Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

GSA øker sin short med 40 000

5 Likes

Bare å spare penger og være klar til å kjøpe aksjer til 40 kr stykk…

Og hva kan det bety? Får de ikke drevet kursen nok ned med shorten de allerede har? Er det noen som tar imot?

Si det. Om historien skal gjenta seg så får denne gjengen holde på som de vil.

Det har vel mindre med å gjøre at de er smartere enn alle andre, de har større muskler enn de fleste andre, og lille korrupte oslo børs er rigget for at de skal vinne…

Ikke at det svekker poenget ditt på noen måte.

4 Likes

Da kan vi jo bare notere oss at det er nær 100k aksjer shortet på 50-tallet.
25% av tirsdagens volum, 33% av onsdagens volum. Med så store andeler av intradags-volum så er det ikke til å unngå å tenke at de forsøker å styre kursen.

At vi angripes av shorters, er jo ganske logisk. Lenge til ting materialiserer seg. Lite likvid for øyeblikket samt mange “sprikende staur”.

Ikke alle shorter som blir brukt til å presse kursen ned.

Hvis du tror kursen vil være lavere noen uker frem i tid - uten at noen må presse den ned, så vil det være ønskelig å shortselge så mange som mulig av de på så høy kurs i dag som mulig… og så la markedet selv drive nedover til hvor du vil kjøpe tilbake til ønsket fortjeneste.

1 Like

Jeg finner ikke fundamentalt/teknisk grunnlag til en slik investering for de, tvert i mot. Det er et område jeg er villig til å belåne for å laste opp. Nå er mine rammer begrenset hardt etter skakkjøringa fra desember.
Makro-indikator som shutdown i USA kan vedvare enda en stund, samt handelskrigen USA/Kina er de primære shorte-årsakene, eventuelt teknisk på Oslo Børs hovedindeks. Ikke momenter som reduserer det fundamentale i NANO, og dagens kurs er meget rimelig.

Enig at ikke alle shorter blir brukt til å presse kurs. De fleste blir nok ikke det, men for akkurat nå og NANO virker det slik. Enten er det satsing på makro effekter, ellers er det for styre kursleie.

2 Likes

De som er synlige i Nano er vel quant baserte? Nå vet jeg ikke hvordan modeller de har, men om det er teknisk og de f.eks shorter aksjer som har falt under 200 ma, og sånn sett viser svakhet er det jo en mulig grunn til at de øker på disse nivåer. Ren spekulasjon fra min side.
Bruker de finansielle nøkkeltall som data, er jo også nano en short, heh.

Enig i at det langsiktig ikke er noe å hente på å gå short i Nano, men shorterene er ikke langsiktige og ser som du sier ofte på markedet - samtidig som de ser på selskapet.

Som shorter nå hadde jeg f.eks. sett:

  • Ett (volatilt) biotekselskap uten noe produkter i markedet som har lovet få nyheter på kliniske tester på lang tid. Hvor mange slike selskaper ser stor vekst på kort sikt?

  • Tradedeals ser ikke ut til å løse seg med det første, Brexit er usikkert, Shutdown skaper sikkert snart problemer i USA, earnings kommer inn med flere negative overraskelser +++

  • Biotek er den sektoren (i hvert fall i USA) som er blant de aller mest skjermede i den siste tids korreksjon. Korrigerer vi videre ned vil strikken der også ryke på ett tidspunkt…

  • Flere sier bunnen i USA er nådd i denne korreksjonen (bl.a. Black Rock), men det betyr ikke at den eksisterende bunnen ikke skal retestes. Jeg ville sagt det er mer sannsynlig enn ikke. Og holder den retesten?

  • Teknisk testes f.eks. 50 dagers snitt på S&P500 (2625-ish) i disse dager. Klarer den ikke det må den ned for å hente krefter. Perfekt sted å sette short hvis den slår til.
    I tillegg er Nano svak i utgangspunktet.

= Shorte Nano?

Jeg forstår godt at oddsen kan være god for en fin short nå, selv om jeg ikke ønsker at det skal skje.

3 Likes

Oppsummerer alle norske bioteks med unntak av PHO. Jeg syns det blir for generelt til å forkøare hvorfor akkurat NANO shortes. Hvorfor ikke de andre?

likviditeten vil jeg tro. synes det er rart de øker på disse nivåer. kjennes som det største fallet er tatt?

1 Like

Vet ikke noe om det :slight_smile:
Tenker kanskje volum og omsetning som gir mulighet til å komme seg ut igjen uten problemer?

Tipper det har med volum å gjøre ja.

Ja. Det ligger nok i volumet.

Men shortsen er smarte aktører, og bør ikke underdrives. Er såpass resignert at jeg tror man ser trettitallet i løpet av dette halvåret.

Og noe NYTTÅRS RAALLLYYYY får vi vel ikke se?:yum:
Skulle vel vært på en annen tråd. He,he.

Blir veldig mye spekulasjoner rundt hvorfor det shortes, men veldig ofte har det med hedging av posisjoner å gjøre (i følge litteraturen) samt det tekniske, feks gir det nok god risk/reward å shorte når kurs ligger under 200 sma. Ser at pho ligger inne med 1,3% short så Nano er ikke alene om å være shortet. Jeg tror volatiliteten går ned og det dannes en nødvendig base for oppgang i det området vi er nå. Virker som at det er mange som tar i mot så fort som vi ser 40-tallet så jeg tror ikke på stor nedgang uten svært negative nyheter. Tror heller på positive overraskelser. For mange som har helt klart for hvordan aksjekursen skal utvikle seg til at jeg tror det skjer.

Shorterne tilhører motsatt gruppe av de langsiktige. De har svært begrenset tro på aksjen, og ser ihvertfall bort fra solide triggere på kort sikt. Shortere kan også ta feil som alle andre, og satser på at de får mer rett enn de tar feil. De risikerer selvfølgelig et solid tap hvis det plutselig skulle komme et oppkjøpstilbud på selskapet, eller en annen nyhet som gjør at de blir sittende i en ugunstig låst posisjon.