Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2019 (NANO)

Kan det har noe med Nordic First North?
Nasdaq First North is a division of Nasdaq Nordic and an alternative stock exchange for smaller companies in Europe.[1]The market place Nya Marknaden in Stockholmchanged name to First North in June 2006[2] and the First North exchange expanded to the stock exchange on Iceland in January 2007 and Helsinki in April 2007.

Ref Wikipedia: First North is Nasdaq’s European growth market, designed for small and growing companies. Using a less extensive rulebook than the main market, the First North market provides companies more room to focus on their business and development while still taking advantage of all the positive aspects of being a listed company. And unlike the regulated main market, every company on First North has a Certified Adviser to ensure that companies comply with all requirements and rules. Many large and established companies began their journey on First North, creating growth and gaining experience. Many of these companies went on to listing on the Nasdaq regulated main market.

The First North market runs parallel to the main market, where the shares are traded in a single trading system. This allows approximately 200 European trading members of Nasdaq to easily trade on the two markets. For investors, First North offers an opportunity to invest in companies that are in an interesting stage of their growth. In addition, First North is a diversified market where companies represent a variety of industries, operating both in the Nordics and globally.

Kan også være at folk har fått fordøyd DNB analysen, som kom før helgen, og kjøper det de makter:)

Nano er vel bare notert på Oslo Børs, ikke denne “First North”? Vi har sett denne typen utvikling før (flere ganger) og jeg tror at noen vet noe som ikke markedet vet som trigger oppgangen i utgangspunktet også blir det i tillegg en forsterkende effekt i aksjer hvor det er en høy andel av småaksjonærer at folk “hiver seg på” når det kommer en dag med stor oppgang.

Selv benytter jeg muligheten til å redusere eksponeringen mot Nano til de faller tilbake til nivået som den har tradet på de siste dagene etter emi. Tiden vil vise om dette var lurt, eller penger som jeg har gitt bort.

Ikke lett å forstå seg på disse biotek-aksjene.
Jubelen i taket hos NANO nå men hva er endret fra pesemismen under siste emisjon?

Har de gjordt noe med den høye burnraten og når kommer neste emisjon?

Høyst fortjent oppgang men hvordan henger dette sammen?

Imponerende av deg å legge hodet på hoggstabben som første innlegg :blush: Jeg var ikke på tanken selv men kom fram til at det er for lært potensielle triggere til at det er verdi for meg å redusere nå.

Lykke til

3 Likes

Siden i går tenker du på?

Det kan bare være der at de er verdt langt mer enn 1.5mrd selv med høy burn rate.

3 Likes

Nano er komplett irrasjonell. Normalt sett ville jeg tenkt at dette er pump&dump og at vi havner under 22NOK ved dagsslutt eller om noen dager. På den annen side kan vi være på 35-40 neste uke.

Sabla irriterende når jeg ikke hadde midler til å ta min 20% `er på lavt 20 etter emisjonen…

2 Likes

nøyaktig samme bås som deg mister… Det er de store gutta som styrer så er bare å henge på å håpe på det beste… Men det at Tone kjøpte nano på 19kr er ikke annet en respektabelt. Får vi stemme på hvem som skal spille hovedrolle i neste wolf of walstreet stemmer jeg på hun :smiley:

4 Likes

Hva skjedde med Jostein Dahle?

Jeg kjøper ikke før han laster opp med gevinsten han tok på 100-tallet

1 Like

Hmm… ja må nesten bare håpe på at vi får mer enn 1 stemme

Samme her. Men jeg venter. Dette er positivt men fremdeles innenfor trading range. Vi har fått gap close nå, så om den fortsetter opp herfra ser det absolutt mer positivt ut. Inntil videre må man bare følge med. Daily snur over 27.12 :wink:

1 Like

Gav på 20,17 her, men tok litt for få aksjer ser jeg nå. Jeg tror faktisk trenden er i ferd med å snu nå i flere av biotek-selskapene på oslo-børs :slight_smile:

Når det endelig begynte å lysne så skulle du jinxe det!:stuck_out_tongue_winking_eye:

Tja, om ikke annet er investorene i biotek - sektoren på OB eksemplariske på omfordeling - Et selskap stiger mye på høy omsetning og vips ser det småblått ut for resten av røkla.

Tekinvestor får arrangere egen fane i 1.mai toget 2020…

1 Like

Akkurat dette har skjedd mange ganger, for ofte, og vi lærer aldri. Likevel er jeg redd for at selger jeg nå, så ble dette unntaket i regelen. Ser an litt.

1 Like

Hva blir parolen?

NANO fremstår nå som billigere enn da dagen idag startet. Som jeg skrev for et par uker siden så er det ingen tvil om at NANO vil fremstå som rimeligere jo mer aksjen stiger. Eneste årsak til at aksjen ligger der den ligger er frykt for utvanning som følge av emisjon på enda lavere nivå og forventninger knyttet til de kjøpsmuligheter dette gir (altså setter man seg på sidelinjen i mellomtiden). Jo mer aksjen stiger jo mindre vil frykten for utvanning være, og følgelig vil aksjen fremstå som stadig rimeligere.

Det blir jo litt morsomt når noen her tror at noen vet noe andre ikke vet når man tar i betraktning at en svært konservativ analyse fra DNB opererer med tre ganger den dagsaktuelle pris, og aksjens potensiale ligger noen titalls ganger høyere.

Og nå lurer selvsagt mange på om dette er tidspunktret da de må velge om de vil være passasjerer eller bli stående igjen på perrongen. Det kan man ikke vite noe mer om nå enn da aksjen kostet 20 kr, så jeg mener det uansett er en håpløs taktikk å vente på at en aksje skal bli dyrere før man kjøper en aksje man ønsker seg. Kanskje er dette en midlertidig topp, eller kanskje er det begynnelsen på en større oppgang. Det kan man ikke vite noe mer om nå enn man gjorde for et par uker siden.

2 Likes

Hahah, man må kjøpe der det er minst aktivitet i forumtrådene! Trvx-tråden kan man vel telle på en hånd hvor mange som kommenterer, så etter boka så skal den komme hvert øyeblikk nå :crossed_fingers::crossed_fingers:

1 Like

Ifølge all historikk skal man jo selge nå, og kjøpe igjen nærmere 20.
Men blir det sånn denne gangen?

Det er jo akkurat her man gjerne skiller mellom lange og korte.
I Nano har de lange kun fått lang nese av denne strategien så langt.
Men grunnen til at man er langt, er jo den grunnleggende overbevisningen om at markedet pr dd vurderer feil, ergo vil det snu en gang.

Det kan være idag…

Eller om ett år…

Stein, saks, papir får avgjøre dette.

2 Likes