Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

Jeg er ikke så erfaren med dette men short går ned, ftf går ned og det er ftf som har lånt aksjer til short? Det er vel ikke helt logisk eller? Det ville jo vært dumt av ftf å selge når de har lånt ut til short og som nå dekker seg inn igjen på dette nivået.

Edit : Må vel være tidenes bommert av ftf isåfall

Edit 2 : ville det ikke vært mer logisk at de har lånt ut til folk som har aksjer og vil kjøre litt sikkert så de ikke går på tvangs salg for eksempel

Det er den synlige shorten som har gått ned i det siste. Husk at det ikke må meldes inn under 0,5% av det totale antall aksjer. Det betyr at folk kan sitte 245 000 aksjer i short uten at vi ser det. Så det kan absolutt være at FTF låner ut flere aksjer til shortere.

Det kan selvfølgelig også være at FTF vekter seg ned i NANO, men jeg synes det er underlig at de skulle vekte seg ned når de har sittet rolig i båten de siste årene og sett risikoen gå ned.

2 Likes

Vi må vel konstatere at dette er for dårlig og ikke holdbart så mange timene. Vi skal vel kunne få ut historiske aksjonærlister også ihht. Magma-artikkelen (https://www.magma.no/krav-til-aksjeeierboken).

1 Like

Hm, enig i at dette ikke er holdbart. Da får man gå på Nano direkte. I flere runder, be om begrunnede svar. Klage. Og Klage. (Sjekk spots smørbrødliste i denne tråden. Selskapet er jo pliktig til å ha denne infoen tilgjengelig. Sjekk evt. aksjeeiere.no. Der er det basert på Skatteetatens tall. Aksjeboken skal også være offentlig tilgjengelig på Nanos kontor. Kanskje man bør avlegge dem en visitt, eller en samlet visitt, slik som Inkognito (tror jeg) foreslo?
Aksjeboken skal også være tilgjengelig på selskapets generalforsamling. Med oppdateringer.
Lurer på om svindle har fått noen svar. I så fall er det ikke postet på TIs åpne tråder ennå.
Ellers må man klage til Finanstilsynet.
Kan sivilombudsmannen kanskje være et alternativ?

Sjekk ut hvilke lovparagrafer du kan benytte deg av.

Edit. har lagt til et par presiseringer. Og retta noen skrivefeil

1 Like

32k utenom børs i går, rapporterer Hugoil…

@Hugoil, dette er samme beskjed som jeg fikk.

Den 16/3 kontaktet jeg IR pr. mail, hvor jeg ba dem redgjøre for denne praksisen satt opp mot lovens hensikt.

Jeg har ikke mottatt svar, men jeg skal gi dem 1 ukes svarfrist før jeg ringer dem.

2 Likes

Har FTF begynt å selge sin posisjon? Alternativt kan det jo være at de låner ut aksjer til mindre aktører som ikke ønskes sett i registeret.

VPS sitt formål er:
“Formål:Verdipapirregistrering. I tillegg kan selskapet bare drive virksomhet som har naturlig sammenheng med verdipapirregistrering og som ikke svekker tilliten til verdipapirregisterets integritet og uavhengighet.”

VPS er eid 100% av Oslo Børs ASA som igjen er eid 47% av meglerselskap, bla. JPM, MSI og UBS:

Er det bukkene og havresekken som gjør at vi ikke skal få ut aksjonærlister slig forskrifter og lover sier? VPS sier sitt på det tørre med at det er selskapene som skal levere ut dette. Og NANO trenerer dette ved å si at det er deres kontofører NIS NOrdea som skal gi ut dette - og de sier at de har bestemt seg for å ikke gi ut historiske lsiter - I STRID med forskrifter og lover. HVOR LENGE skal FINANSTILSYNET STILLTIENDE godkjenne dette?

Hvis dette er riktig er det bare å anmelde Nordea for brudd på lovverket, får se hva de sier da.

Evnt. ringe finanstilsynet og si at dette ikke går ann.

Hardt mot hardt.

Sivilombudsmannen har uttalt seg om en lignende sak for et par år siden. Den klargjør jo en del premisser.

Strålende første innlegg det @Salamis . :slight_smile:

Skriv gjerne akkurat disse betraktningene i den tråden vi har for det:

@F-Tosca: Hva er egentlig saken Sivilombudsmannen har sett på her? At Finansdepartementet ikke ville gi innsyn i Skatteetatens aksjonærregister?

Ser at , The Bank of New York , har økt med 145348 Aksjer siden 13/2-18. Sitter nå inne på top 20. Nordnet Livsforsikring har økt med 66260 aksjer siden 1/3-18. Netfonds Livsforsikring øker med 4741 aksjer siden 1/3-18. Gladiator selger 45000 ( er godt inne på en 15 plass på lista med 405000 aksjer) . FT selger/låner ut 180468 aksjer siden 1/3-18.
Virker ikke på meg som at det er krise i NANO egentlig utifra dette her .

Dem store sitter ganske så rolig …:slight_smile:

1 Like

Nei, det var en journalist som ville ha adgang til opplysninger om alle aksjeeierne i Norge ved å skrape de ut fra Skatteetaten. Mye rabalder for et par år siden. Finansminister Siv Jensen ville lukkke alle lister.
Det hele endte med at aksjeeiere.no ble opprettet. Der er det nå mulig å hente ut aksjonærlistene slik de har sett ut ved årsskiftet de siste tre årene for alle aksjeselskaper i Norge.

Prinsippet om at aksjonærlister skal være offentlig tilgjengelig, gjennomsyrer uttalelsen.
I tillegg er det noen juridiske referansepunkter som kan være verdt å kikke på. Etter min mening.

Mao. du mener ja og ikke nei.

Burde kanskje fjerne det neiet, ja. Poenget mitt
er at rabalderet med å få innsyn i listene tok nærmere to år. Så døra for å få ut listene skal være åpen, også i Nano.

Jeg skjønner ikke problemet med åpne lister, latterlig imo.

Eneste er at store fisker ikke vil bli tatt i å leke med kursen slik de gjør med alle aksjer på OSE.

Vel, det er det som antydes her, fra en artikkel om
da kampen om innsyn i listene var på sitt
steileste.