Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2020 (NANO)

Kan man ha lånt ut aksjer til shorting og de kommer tilbake nå?

1 Like

Fra Hybrid

https://wiersholm.no/nyheter/endringer-for-primaerinnsidere

1 Like

Er det ikke litt rart at største eier låner ut 10k aksjer til shorting? Det blir jo som øretrillling å regne.
Og HC er vel for industribygger å regne, rart om de vil sabotere for sin egen investering.

Jeg kommer til å følge utviklingen tett. Enn så lenge betyr det ingenting at de har økt med 10k aksjer, men om dette fortsetter fremover, så kan det bety at noe er i gjære…

3 Likes

Det er nærliggende å tro, men trodde ikke HC lånte ut til short…

De kan jo ha lånt ut mye mer enn det.

Og hvordan er det med emisjoner og utlån av aksjer? Skal de aksjene leveres tilbake da? Snakker generelt her, har kun en lyttepost i nano og følger lite med,

1 Like

Hvis du ser utviklingen til HC, så har de ligget på samme aksjeantall i flere år nå, i motsetning til den store fienden FTF, som jo låner ut i stort monn.

Så tror ikke HC låner ut, som sagt, rart om som venturefond skulle aktivt gå inn for å sabotere sin egen investering.

Men igjen, det er jo utviklingen fremover som er interessant å følge med på. Vil kjøpene fortsette, sikter de på 10%? Tiden vil vise

3 Likes

Bikker de 10 % kan de kreve EGF som nevnt. Jeg gjetter på at de følger kapitalsituasjonen tett og ønsker å kunne ta grep på eget initiativ hvis behovet skulle oppstå.

2 Likes

da må det 400k aksjer til.

Som ikke er all verden for en aktør som HC

1 Like

6-8% økning av totalbeholdning samt største eier, kunne vel skremt unna en del short det ja.

1 Like

De sikrer seg mot et fiendtlig oppkjøp?

1 Like

Per Samuelsson fra HealthCap sitter i styret og er dermed primærinsider. Vesentlige handler som HealthCap gjør i Nano må meldes på vanlig måte, noe som ikke har skjedd så langt. Dermed har vel evt. små endringer i posisjon en triviell forklaring.

4 Likes

Har du satt deg inn i de nye reglene?

https://wiersholm.no/nyheter/endringer-for-primaerinnsidere

Hvilke regler mener du så gir primærinsider anledning til å handle uten melding?

Etter det nye forslaget utløses meldeplikten først når primærinnsideren har fortatt handler over EUR 5 000 (~NOK 48 000). Beløpsterskelen regnes per kalenderår og beregnes individuelt. Handler foretatt av en primærinnsider og vedkommendes nærstående skal derfor ikke legges sammen ved vurderingen av om beløpsterskelen er nådd.

Finansdepartementet foreslår å innta en forskriftshjemmel etter MAR art. 19 som gir hjemmel til å øke beløpsgrensen innenfor rammene av MAR artikkel 19 nr. 9, dvs. til maksimum EUR 20 000 (~NOK 195 000). Beløpsgrensen for meldeplikt kan derfor bli høyere.
ESMA har utarbeidet en liste over hvilke land som har økt beløpsgrensen for når meldeplikten inntrer til EUR 20 000. Listen finner du her.

Merk, mitt kunnskapsgrunnlag her er tynt, jeg bare ser det spekuleres rundt regelendringer

Altså, i fra HealthCap kontoen gikk ut av topp50 så har posten økt med 24 373 aksjer. Med en snitt pris på 21 så har man passert 500 000,- Slik jeg tolker regelendringen som kom fra EU (MAR) så kan man som insider handle for inntil 20 000 euro om Norge har lagt grensen der. Har ikke fått bekreftet hvor grensen ligger for Norge, men ser at mange andre land har hevet den til 20 000 euro.

Noen antar at det skyldes at det er en oppsamlingskonto hos Handelsbanken og andre har andre gode ideer. Personlig så finner jeg det rart at man har slått sammen HC sin konto med vanlige svenske tradere som kjøper noen få tusen aksjer.

Happy lesing :slight_smile: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/LSU/?uri=CELEX:32014R0596

2 Likes

Oslo Børs nevner ingen minstegrense for meldeplikt for primærinnsideres handler.
https://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Handel/Markedsovervaaking/Innsidehandel

Jeg regner det som sikkert at det blir meldt om det handles reelt. Årsaken til posisjonsendringer kan vel være konsolidering av kontoer eller noe annet trivielt.

For all del, det har jo blitt nevnt også.

Det som blir interessant er jo å følge med på utviklingen fremover, er dette bare noe trivielt eller er det starten på noe annet? Det får tiden vise

1 Like

Når økte HC sist sin post utenom emisjon?

Såfremt jeg kan se har de sittet med samme posisjon siden desember 2018 uten noen form for endringer.

Kilde er aksjonærlister på TI.

2 Likes