Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

State street / Ishares fortsetter hvertfall kjøpene.


Kilde: Stocktalk.no

16 Likes

Syns det er rart om Radforsk ikke satte igang med sitt nedsalg i denne anledning tidligere.

Her ser man jo tydelig at fond begynner å vekte opp i Nano! Dette er meget bull i mine øyne.

State street øker
Nordea INN
Citibank INN

4 Likes

Dersom Radforsk må selge noe for å få midler til PCIB-emi er det vel mest naturlig å lette seg i PHO?

(Radforsk har ca. 20% større post i PHO enn NANO.)

1 Like

Ja, og for Radforsk er det vel begrenset hor mye da skal vekte over. Var det kun 5 millioner de hadde garantert for i PCIB?

1 Like

@Hugoil det er vel nøyaktig hva det er? Alt dette er jo unit link, som jo er at man har en livsforsikringpolise hos banken hvor det er aksjer eid av banken som utgjør verdiene du har.

2 Likes

Men det er ikke private som kjøper og selger?

Understanding unit-linked funds - Standard Life
lib.standardlife.com/library/uk/gen569.pdf
A unit‑linked fund, also referred to as an insured fund, is a fund that is linked to a plan issued by an insurance company which allows you to combine your money along with other planholders. This gives you the opportunity to invest in a much wider spread of investments than if you were to invest on your own.

For zerokontoer så er det som skjer at jeg som zerokonto kunde sier “hei kan dere ta 20 av de 100 nano-aksjene dere har stående for forsikringen min og selge de og godskrive en kontantverdi til kontoen min istedet?”

Det er banken som kjøper og selger aksjer i markedet, ikke kunden. Dette er jo også bakgrunnen for at man på zerokontoer trenger å gi banken litt ekstra tid i forkant av emisjoner, for de må sanke inn instruks fra alle zerokundene sine og sammenstille så de kan vite hvor mange aksjer de skal tegne seg for.

Ja. Men den daglige bevegelsen i fundet er det fondet selv som initierer og ikke summen av de private? Fondet har vel antagelig en egen spekulasjonsramme/buffer.

Jeg ser ordrene jeg legger i ordreboken direkte, og jeg ser handlene gjort på mine vegne umiddelbart. Så ser ikke noen grunn til å tro at nordnet livsforsikring driver noen handel utenom det kunder styrer.

Men med så mye ukentlige endringer for unitfondene, så betyr det jo at kundene må drive og endre mye ukentlig, tenker da særlig på salg siden kjøp har muligheten for å komme fra nye kunder.

Noe av den største fordelen med zerokonto før aksjesparekonto kom var jo nettopp at man kunne kjøpe og selge alt man ville uten å utløse skatt.

2113 sharevillemedlemmer har nanoaksjer, tipper minst 70% av disse har noen av dem på zerokontoer. Da er det ikke veldig mange av dem som trenger å kjøpe og selge for å komme opp i de endringene man ser fra uke til uke på stocktalk.

Er det ingen store shortaktører i registret om dagen Savepig?

Er ikke så inne på zero, asp og uni, men må zero være tilknyttet unit?

Zerokonto er bare Nordnet sitt produktnavn for deres unit link produkt.

Ingen synlig short på lange tider, og det er så få synlige shortposisjoner å basere seg på at det gode gamle chartet mitt ikke har helt samme verdien akkurat nå.

Min forståelse av dette er lik som @Savepig sin.

Bevegelsene til Nordnet Livsforsikring AS på aksjonærlisten mener jeg gjenspeiler nøyaktig de handlene kundene som har aksjer på Investeringskonto Zero har foretatt seg i perioden.

Forholdsvis sikker på at Nordnet ikke har spekulasjonsramme/buffer/handel på egen bok.

Da sier vi det.
Men vi får skille på Nordnet Livsforsikring og Nordnet Bank?

Ser på den fulle aksjonærlisten til NANO fra 3. sept 2018 at investoren “Nordnet Bank AB” står registrert med svensk adresse, mens “Nordnet Livsforsikring” står registrert med norsk adresse.

Svenskene har også det de kaller "Nordnet Pensionsförsäkring AB."Kan ikke se at denne er representert på aksjonærlisten.

Min teori: Nordnet Pensionsförsäkring AB = Nordnet Bank AB

Edit: men det forklarer ikke hvorfor Nordnet Bank AB står registrert med den 667. største posten på lista, med 9761 aksjer, med samme adresse som den 19. største posten på lista.

Kan du legge ut den fulle aksjonærlisten her?

Dersom det er OK for @Wannatri som la den inn på innsider :slight_smile: