Det er ikke korrekt. Median vil altid være den midterste pasienten(gj.snitt av de 2 midterste pasientene ved partall) og den midterste pasienten vil være på 1 år etter 61 år også. Men om du i samme beregning benyttet kaplan meier, og pasient nr 2 som også endte med respons 1 år, var den siste inn i studiet, mens de andre var ferdig-behandlet, ville kaplan meier vise 1+61/2 = 31 år som median inntil tredje pasient hadde sin slutt på effekt, og da falle til 1 år.
Det vil nok stemme overens med kaplan-meier. Det en måler da er median for når negativ event inntrer.
Angående 20/100 vs 15/40, er jeg helt enig med noe av det Merlin sier. Det krever en forutsetning som vi skal tilbake til. Men det er en sterkere dosering som viser større megde lutetium tatt opp i tumor, samtidig som mindre blir tatt opp i ryggmarg. En effekt som i seg selv er meget sterk, og burde tilsi at 20/100 er suverent bedre enn 15/40. Har en mail tilsendt NANO for kun et par uker siden angående tema dosimetri også, om det er en oppfølging de vil gjøre videre. Forskjellen som fremkommer i det er stor, men gjort på så få pasienter at det fremkommer som statistisk insignifikant, plager meg, men kan være det er ugunstig for pasienter å utføre slike tester, eller dyrt for NANO, eller at regulatoriske myndigheter finner dataen overflødig mot endepunktene ORR, CR, DOR, OS og safety/toxicity.
Forutsetning er hva @TyrionIV påpeker, at frie kreftceller, om det er mikro-tumorer, metastaser eller hva en kaller det, måten kreft sprer seg på, kan ha mindre effekt av 20/100 enn 15/40. Det kan ikke dosimetri-data vise oss noe om, det fremkommer ikke der, og er ikke noe vi kan få direkte svar på i annen form enn varighet av respons så vidt meg bekjent. Disse er for små til å avleses på noe vis. Det er derfor du ikke er kreft-fri ved CR, men regnes som kreft-fri etter flere år uten at kreften har kommet tilbake etter du har oppnådd CR.
Nå er ikke jeg noen person av tyngde på området, så vil gjerne ha synspunkt fra @larsmkn @Bra_Britt @Boykie på om det stemmer.
Jeg tror det er god mulighet for at 20/100 vil ha mye styrke mot 15/40 i ORR og CR når utvalgene blir større. Og hvorvidt varighet i respons vil bli bedre er det fullstendig usikkerhet til enn så lenge. Men om vi sier 15/40 gir respons i 65/100, mens 20/100 gir respons i 70/100. Men 20/100 samtidig har en respons som svekkes tidlig i 5 tilfeller flere enn 15/40, så vil altså 20/100 ha mindre gjennomsnitt og median respons, enn 15/40, samtidig som det i totalt antall måneder med respons for sine behandlede pasienter vil ha kommet med flere måneder. Har litt problemer med å kvantifisere denne metrikken, og skulle gjerne hatt innsyn i de nøyaktige formlene som brukes når de beregner pris på medisiner som sies å være komplisert, men et utfall relatert til DOR.
@Merlin tror de første 8 i 20/100 hadde dårlig effekt pga dette her. 4 av de var dosert med 15/100.