Ja hvis jeg blir forsikret om at NANO er tilbake på sporet kan det godt hende jeg øker igjen.
Gikk 20.000 til aksjer på 91,61 nå klokka 16.43.
Dette har skjedd flere ganger i de siste månedene. Har vi et definitivt svar på hva dette er?
Så Spot-On brukeren er forsvunnet i løse lufta. Hva skjede der ? Jeg har ikke fulgt med men var det ett eksempel på manipulasjon ?
Vi har den siste tiden sett flere og relativt stor handler til langt over markedspris i NANO. Vi har vel alle vert innforstått med at dette må være futures kontrakter som blir gjort opp.
Her er mine tanker rundt fenomenet.
La oss si at jeg er en investor som har fått øynene opp for NANO. Har gjerne fulgt selskapet i en lang periode og blir stadig sikrere i min sak. Tallene som kom på ASH2016 gjorde at jeg begynte å bli overbevist om at dette er ett selskap som har ett svært lovende produkt om noen år. Videre så vet jeg jo at det er mange selskaper innen biotek som feiler før man kommer på markedet.
Så kommer tusen kroners spørsmålet. Hvordan kan jeg sikre at jeg får nok aksjer i dette selskapet uten at jeg tar for stor risiko? De store gutta er jo noen råtasser på å håndtere risiko.
Data som kom på ASH var knallgode. Emisjon som ble satt på 114,- var fulltegnet på under 1 time. Jeg tar en lite ringerunde for å sjekke om noen er interessert i å inngå en futures kontrakt på la oss si 500 000 aksjer @92 kr 1 år frem i tid. Det er jo selvsagt at det er mange aktører som har stor tro på at man ikke vil kunne få 500 000 aksjer til 92,- i fremtiden. Disse vil nok gjerne stille opp å være med i dette veddemålet ( for det er jo det en futures kontrakt egentlig er).
Futures kontrakt blir inngått og min motpart vil nå gjøre det den kan for å håndtere sin risiko. Og det er her nøkkelen ligger. For at min motpart skal tjene på denne kontrakten så må kursen betydelig ned. Hvordan får min motpart til det? De tar sin egen ringerunde for å høre om det er noen som er interessert i leie ut sine aksjer.
Min motpart vil tjene penger på sin short posisjon. De som leier ut aksjene vil tjene penger og jeg vil få det antallet akjser jeg vil til den prisen jeg mente var fornuftig. Jeg kan jo selvsagt benytte meg at tilbudet som oppstår når shortingen pågår for fult og komme enda bedre ut av situasjonen. Med andre ord så tjener alle de profesjonelle penger på vegene av ola dunk….
Tenker at dette er en fin oppsummering av året.
Tar alle forbehold om hull i denne hypotesen.
Ps, for de som vil sjekke hypotesen min så kan man studere hva som skjedde med bitcoin den dagen det ble mulig å inngå futures kontrakter. De fleste ble satt på rundt 9000$. Hva er kursen på bitcoin i dag?
$8750?
Joda, men når de første futures kontraktene ble inngått var bitcoin kursen himmelhøyt over. Nye kontrakter er nok inngått og dessuten så er jo bitcoin altfor volatilt til at vi kan bruke det som ett god eksempel.
Om det er inngått futures kontrakt på NANO @92,- så er det jo gulle godt for den som inngjekk kontrakten om det var i hensyn til å sikre seg andeler i selskapet og ikke selve kontrakten.
Futures satt 20% under emisjonskurs NOK 114,er vel ballpark NOK 92
Meget god analyse som fokuserer på det som er viktig å fokusere på i disse dager.
En gnist nå…
Jeg er overbevist om at det er “gutta boys” som har herjet med kursen. Og fått stor hjelp av menigheten av hylekor
Tror mange av de top 10 har fått seg en overraskelse, for som jeg har sakt lenge. “Det er de under radaren som styrer kursen. De med mange kontoer og aksjer spredd fra mange hus fra det anonyme utland”.
Håper virkelig dere har rett og at den gnisten kommer snart. Eneste positive for min del siste 10 mnd er at jeg har lært meg å vente.
Hadde vært moro å fått litt nyheter og skikkelig fart igjen
Synes dette var en interessant gjennomgang. Testet den for input på andre forum?
