tide at det settes ned et utvalg som aktivt arbeider for å ivareta Nom`s og mineralnæringens renomme! Hvor er Norsk Bergindustri som skal ivareta sine medlemmer i bransjen? De skriver at «…økt forståelse for bergindustriens samfunnsrolle er blant våre viktigste arbeidsoppgaver».
Spesielt har de et ansvar for faktaformidling ved en tilspisset konflikt mellom egne medlemmer. Ikke en lyd å høre fra dem mens Naturvernforbundet til stadighet får spaltelass i media til å spre ensidig misvisende informasjon om Engebøprosjektet. Media har et stort ansvar i sin formidling og det er nå på tide at et utvalg går gjennom publiserte artikler og vurderer disse opp mot fakta.
Det er åpenbart at resultatet av en slik gjennomgang vil være grunnlag for saker som kan og bør meldes til PFU.
Oppfordring til dere som leser dette:
Lag en e-post og kopier inn teksten over.
Send til:
ah@norskbergindustri.no
sitat slutt
Rett skal være rett: Norsk Bergindustri kom nylig med en uttalelse etter en annen rettssak i Tingretten (nok en gang var NOM tredjepart). Så det er mulig de avventer ytterligere uttalelser også i pågående i Høyesterett før dom har falt (rettssaken avsluttes i dag, og dom følger vel i løpet av noen uker):
– Nå er det på tide at stridsøksa legges ned Norsk Bergindustri
For ordens skyld. Har selv noen aksjer (1.9 mill, sry 1.7m) i NOM.
Deleted
Regnskap har jeg (også) særdeles dårlig kunnskap om. Men det skal ikke voldsomt med fantasi til for å være noenlunde i nærheten av å påstå at inntektene for Q23 vil være ikke-eksisterende, og utgiftene som vanlig høye. Det viktigste, slik jeg ser det, er de pågående/avsluttete rettssaker, det er to av dem. Og i ingen av dem er NOM direkte part i. Men desto mer indirekte. Det dreier seg, som kjent om sak mellom Natur og Ungdom vs Staten. Der har Tingretten (i en omfattende dom) kjent i favør Staten. Denne er anket til Lagmannsretten. En sivil sak, som denne er, vil anken som regel bli tillatt innvilget. Den andre saken, nylig (av prinsipielle årsaker) som ble ferdig behandlet i Høyesterett forrige uke, avventes domsavsigelse. Forventet tidsaspekt noen få uker.
Innen den tid og med alle mulige forbehold: NOM forholder seg (i forhold til skjema) som for lengst innvilget av Staten, med oppstart av gruvedrift i siste kvartal inneværende år!
Kan ikke så mye om regnskap (som muligens nevnt før). Men det var vel ikke noe særlig uventet der. Så selv presentasjonen i dag formiddag (den kan vel fremdeles lastes ned fra NOMs hjemmeside). For meg er det viktigste i slike troverdigheten (og ikke eksempelvis hvorvidt et språk blir behersket flytende), og syntes de tre som holdt samme i så måte fremstod meget bra!
Det viktigste gjenstår selvfølgelig; fremdriften! Utstyrs-, tids og driftsmessig virker det som de er i rute, kostnadsmessig har de som mange andre hatt noen budsjettoverskridelser, men også en positiv $/NOK valutaeffekt.
Så er det rettssakene (hvor NOM er tredjepart). Natur og Ungdom har anket, så det blir ganske sikkert ny runde i Lagmannsretten der (neste år vil jeg tro), mens AMR-saken i Høyesterett er avsluttet. Dom avsagt kan forventes nærmeste par-tre uker.
I forbindelse med sistnevnte, og for de som er interessert: På FA Forum er det lagt ut et innlegg i går kveld (med påfølgende respons) av et meget kompetent medlem (min mening naturlig nok) med nick “Fantilopen” under tittel " NOM og Høyesterett: Tap og Vinn med samme sinn ?"
Anbefales!:
AlSiCal-prosjektet som NOM er deleier av patentet i, skal være ferdig med EU Horizon prosjektperioden på 4 år nå i slutten av februar (Towards sustainable mineral and metal industry: ZERO Bauxite Residue and ZERO CO2 from co-production of Alumina, Silica and precipitated Calcium carbonate by the Aranda-Mastin technology | AlSiCal | Project | Fact sheet | H2020 | CORDIS | European Commission). Stilte spørsmålet på Investorweb sin Q&A med NOM i går (38:45 i videoen nedenfor) og syntes Ivar sitt svar rundt de kommersielle mulighetene var ganske spennende.
Dette er jo litt vagt per nå, men det blir spennende å få konklusjonen av EU-prosjektet og hvordan NOM angriper dette snart. Det kan potensielt ligge mye i dette på sikt
Her er Q&Aen: Investorweb | Investorweb inviterer: Nordic Mining | Investorweb
Ja! Intet er bedre om de også kan tjene på “avfall” også!
For hva det er verdt: Innside kjøpet er ikke akkurat substansielt (selvfølgelig min egen lille subjektive betraktning), selv en knøtte-investor som meg har 3 ganger så mange aksjer i selskapet som Ekman har ervervet. Men, og det er litt viktig: Det viser i det minste at nærstående av CFO har troen på selskapet.
Det de fleste venter på nå (innbiller jeg meg) er vel dom i Høyesterett (NOM er bare indirekte part) mellom Staten og AMR. Den er nært forestående (har vel vært en del vinterferie-avvikling der også siste uke). Uansett utfall BLIR det gruvedrift når NOM har fått alt utstyr på plass og klart til drift (fra q4 2024 slik det er forespeilet). Så er det Natur og Ungdom-saken mot Staten som førstnevnte tapte på alle punkter (bortsett fra en avkortning av advokatutgifter) i Tingretten. Den er anket, og blir sannsynligvis innvilget fremmet i Lagmannsretten (den blir vel neppe ført der før neste år).
Til slutt er det en del spørsmål reist ifb med omvendt spleis 1:20. Det er vel egentlig helt irrelevant, men i tråd med ønsker fra Børsen om å ikke ha aksjer som handles med “tusendels ørers” margin, mao kurser under NOK 1. Kursverdien på aksjene man innehar vil være den samme som tid for spleis, det vil bare bli færre av dem på tiden til konvertering.
Uansett, lykke til!