Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Fundamentale forhold 2019 (NANO)

Dette er tidlige vurderinger som er tilbakevist av Arne Kolstad. Se ellers nærmere på uttalelsen: “There is a risk that predosing with cold antibody
could block the CD37 antigen on tumor tissues as well, but there
was no difference in the tumor-absorbed dose between arms 1 and
2 (1).”

Det er kun en drøftelse av om det kunne vært en slik risiko, men den blir jo tilbakevist i resten av setningen, fordi det nettopp ikke var noe lavere opptak. Dette er en gammel uttalelse og en sammenligning av resultater med og uten predosering. Arm2 var som kjent uten.
Men resultatene i arm 1 dannet nettopp grunnlaget for å gå videre med høyere predosering, der det viste seg at det ble høyere opptak med høy predosering.

At dette trekkes frem igjen nå får jeg bare gjenta er feilspekulasjoner uten berettigelse. Det er bare å gå nærmere inn på Arne Kolstads tilbakevisning av det. Som kjent har han uttalt at det IKKE blir mangel på isotop i kreftsvulstene.

4 Likes

Det er ikke tilbakevist ut fra den setningen. Det er dog vist at det ser ut som den økte predoseringen blir “counteracted” av høyere strålingsdose i betalutin. Det er bra :+1:men Dette er nødvendigvis målt på synlige (les store) kreftceller og det er ikke de vi ser på som en potensiell risiko…
Kan ikke du linke til eller sitere Kolstads tilbakevisning av dette, så kan vi andre også få lest dette og få bedre oversikt.

5 Likes

Kolstad kommenterte dette på cmd 17 og tilbakeviste at det var observert noen slik effekt med økt predosering. Verdt å se for de som måtte ønske det

Riskbeskrivelsen snakker om tumorer som sådan.

Kolstads uttalelser kom i forbindelse med denne linken, som en del av konklusjonen: https://bestprac.no/ny-type-radioimmunterapi-ved-indolente-non-hodgkin-b-celle-lymfomer-fase-iii-studie-viser-lovende-resultater/

Det er ikke uten grunn at mDor ikke er primært surrogatendepunkt slik ORR er.
mDor passer svært dårlig for å beskrive Betalutin i den nåværende fasen. mDor vil passe beste for ensartede behandlingsgrupper, der Dor er noenlunde jevn. Det får ikke Betalutin med såpass forskjellige pasienter som innen 3FL. Det er svært gledelig at ORR for arm 4 økte så kraftig som det gjorde. Med 7 av 8 pasienter med ORR viser 20/100 at Nanos forståelse av predosering nå kommer til sin rett. Og en kombobehandling med 20/100 er vel på sikt ikke usannsynlig.

2 Likes

Denne sammenhengen burde ikke være så kamuflert at ikke mange forstår det?

Tja - mDor kan være en “usaklig” målestokk, som ikke nødvendigvis gir noe troverdig bilde. Det er jo gitt eksempler. To pasienter av 3 lever i ett år før tilbakefall. Den siste får tilbakefall etter 61 år. mDor er da 1 år i mange år. Og øker til 21 etter 61 år. Nå er ikke Dor i seg selv spesielt relevant etter 5 år, men eksempelet viser jo problematikken når det er ujevn Dor blant pasientene, nettopp slik det er for 3FL.

Er glad vi har skikkelig oppegående folk her (Tyrion, fornybar, hsvindle mfl) som kan argumentere mot Merlins hausseinanlegg (selv om han kommer med bra ting innimellom)

Er ikke fritt frem her på TI i motsetning til HO, bra debatt over her.

1 Like

Det er ikke hausseinnlegg jeg har kommet med, kun facts.

Vi får håpe at Paradigme ikke trekker ut i 61 år, og at de rekrutterer mer enn 3 pasienter.

Altså jeg er så long NANO som du får dem, men jeg synes det du kommer med er en besnærende teori og indisierekke, men jeg synes datagrunnlaget for konklusjonen din er altfor tynt til å være så bastant.