Det har jeg ikke gjort, so be my guest om du vil
Fikk ikke åpnet brukeren tidligere i dag så jeg lurte på hva som hadde skjedd. Ser den er aktiv nå.
Siden det ikke skjer så mye begynner jeg og tenke…
Spetalen kjøpte seg opp i Bionor og det ble til eiendom.
Vistin ble vel til noe innen kraft.
Lurer på hva NANO hadde blitt til om han hadde kjøpt seg opp der?
Bemanningsbyrå kanskje.
Jeg blir ikke redd for min NANO investering før spettet begynner og handle.
Beklager avsporing.
Fun fact: 92 er også mitt target for bullflag ved breakout over 65. Coincidence?
Ikke glem Clavis som ble til Aqualis
@Savepig la inn mitt innlegg på Sharevill hvorpå det ble fullstendig slaktet av Vamp Da jeg ikke bruker Sharvill i noen særlig grad legger jeg også min kommentar inn her
Fikk ett lite tips om at innlegget hadde havnet her.
Tanken bak innlegget var å få en diskusjon rundt de vi har sett i det siste. Selv om det kan være enkelte hull i min hypotese, noe jeg også påpeker i avslutningen, så er jeg av det oppfatning av at jeg ikke er så veldig langt vekke fra å beskrive det som kan ha skjedd. Merk, jeg skriver kan ha skjedd. Jeg er langt fra sikker i min hypotese og nettopp derfor det er så fint å få en diskusjon rundt dette temaet. Jeg bruker forum for å lære og diskutere. Har jeg noe å bidra med så prøver jeg å dele og er det noe jeg lurer på så spør jeg.
Selvsagt er det også slik at det som kan virke logisk i hode ikke alltid kommer korrekt ut på papir. Eller elektronisk som i dagens samfunn.
Nå skal det jo sies at det ikke er vanlig å inngå futures kontrakter på enkelt aksjer. Her er det opsjoner som gjelder. Selv opsjon og futures har flere likhetstrekk så er det en svært viktig forskjell: The fundamental difference between options and futures lies in the obligations they put on their buyers and sellers. An option gives the buyer the right, but not the obligation, to buy (or sell) a certain asset at a specific price at any time during the life of the contract. A futures contract gives the buyer the obligation to purchase a specific asset, and the seller to sell and deliver that asset at a specific future date, unless the holder’s position is closed prior to expiration.
Den store forskjellen er at man ved opsjoner kan velge å benytte seg av de eller ikke. En futures kontrakt gir ingen valg.
Som Vamp er inne på så er det mest sannsynlig at det er en salgsopsjon på ca 92,- vi ser resultatet av. Poenget mitt er at de som inngår denne type veddemål (futures eller opsjoner) vil måtte/prøve å hedge veddemålet sitt på en eller annen måte for å håndtere risikoen. Og det er dette spillet vi kan ha vært vitner til i over ett år nå. . Sitter man derfor med en kjøpsopsjon på 92,- i dag ville man valgt å ikke løse den inn. Sitter man med en salgsopsjon så løser man selvsagt den inn. Sitter man med en futures kontrakt så har man ingen valg. Da skal Per levere Pål X-antall aksjer til fastsatt pris. Bytt ute Per med Big Pharma og Pål med Meglerhus/hedgefond så blir ting litt mer klart.
Om jeg sitter inne med en salgsopsjon på 92,- så har jeg jo store intensiver i å shorte det jeg klarer for å få kursen langt nok ned. Da tjener jeg penger på short, jeg tjener penger på salgsopsjonen og jeg kan faktisk kjøpe mye mer aksjer til en lavere pris. Vinn – Vinn – Vinn. Det skulle ikke forundre meg mye om OXFORD ASSET MANAGEMENT LLP eller GSA CAPITAL PARTNERS LLP, eller noen i deres omgangskrets, sitter med salgsopsjoner på 92,-
Vamp gir inntrykk av å være en kunnskapsrik person som forhåpentligvis kommer med innspill og belyser de logiske bristene som måtte være her. Ikke skyte en stakkars for å prøve
Som med det første innlegget så tar jeg alle forbehold om hull i denne hypotesen.