Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2020 (NANO)

Folk med aksjer på zero konto er ikke eiere. De har ikke eierretter eller stemmerett.

Generelt ASK vs Zero sammendrag:

Sammendrag

(Etter at ASK ble ble opprettet og skatten satt likt, er det i praksis ikke fordeler igjen med å leie Norske og andre godkjente verdipapirer via zerokonto istedenfor å eie de via ASK.
Selv om det ikke utgjør veldig mye kr får man nå en akkumulerende skjermingsrente for summen av benyttet innskudd på ASK. Selv om det er lite i % blir det i iallefall utnyttet 100% nå, mot tidligere avregnet salg med fortjeneste pr selskap. Dette utgjør mer nå som renta ikke er tilnærmet 0 lenger

Om jeg har forstått det rett; blir det ved e.g. 1% 10k pr år per mill i innskudd. Med 1% for 2019 ble da skattbart utbytte/fortjeneste redusert med 10k pr mill. Men nå som utbytte går inn på ASK med skatteutsettelse, blir all skjerming akkumulert opp som et tillegg til innskuddet. Mao innskuddsummen øker med 10k pr mill pr år. Og hva er satsen nå 1,7%?)

Bortsett for de som allerede sitter på stort overskudd på zerokontoen, hadde det vært bra eierskap å flytte dem over på ASK. Og i etterkant bare benytte zerokonto til papirer som enda ikke kan handles på ASK.

Det er vel heldigvis bare en liten gruppe som sliter med stort overskudd i NANO på zerokonto for tiden. Så nå er det er muligheter til å bli eier :wink:

2 Likes

Et morsomt faktum:

3 Likes

Et mindre morsomt faktum:
image

For synlighet: Følg denne linken for å reservere deg mot at din aksjeandel på NORDNET ZEROKONTO blir utlånt til short.
https://nordnetforms.scrive.com/Survey/AnswerSurvey/88f21e06-4aba-4952-8755-2af5409e660d

Applauderer alle som tar oppfordringen. Virker som det er 100 000 færre aksjer i shortpoolen allerede.

7 Likes

Slenger meg på jeg også! 15000 aksjer færre tilgjengelig for utlån :face_with_monocle:

9 Likes

Celltrion selger bra med rituximab kopien sin om dagen. Mulig partner i Asia?

Hvorfor er dette relevant? Fordi Nano ser på disse selskapene som potensielle partnere, så lykkes de med salget av Rituximab øker det nok lysten til å utvide NHL porteføljen sin.

4 Likes

30k aksjer reservert for utlån. :slight_smile:

10 Likes

Er det kun på Zero konto man kan reservere seg mot utlån ? Hvordan er dette med ASK ?

eg sendte inn skjema for sikkerhet skyld,

fikk svar at du har ikke zero konto.

Forøvrig låner eg aldri ut mine, lukket og låst containere med hengelås :wink:

Vive la révolution!!

3 Likes

Et femsifret antall aksjer til lukket og låst!

11 Likes

@Savepig, hva med å få i gang en antishort kampanje i Nano?

Få det ut på Twitter, #notmystocks

13 Likes

God morgen.

Denne linken var enkel og vips så har jeg også reservert meg for utlån. Ikke så mange aksjer men noe som heter at «mange bekker små gjør en stor å»

Reservere deg mot at din aksjeandel på NORDNET ZEROKONTO blir utlånt til short.
https://nordnetforms.scrive.com/Survey/AnswerSurvey/88f21e06-4aba-4952-8755-2af5409e660d 6

7 Likes

Nye 400k ute fra nordnet - nå bare 400k tilbake i porteføljen som ikke er utlånt. Alle monner drar i anti-utlånsaksjonen nå :slight_smile:

Folketrygdfondet har fått 140k levert tilbake.

8 Likes

Bra jobba folkens.

Dette skal ikke være et problem andre steder enn på zero konto.
Eier man aksjer kan ingen låne dem uten at du samtykker på forhånd.

1 Like

Hva angår DNB og utlån kan jeg bekrefte at man aktivt må inngå avtale om utlån, og avtaler inngås kun med beholdninger på markedsverdi 1 MNOK og oppover.

5 Likes

Short squeeze imminent? :slight_smile:

Når de nye 400k short er distribuert og om det dukker opp noe snacks på Q4, så skal du ikke se bort fra at vi kan få det litt moro igjen i NANO.

1 Like

lite annet å gjøre enn å kjøpe litt aksjer, så tatt litt til og håper det er shorter aksjer en kjøper;)

1 Like

Fint om alle også reserverer seg mot å kjøpe annet enn shortede aksjer :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 Likes

I et fritt marked er et pessimistisk syn like legitimt som et optimistisk. Har man et pessimistisk syn på en aksje, eller en indeks, må det være naturlig å bruke relevante redskaper. Det kan presse kursen ned og sårbare aksjer som Nano vil slite, men det bør man tåle.

1 Like