Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2019 (NANO)

Hvor mange tror du selger Nano og andre bioteks til fordel for PCIB i morgen?
Jeg blir ikke klok på chartet. Fremdeles helt uavklart for meg. Vurderte kjøp i sluttauksjonen men skjønte lite av handelen så lot det være til i morgen.

Ingen salg hverken av PCIB eller Nano på disse nivåer. Kanskje noen aksjer i 2021?

Mer nano! Mer pcib!

2 Likes

Hva er det som gjør at den flyttes fra small til Micro?

Det har å gjøre med markedsverdien (Mcap) på selskapet vil jeg tro

DNB topper eierlisten nå, 10 prosent.
I følge DN investor

Her har du MSCI sin egen forklaring på smal cap vs micro cap. Så er noe mer nyansert :grinning:

https://www.msci.com/www/blog-posts/how-to-think-bigger-about-small/0405299654

1 Like

Dette er slike ting jeg egentlig misliker å både lese og skrive om, fordi det som regel er vill haussing og fjernt fra virkeligheten i de fleste tilfeller; men word on the street er at det er et par gjedder i sivet nå som er ute etter en god mengde med NANO-aksjer. Dette er flinke folk som har fått opp øynene for caset etter at siste emisjon ble gjort, og har ingenting med vekting av MSCI å gjøre.

13 Likes

Du sier det selv, men slike utsagn burde bli rapportert og slettet. Legger du ved en pålitelig kilde så er det en annen ting.

1 Like

Da tror jeg ikke helt du kjenner til hvordan praten innen finans pågår og hva som kan oppgis som kilder. Det er slik at større ordre i aksjer luftes blant annet gjennom Bloomberg-chat. Disse chattene er det mange institusjoner og større investorer som er pålogget, og det er veldig kort vei fra en aktør til en annen om hvilke ordre som ligger ute i markedene.

Dette er verken inside eller taushetsbelagt da det etter innføringen av mer effektive dark pools er mye mer vanlig å krysse poster mellom større eiere uten at det flytter kursen. Før måtte man typisk jobbe disse aksjene ut i det åpne markedet, og man kunne fort endre prisen med 10 %, avhengig av hvilken retning ordren gikk. Nå går det i langt større blokker mellom fond og større forvaltere.

At noen større aktører nå skal ønske seg en god pott med NANO trenger altså ikke å bety at de skal ut i markedet og ta de. Det er, som man ser, fortsatt god tilgang på selgere på disse nivåene, men for de som er long er det fint at disse blir tatt ut via blocktrades fremfor å opptre i den ordinære handelen.

26 Likes

Synes det er fint at du deler dette @TheObserver, så får hver enkelt av oss vurdere hvorvidt vi vil tro på dette.

1 Like

Jeg oppfatter at TI skal være et sted hvor man ikke slenger ut ting uten å ha dekning for det, så det hadde jo vært fint om man som bruker av stedet hadde tillit til hva andre skrev.

At noe er word on the street trenger ikke å bety det samme som at det er et faktum, men fra der hvor jeg sitter så er det ikke ofte at slike ting blir nevnt. Sist gang jeg hørte det samme så gikk kursen fra 23.5 til 30 kroner samme dag, så det var åpenbart noe i ryktene den gangen også. Dette delte jeg på et forum (Hegnar) like etter åpning samme dag som det skjedde, og det var 6 kroner FØR oppgangen kom. Igjen, ting går veldig raskt opp og ned, og om noen vil handle / posisjonere ut i fra slike ting skal jeg ikke mene noe om.

19 Likes

last%20ned

1 Like

Helt enig,
det blir også vanligvis fort tydelig hvem som driver med oppspinn og de får som oftest som fortjent til slutt :grinning:
Synes det er flott at du deler og samtidig presiserer at det ikke er noe mer enn noe som det chattes om i en annen infokanal.

Kommer det volum til nå i Nano (som følge av at ryktet manifisterer seg) på en dag som dette (hvor alt av biotech rir på en bølge…) så kan det bli bra :crossed_fingers:

4 Likes

Det var det jeg tenkte også, og jeg har ingen tro på at ting som deles på TI har noen kursdrivende effekt. Leser litt for ofte om aksjonærer som har fra 1000 til 4000 aksjer og som er fullt ut investert, så det virker som de fleste her inne er all in fra langt oppe i gata og ikke handler mer enn hva de allerede har.

Jeg mener ikke å tro at det gjelder alle, men det er en veldig god blanding av aksjonærer her, og det hadde vært interessant med en poll for å se hvor mange har aksjer i range 1000 - 5000 aksjer, 5000 - 20000 aksjer og dernest over disse intervallene.

2 Likes

Vi kjørte en slik poll for en liten stund siden

Men kjør gjerne en ny en. Alltid interessant

At folk snakker sammen og gjør avtaler er vel noe som har pågått siden vi klatret ned fra trærne og lært å lage ild.

At folk har begynner å få interesse for NANO er heller ikke usannsynlig da vi stadig nærmer oss avklaring.

At det flyttes store volum i darkpool og MTF’er er noe som blandt annet jeg har postet underlag til her inne.

At gårsdagens volum ene og alene skulle skyldes nye interessenter og ikke falle sammen med rebalansering av indeks ser jeg på som lite sannsynlig. Vist disse gutta er så flinke så tviler jeg på at de ikke var klar over rebalanseringen i går.

1 Like

Noen som har oversikt over gjennomsnitt i kr og øre på hva alle emisjons aksjene har av verdi? Altså hva er snittprisen på alle emiaksjene?

Er det ikke et ganske bra volum i dag ?!

2 Likes