Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector Småprat 2018 (NANO)

Gull! Vi har vært innom den for noen måneder siden, men jeg tror det var flere, viktigere ting som skjedde akkurat da!

Man kan jo se for seg et helt annet doseregime for Humalutin / Betaleadin.

@Boykie vet du noe om hvor lang tid det tar før det utvikles antistoffer mot murine legemidler hos de pasientene som får allergi? Kan det tenkes at de kan dosere Betalutin multiple ganger i løpet av én uke med uten at pasienten utvikler allergi?

Mente at jeg hadde sett noe lignende, var det EHA?

Vi skal ikke undervurdere quality of life. Her scorer Betalutin enestående høyt.

1 Like

Tungt å lese den artikkelen, men jeg anbefaler alle å lese den…
Vi som diskuterer her er investert i Nano for å tjene penger, men å lese om Pernille her gjør at skylappene forsvinner for et øyeblikk, og man kan tenke på alle skjebnene der ute…

6 Likes

Det der er heavy shit. :frowning:

2 Likes

Bare jævlig. Og urettferdig. Artikkelen viser vel også at vi i Norge fortsatt har en del ugjort. Til tross for at vi har ett av verdens beste helsevesen.

2 Likes

Det er jeg usikker på. Siden HAMA-responsen er antistoff-mediert, så vil jeg tro det tar minst 1 uke før noe særlig med antistoff
har blitt laget.

Men det vil vel ikke ha noen effekt på doseringen Betalutin siden de to dosene for paradigme er bestemt

3 Likes

Humant museantistoff (HAMA) dannes oftest mellom 1-3 uker etter behandling med murint antistoff og er i hovedsak av typen igG eller igM. Disse er beheftet med risk for bivirkninger ved ny dosering av murint antistoff. Bivirkningene er ofte mindre og noen ganger fraværende, men i sjeldene tilfeller kan man utvikle anafylaktisk sjokk (IgE-mediert). HAMA er multiklonale og derfor er det vanskelig å forutsi presis hvilken klinisk respons de enkelte pasienter får.

Med moderne teknikker som ‘chimerization’ og ‘humanization’ kan man idag minske HAMA-dannelse, og fremstille nærmest fullt humaniserte antistoffer. Dette var vel ideen bak humalutin der den kliniske utviklingen aktuelt er pausert.

Predosering med rituximab (forøvrig et chimeric antistoff) depleterer sirkulerende plasma B-lymfocytter, og reduserer betydelig dannelsen av HAMA. Dette ble vist i forbindelse med utviklingen av Zevalin, hvor predosering med Rituximab også var en del av doseringsprotokollen.

Hvorvidt det dannes mye eller lite HAMA etter betalutinbehandling kan man bare spekulere i, for meg bekjent har ikke selskapet sluppet informasjon om dette. Ikke er det relevant heller, all den tid Betalutin bare skal doseres en gang. For å endre doseringsregimet må man jo kjøre nye kostbare og LANGE studier. Ved flere doseringer vil jo også den totale stråledosen bli en tyngere vekt i overveielsen.

Jeg vet ikke hvorfor de har gjort denne prekliniske studien. Rent teoretisk skulle man kunne dosere Betalutin flere ganger, men det virker praktisk besværlig og tidskrevende å endre strategi nå, og det ville kunne bli et større bivirkningsproblem. Kanskje er det mest med tanke på et framtidigt humalutin-konjugat? Litt merkelig er det all den tid engangsbehandling alltid har vært strategien. :thinking:

33 Likes

Reduksjon dannelse HAMA godt poeng for Rituximab predosering. Humalutin er utsatt. Antagelig vil Humalutin ikke være “nødvendig” å ha som behandling i første omgang og er ei heller strategisk/økonomisk smart. Betalutin har bedre direkte egenskap ved en gangs behandling og med etterbehandling med Rituximab. Det er meget godt tenkt av Nano å gå for Archer-1, selv om Humalutin viser fantastiske resultater.

