Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2019 (NANO)

Investtech med som vanlig bare feil:

“Det er fristende å kjøpe aksjer som har falt, og spesielt de som har falt mye. Investtechs forskning viser imidlertid at dette har vært en dårlig strategi på Oslo Børs.”

Det er omtrent det dummeste jeg har hørt, i hvert fall i bioteksammenheng. PCIB 2,65 kr. 19/1/2016 og Nano på 11,55 kr. 16/10/2015 var GOD strategi!

Investtech generaliserer så mye at det går i ball. For et biotechselskap, med finansiering i orden, høy LOA og et produkt som vil kunne få et stort marked, vil det tvert i mot lønne seg å fiske aksjer når markedet er dårlig.

2 Likes

Bruker det slett ikke som argument for å sitte. Konstaterer bare at endringene i prisingen av aksjen kommer av andre ting . Forvirrede småsparere går 5 på, på grunn av kursmanipuleringen som har pågått de siste dagene. Noen har tjent gode penger på å kjøre prisen opp og ned.

Eneste du viser med dette utsagnet er at alle kan klare å gå inn i grafen i ettertid og finne et bunnpunkt. Det er null verdt og endrer ikke på Investechs funn. Deres strategi er ikke ment for å treffe bunn klokkereint, men for å unngå å være med på et stort fall fra topp ned til bunn og deretter for å komme seg inn igjen så trygt og raskt som mulig etter at stigning opp igjen har startet. Til sammen gir dette mindre risiko over langen er det de har funnet.

Burde ha funket svært bra i Nano siste årene…

2 Likes

Investtech anbefalte vel salg på 12 kr og kjøp til 129 kr, så nytten av slike råd er nok høyst begrenset. Selv har jeg alltid vært en god bunnfisker, men det har dessverre vært langt vanskeligere å definere topper. Blir ofte med på nedturen også, men det hadde selvsagt vært verre hvis inngangen hadde vært i motsatt ende.

1 Like

Jeg sier ikke at ikke deres anbefalinger enkeltvis er feil rett som det er, men dette sier ikke noe uten å vite premissene, for eksempel overordnet strategi, tidsperspektiv og hvilke handlinger som eventuelt velges senere. Tror du kan regne med at de også anbefalte salg relativt kort etter at nedturen fra 129 begynte. Det er denne minimeringen av tap som er hele kjernen i strategien.

…men nok fra meg om dette i en Nano-tråd :slight_smile:

3 Likes

Jeg har plan om et anseelig beløp for min økonomi å gå inn med i Nano @Merlin når anseer du at bunnen er nådd?

Risikojustert avkastning er stikkordet

På mandag!

6 Likes

Insh’allah :wink:

Litt interessant å høre meningene her inne angående rekrutteringen av Paradigme. Blir såklart litt fingeren i været opplegg, men anyways, hvor mange pasienter har selskapet innrullert pr nå?

• 0-15
  • 15-30
  • 30-45
  • 45-60
  • 60-75
  • 75-90
  • 90-105

0 stemmegivere

Det interessante sålangt er at ca 20% mener selskapet har dosert 0-15 pasienter. Noen av disse som vil fortelle hvorfor?

3 Likes

Jeg tror det motsatte.

Bravo har tatt en LC og “holde kortene tett til brystet”.

Tipper den dagen når vi får en melding om “in rolling complited” så kommer det en emisjon 5 dager senere på ath.

Sitter å tenker litt på P/E tallet til Nano de kommende år. Når kan man anta at man sitter med et årsresultat på feks 2 milliarder ? Noen som kan antyde ?
En normal god bedrift med ok utsikter har feks et P/E tall på 15. Med dette som utgangspunkt vil Nano ha en markedsverdi på ca 30 milliarder og kurs ca 600 med dagens aksjeantall.
Kan dere hjelpe å synse rundt dette :slight_smile:

1 Like

Min største bekymring for dette gitt hva jeg har sett i en del bedrifter er at det kan godt ta langt tid å få opp dampen. Eksempler kan være både photocure, omeros og dynavax.

Mens et stort selskap som novartis har jo gjort lutathera til en storselger på veldig kort tid

2 Likes

Mine beregninger for 3FL, som jeg fortsatt holder fast ved er 40-50%. Dvs ca 3-4K pas med 100K pr. pas. = 3,2 mrd i inntekter. Alene tar det SVÆRT lang tid å oppnå en slik andel, men med partner… Hva driftsskost vil være og hvor fort man oppnår det er en helt annen sak, men jeg liker å forenkle litt :slight_smile:

Alt annet (Archer, DLBCL, MZL og Huma (med partner)) har jeg ikke hensyntatt i min investering, men det er jo det som vil gjøre om det blir god butikk eller en sinnsyk butikk :slight_smile:

Ha en flott lør kveld.

2 Likes

Jeg også tror at mange undervurderer markedsandelen til Betalutin. Når jeg hører Marko tale så tror jeg absolutt på han.

Helt klart! Hva ville du selv valgt du var så uheldig å få denne sykdommen?
Etter å ha vært igjennom tøffe regimer og deretter komme til “siste mulighet” 3FL.
Du må 2 ggr. til behandling med RTX og Betalutin, eller f.eks hver uke med mye værre bivirkninger.

Tilslutt dreier dette seg om mennesker og valg, men som med mye annet her i verden så er det ikke alltid det smarteste valget vinner. Min mening er derfor at det er utrolig viktig å finne en riktig partner. Skal man kjempe mot BP så bør man også ha BP på laget.

1 Like

100% enig!

Nettopp, vil tro suksessen med Lutathera har gitt Novartis blod på tann.
Får Nano med Novartis på laget så tror jeg de kan kapre store markedsandeler på kort tid.

Men å skulle gå alene ut i kampen mot Roche, Bayer osv… det tror jeg blir et langt, beintøft løp.

2 Likes

Nå som aksjekursene har falt forholdsvis mye så holder faktisk BP stand, eller øker. BP regnes som safe haven, det er nok noe som vil komme nordic nanovector til gode. De store selskapene vil gå rundt nesten uansett hva som skjer. Og de vil fortsatt krige om å være markedsledende i livsnødvendig medisin.
Tror Nano blir oppkjøpt, for mindre enn det er verdt, men før medisinene er godkjent.

Gulroten her er oppkjøp, ikke at de driver selskapet videre på egenhånd