Jeg synes dette er good news og føler meg trygg på NANO fremover. Har ikke noen medisinutdanning eller noe slikt så det er mer synsing fra min side, men er 1 person på Hegnar Forum som virker oppegående (brukernavn SnartLege). Har stjelt denne fra han:
" Dette blir mitt første innlegg her på forumet, men jeg har fulgt diskusjonene rundt NANO en stund nå. På dette tidspunktet er det ikke noe poeng i å bruke tid på å krangle om effektivitetstall for betalutin. En hver som kan litt sannsynlighetsteori skjønner at det på nåværende tidspunkt er behandlet så få pasienter at det er ekstrem usikkerhet i tallene. Dersom man tar seg tid til å regne ut 95 % konfidensintervall ser man at dette er 36,0%-90,4% for ORR og 11,7%-51,5% for CRR. Det vil si at den riktige sannsynligheten med 95 % sannsynlighet ligger innenfor dette intervallet. Det er først når man kommer over i fase 3 og medisinen prøves på et større antall pasienter at man med rimelig sikkerhet kan si noe om effektiviteten. Selvfølgelig er det positivt at de viser lovende resultater, men det er på nåværende tidspunkt for stor usikkerhet i tallene til at det er noe poeng å diskutere hvem som har best effekt av f.eks nano og juno
Poenget med fase 1/2 studier er ikke å finne ut hvor effektivt medikamentet er, men å finne ut om det er trygt å bruke og forsøke å finne optimal dosering med utgangspunkt i bivirkninger. Etter min mening er det dette som er det eneste interessante med det publiserte abstractet. Betalutin har så langt ikke hatt noen uventede bivirkninger og de bivirkningene som har vært kan håndteres på en god måte. De har ikke møtt noen alvorlige bivirkninger som kan føre til stans av studien eller risiko for at medikamentet ikke blir godkjent. De mest alvorlige bivirkningene er så langt såkalt neutropeni (de friske hvite blodlegemene drepes og man får redusert immunforsvar), noe som er veldig vanlig med mye av dagens kreftbehandling. Bivirkningsprofilen er lovende, noe som øker sannsynligheten for at de til slutt klarer å få et produkt på markedet. "
Han har skrevet flere innlegg på tråden som er verdt å lese: http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2320191