Tiden jeg brukte på å sette meg inn i selskapet er enkelt å regne ut, det var par tre helger for tre år siden. Gikk gjennom alt av data og kvartalsrapporter og webcaster da. Printet ut og gikk gjennom med gul markør. Så la oss si rundt 50 timer.
Forumaktivitet, teknisk analyse osv. regner jeg ikke med fordi jeg nok uansett hadde gjort dette da jeg ikke anser det som en jobb. Dette er noe jeg driver med fordi det er gøy. Blir som å tenke «hva om jeg jobber overtid fremfor insert-hobby-of-choice.
Skal man regne all tid man bruker på f.eks gaming, TV-titting, familie, unger og venner om til penger så vil det - logisk sett, om det bare er penger man er opptatt av, ikke være rom for noe annet enn jobb. Da vil man i enhver situasjon måtte velge å jobbe fremfor å ha det gøy.
Måten jeg liker å tenke på det er heller avkastning over tid. Dvs = sluttsum / tid. La oss si denne summen er par-tre hundre tusen pr. år innvestert. Så kan man se dette tallet opp mot andre innvesteringer man kunne gjort i perioden, og således regne ut om det har lønnet seg å være long over så lang tid.
For mitt vedkommende er det vanskelig å svare på, for jeg hadde nok tradet mer aktivt med en større mengde kapital enn det jeg gjør nå, men det er ikke dermed sagt jeg ville hatt mer gevinst enn å sitte long. Fasiten har jeg ikke før jeg tar gevinst / tap i Nano.