Nå gjelder 3FL, som aller raskeste og rimeligste døråpner for videre valg. Archer-1: Raskt frem til pasientene, veldig gode resultater, trygt, effektivt, utnytter CD37/CD20s doble synergi.

20 Likes

Fint å se deg her, @Merlin.
Har også tro på Archer.

Gode reflekteringer. Jeg tror heller ikke det har noe med utviklingen av Betalutin innen FL å gjøre, og jeg er litt skeptisk til at de skal bruke preklinisk forskning på Betalutin som rasjonale for studier med et annet medikament, men - hva med dette doseringsregimet med Betalutin før ASCT i f.eks DLBCL?

Vi vet jo at dette er noe de ser på

Jeg tenkte vel at et murint antistoff i en mus vil kunne åpne for gjentatte doseringer på samme måte som et humanisert antistoff i et menneske, derfor denne Humalutin-konjugat tanken. At dette var en preklinisk måte å teste gjentatte doseringer av et Humalutin-konjugat fordi in vivo setting blir analog, hvis du skjønner? Men dette er langsøkt!

Kanskje man vil forsøke andre doseringsregimer innom andre indikasjoner som du sier her med for eksempel Diffust storcellet b-lymfom. Det er vel kanskje mer sannsynlig. Jeg har litt vanskelig å se for meg at man bare ‘‘forsker for å forske’’ i regi av Nordic Nanovector(selv om Dahle sikkert gjorde det når han var ansatt på universitetet!). En eller annen strategisk tanke ligger det nok bakom, og det er det som er spennende synes jeg.

6 Likes

Jepp, godt å se Marlin her :+1::grin:

eeehh Merlin, sorry…

1 Like

Det er HH1 som er beskrevet her som er lilotomab.
https://sci-hub.tw/https://doi.org/10.1111/j.1365-3083.1985.tb01422.x
@Bra_Britt Jeg kan ikke se at de skriver at antistoffet kun er delvis murint.

Hele greia er i såfall litt merkelig, man har enkelt kunnet lage kimeriske antistoff siden 80-tallet og det er vel lansert nesten bare kimeriske og humane antistoff siden starten av 90-tallet. Humaniserte antistoff er nok mer kompliserte å lage, mens å modifisere et antistoff slik at det blir kimerisk ser veldig simpelt ut. At det er et helt murint antistoff senker kanskje verdien på betalutin, men det er nok ikke et stort problem siden produktet uansett er godt. Samtidig så hadde det vært interessant å vite hvordan big pharma ser på det. Vi vet jo xofigo gjerne doseres gjentatte ganger i sin pasientgruppe.

3 Likes

Du har rett. Den figuren jeg hadde sett som jeg refererte til var Humalutin (!). Redigerer bort informasjonsfeil i tidl. post. Takk!

Dette er dog av mer akademisk interesse. Betalutin skal jo etter planen bare doseres en gang.

2 Likes

Yes yes, gutter og jenter. Nano har laget seg en liten vane hvor børsmeldingene kommer clustret så og si samtidig (coincidence?), og vi vet om én spennende sak som kommer om 1 uke.

Siste cluster vil jeg si var PIM, Site i US, abstraktene og FPD Archer-1.

Spørsmålet er: Har de planlagt noen flere børsmeldinger til samme periode?

Jeg har på følelsen at

• Vi kan vente oss store ting
  • De nøyer seg med ASH denne gang

0 stemmegivere

Edit, jeg spiller selvfølgelig fast and loose med ordet “planlagt”. :crossed_fingers:

Jeg valgte alternativ “vi kan vente oss store ting”, men om det er mer tro eller håp om det er ikke godt å si :laughing:

Hehe, nå kommer denne igjen. Vanskelig å se uten kaffe, lettere å se med.

Satt kaffen litt i halsen av den der øverste

1 Like