Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2019 (NANO)

Litt underlig at du syns det er pussig at leger fritt kan kombinere allerede godkjente medisiner. Det gjøres jo strengt tatt hele tiden, og man hører jo stadig om pasienter som går på alt for mange medisiner samtidig. Et helt annet tema er jo hvordan det kan påvirke refusjonsrettighetene, men ettersom Rituximab er utgått på patent vil det jo ikke påvirke de samlede kostnadene i særlig grad.

3 Likes

Man må jo ha et visst datagrunnlag for å gjøre det, man kan ikke gå helt bananas uten data…

2 Likes

Nettopp, men det later til at en del tror det motsatte.

Fritt behandlingsvalg kan være en trigger?

Oppegående/belest kreftpasienter med MZL som ikke orker dagens kreftbehandling med stråling/celle gift?

1 Like

Tror kanskje reguleringen er litt annerledes i EU. Der er det mindre forsikringsrefusjoner og mer offentlig helsevesen, men de har noe som heter “sykehus-unntak”. Det er faktisk så liberalt (på godt og vondt) at en ansvarlig lege på et sykehus til og med kan mekke sin egen medisin og gi til en pasient. Sett i det perspektivet så blir jo bruk av off-label kombinasjoner “peace og cake”

Vil lytte til hva deres lege anbefaler. Kanskje en vaksinemotstander gjør det annerledes.

1 Like

Jojo… Men på et tidspunkt ville jeg ha utfordret legene om jeg hadde MZL etter en del behandling. I tillegg så kan man i verste fall betale det selv om det går veldig langt ut i behandlingen…

85 år, MZL og orker ikke en runde med sellegift eller omfattende behandling. En dose mono Betalutin vil ikke skade så mye, men kan ha god effekt.

Noen tanker om når vi kan forvente å få neste drypp fra Archer?

Har vel ikke sakt noe men er jo lov til å håpe… Tror de strekker seg langt til å informere gode resultater om de vil sprite opp kursen i forbindelse med en emisjon?

tok tapet mitt i drillen, kjøpt mer nano.

2 Likes

Det som er viktigst for meg ihvertfall er at de neste resultatene fra Archer-1 er på plass før en ny emisjon, og det er jeg ganske sikker på at de er. Da gjenstår det at de ikke skuffer i forhold til de ganske skyhøye forventninger mange av oss har.

Det negative med 3+ safety verification i 15/40 Archer er at det blir 7uker til noen mnd uten rekruttering. Før de siste ca 20 rekrutteres etter godkjent/ikkegodkjent dose.
Det positive er jo da at om Nano melder dataene som de første 3 i 10/40. Så får vi dataene tidlig vår engang.
Neste emi bør komme først noen mnd etter det. Evnt på et kursbølge følgene av Archerdata og uendret guiding av Paradigme og Archer på Q4/Q1

Kan du dokumentere den påstanden?

Litt omkring hva det vil si å bruke medisiner “off label”.

1 Like

Da synes jeg du kan begynne å dokumentere din påstand:

“Tror ikke vi skal ha for høye til at leger tar Betalutin i bruk of label. Det vil i såfall hvile et stort ansvar på den enkelte lege, og det er ikke noe man bare gjør uten videre.”

Det må gå an å skrive noe uten at man til enhver tid blir avkrevd dokumentasjon, men du kan Google fram et intervju/podcast med nettopp Edvardo Bravo om dette i sammenhengen hvor han innehadde et tillitsverv i en organisasjon som “mente” om dette. Tror til og med det var en link til det her på TI. Hvis du ikke finner det så kan jeg ikke hjelpe deg. Da får du heller tro at jeg lyver.

Mer enn gjerne:

«Ved bruk av legemidler som ikke har markedsføringstillatelse i Norge, har behandler et særlig ansvar for å sikre at bruken er forsvarlig.»

1 Like

Så i prinsippet om jeg har forstått det riktig kan Betalutin brukes til “alt” av CD37 utrykket kreftceller. Dess mer lik problematikk som NHL FL dess mer sannsynlig er det at leger kan finne gode argumenter for å bruke Betalutin til ønsket formål :thinking::thinking::thinking:

Og hvor bredt og vanlig er da CD37 :thinking::thinking::thinking:

Jeg sa EU, ikke Norge, hva gjelder uregistrerte preparater. Har du begynt søket?

Hvis ikke, kan du i mellomtiden studere dokumentet til De. Stockmann over og da spesielt:

" Alle godkjente legemidler i Norge har dokumentasjon som viser effekt for bruksområdet de er godkjent for. Anvendelse utenfor dette området kalles off label-bruk. Myndighetene har da ikke vurdert og godkjent data for denne bruken, som f.eks. til annen sykdom, i annen dose eller i annen aldersgruppe.

Dette er ikke uvanlig, bl.a. ved legemiddelbehandling av barn, men det setter større krav til forskrivende lege. Slik bruk må skilles fra bruk av uregistrerte preparater og bruk av legemidler uten markedsføringstillatelse."

1 Like

Setter pris på om vi unngår en spydig tone.

6 Likes

Med andre ord…

CLL kan også en variant Betalutin kan brukes til i en kombobehandling. Ikke nytt men det er jo mange veier til Rome når persontilpasset behandling blir mer og er vanlig.

En liten koselig artikkel.

https://www.nature.com/articles/bcj2016106

1 Like