2 Likes

Det er vel ikke til å unngå, men like fullt forunderlig hver gang det skjer, at markedets oppfatning av de presenterte tallene farges av hvilken vei kursen tar. Da ASH-tallene ble presentert søndag kveld var det mer eller mindre konsensus for at tallene totalt sett var positive, om enn svakere enn mange hadde forventet. Effekten av redusert mDOR regnet jeg og sikkert mange andre med ville bli oppveid av den positive utviklingen for effektverdiene, den generelle styrkingen av caset i og med at det statistiske underlaget var utvidet, og oppfatningen vi hadde av at NANO fortsatt var underpriset (jfr. uttalelser fra Bravo, analyser fra DNB, ABGSC, Jeffreys etc.). Hadde vi konkludert annerledes der og da så ville vel de fleste benyttet seg av det høye volumet ved åpning og kastet kortene. De fleste gjorde ikke det, og det skyldes jo at de i likhet med meg anså at tallene burde være et godt grunnlag for videre oppgang. Det er tydelig at med nedgangen i bakhodet så sitter mange med et langt mer negativt inntrykk nå, men det er det objektivt sett ikke grunnlag for. Å snu psykologien rundt aksjen er ingen enkel øvelse, men første trinn i den snuøvelsen kan være Bravos opptreden i podcasten på onsdag. For øvrig spiller selvsagt andre faktorer inn her, og ved siden av generelt børsfall så er det heller ingen tvil om at sterke interesser i favør kursnedgang, robothandel, stoploss, overbelåning etc trekker aksjen i samme retning.

5 Likes

Savepig: Datagrunnlaget er lite, men det gjelder vel da også mDor?

Jo, men når alle da sier at en kan tillate seg å ta mDor med en klype salt fordi datagrunnlaget er lite og ikke bruke det som et argument for å panikkselge, så er flipsiden av det at en heller ikke bør pantsette hus og hjem for å gå long uten å innse risikoen i law of small numbers.

2 Likes

God oppsummering av en del pussige mekanismer ved å være børsnotert der Hr Doktor.

Anbefaler for øvrig at folk kjøper seg abbo på stocktalk.no som jeg vet du har f.eks, det er interessant lesning på deres topp 50 i dag.

De har bedt om at dette stoffet ikke publiseres før etter 24 timer, noe jeg velger å respektere.

Nei det er to helt forskjellige ting. mDor er irrasjonell i begynnelsen, og blir først mer relevant over tid. I begynnelsen vil mDor kun få med seg de pasientene som har kort tid til tilbakefall, mens de som holder seg uten tilbakefall i lang tid ikke kommer med. Dermed må mDor leses med stor forsiktighet og stor forståelse for hva det egentlig sier. Dor er derimot en mye bedre målestokk, men for tidlig å lese av.

1 Like

Stemmer dette da? Er det ikke medianen man oppgir? I ditt eksempel vil man ha en median så fort pasient nr 2 får tilbakefall.

Jeg forstår ikke hvordan mDoR kan øke når over 50% har fått tilbakefall. Da må man isåfall tilføre flere pasienter for å endre medianen. Har prøvd å sette meg inn i dette, men skjønner ikke helt greia. Gjennomsnittlig tid som sykdomsfri hadde kanskje vært bedre(?) men da vil alle de som får raskt tilbakefall trekke ned snittet voldsomt.

Jeg har forstått det slik at man ved beregningen av mDor kun tar med pasienter som har fått tilbakefall i populasjonen.

Det brukes Kaplan-Meier beregning for å ta hensyn til pasienter som man fortsatt følger.

Testet med litt forskjellige utfall av DOR for pasienter som fortsatt følges, og kom frem til at DOR mest sannsynlig vil lande på 12-15 måneder ved endt studie. Noen andre som har regnet på det samme?

Kan du i kort beskrive hva Kaplan Meier innebærer matematisk?
Lymrit 37-01 håper jeg øker en del, men slik jeg forsto det er det 2 pasienter på 9mnd uten tilbakefall der nestemann med tilbakefall etablerer ny median. Når de passerer 13mnd der det allerede er en pasient med tilbakefall vil ikke medianen følge disse to videre, men vil stanse på vedkommende med tilbakefall på 13mnd…(?)

For PARADIGME forventer jeg en betraktelig dårligere mDoR grunnet eldre og sykere pasientgruppe.