Årsaken til at jeg igjen tok posisjon i NANO var at et nytt management synes å ha tatt flere fornuftige grep, også mhp økonomien. De har selv uttalt at de arbeider for å maksimere verdiene for aksjonærene.
Ledelsen er fullt på det rene med hvilke finansielle runway de har til rådighet og har sågar tatt grep for å sikre at den strekker inn i 2021. Noe som helt klart viser at ledelsen er på ballen og fullstendig klar over hvilke situasjon selskapet befinner seg i.
Med et slikt bakteppe ville det være mer enn underlig dersom de i etterkant gjør en skivebom mhp å sikre videre finansiering. Jeg antar også at når de snakker om “aksjonærene”, så innbefatter det flere enn de 20 største.
Dersom selskapet må sette en emisjon på dette kursnivået, så snakker vi om en emisjonskurs godt under kr 20,-. Men enda verre vil det være at en slik emisjon, rettet mot de største aksjonærene, trolig vil bidra til at mange småaksjonærer vender selskapet ryggen og kaster kortene. Men den følge at kursen gruses og tilliten svekkes, spesielt fra mang en småaksjonær.
Jeg vil derfor bli skuffet og svært overrasket dersom dagens ledelse ikke har tenkt de samme tanker og at en beslutning om ikke å sette en emisjon tidligere i sommer, skyldes allerede pågående samtaler med potensielle partnere, samt at disse samtalene er kommet såpass langt at ledelsen fant det forsvarlig å ikke bruke emisjonskortet.
Men, ingen ting er sikkert før det er offentlig. Så jeg innser at mine tanker kan være fullstendig på villspor. Kun fremtiden vil vise oss fasiten.