Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Thor Medical - Småprat '22 (NANOV) 4

Trenger ikke foreslå helt nytt styre, bare et nytt medlem av styret – og det er vel som regel valgkomiteen som kommer opp med forslag til nye kandidater(?)

4 Likes

Tenkt samme tanken

1 Like

Rakk man å legge ut et CV sammendrag for Eddie Berglund på Nano webben ? … og hva med de andre i styret ?.. fint med lesestoff til helga

Det hadde tatt deg 18 sekunder å sjekke dette selv, men svaret er nei.

1 Like

Bare tomme bokser på samtlige… :slight_smile:

Eddie Berglund er så vidt jeg kan se ikke inne blant de 50 største investorene, og i motsetning til Asmyr er han ingen idealist…

Om det tolkes negativt av markedet at han trekker seg, tror jeg det er en helt grei kjøpsmulighet.

Om North Energy skulle få inn et styremedlem er det bare positivt, og det kan igjen bli kamp om stemmer og kursstigning…?

I motsetning til the Observer så har jeg tilbrakt time på time og atter timer med Eddie på telefonen, men det ligger stort sett 15-20 år tilbake. Kunne selvfølgelig skrevet en hel del om dette, men det skal jeg ikke. Nøyer meg med å si at jeg tror the Observer kan være på riktig spor om hva som ligger bak.

Stiller meg også bak Highlanders “analyse” ovenfor:

2m

“Eddie Berglund er så vidt jeg kan se ikke inne blant de 50 største investorene, og i motsetning til Asmyr er han ingen idealist…”

Og det motsatte er vel egentlig en opportunist, selv om jeg tenker at det er helt greit å være det på finansmarkedet.

3 Likes

Med PCIB opp over 120 prosent på én uke ser man med tydelighet at det lett kan børstes støv av og blåses nytt liv i et tilsynelatende “lost case”. Snart kan det være duket for et aldri så lite rally i NANOV igjen…?

Det spørs litt rundt hvordan en opportunist kommer seg til bordet - om man slentrer seg inn på tilliten til småaksjonærer for så å takke for seg tyder det kledelig på en egen agenda for å hente ut penger(sånn sett verre en slik north ble omtalt tidligere). Som nevnt ser det ikke ut som han eier aksjer selv - så han må vel enten A: ha tatt seg vann over hodet, B: sett hva det går i, C: fått beskjed om at godtgjørelse blir minimal og dermed ikke verdt tiden…

Så har man selvsagt D E F og alt det der - personal reasons. Hadde kanskje vært på sin plass å lagt ved en annen forklaring enn “umiddelbar virkning” for å ikke direkte drite på aksjonærene som indirekte har gitt han tillit via Asmyr(da det var Asmyr sitt forslag)

Videre ser man også at Asmyr og Aavik (stor aksjonær ble som valgt til valgkomiteen) - som i prinsippet er kompenserte posisjoner ut fra :
Styret:

Valgkomite

Var det du eller stockwalker som snakker om en 20mill seanse i Crew Gold i sin tid? Isåfall kjenner enten du eller hen godt til Berglund?

Fascinerer meg at man skal lage så mye styr av at en person har trukket seg fra et styre. Fra hva vi vet kan det være av personlige grunner.

Jeg vet ikke noe om hvor godt stockwalker kjenner til Eddie, men selv om jeg ikke i farten får noen assosiasjoner til det du refererer til så kan jeg jo bekrefte slik jeg allerede har nevnt ovenfor at jeg kjenner godt til Eddie. Godt mulig at han anså styreplassen til en god anledning til å kunne se seg om fra innsiden. At han så velger å gå kan jo bety mange ting - at han ikke fant noe av interesse, eller at han fant noe av interesse og anser at han kan trekke størst fordeler av det fra utsiden. Har ikke oversikt over hvilke regler det er som gjelder i en slik situasjon. For Eddie vil det være “den smartestes lov som gjelder”, selv om han sikkerkt kledelig ville ha benektet det.

Jeg finner fallgruver i det du skriver der, bare så det er sagt. Hvis agendaen er å benytte seg av informasjonen man har tilegnet seg via fersk styreplass er best egnet fra utsiden så er kynismen nærmest større enn det folk påsto North var ute etter. Følgene ut fra det du nevner kan fort resultere i et ufrivillig svik mot småaksjonærer for Asmyr, at han mister kredibilitet da det var han som tok med seg Berglund inn i varmen.

Det er jo også påfallende at dere som brukere, som kjenner godt til vedkommende, sitter her på forum å plutselig diskuterer selskapet. Dere har vært fraværende gjennom den “kliniske” prosessen, så regner med det er samme alen folk om det er agenda man skulle komme til å diskutere?

2 Likes

Jeg bruker i alle fall denne Berglund-støyen til å kjøpe flere aksjer her…

Skjønner egentlig ikke hva Asmyr ville med han i styret i utgangspunktet.

1 Like

Hvis Berglund har sett seg om på innsiden av selskapet, trekker seg fra styret for så å laste opp med aksjer / tipse andre om å gjøre det grunnet forventninger til noe som bør løfte selskapets aksjekurs, finnes det ett ord som dekker og bør forhindre at så er tilfelle.

Fengselsstraff

3 Likes

Takk.

Det er sikkert helt riktig. Derimot ville han sikkert fått muligheten til å kjøpe aksjer etter en tid selv om han satt i styret, og kanskje var det den muligheten han ønsket å sondere. Ha også i mente at han er kortsiktig og ikke langsiktig.

Om man skal tenke på hva som er sannsynlig her er det nok heller risikoen for styreforsømmelse og/eller for stor arbeidsmengde/kompetansegap som er grunn her. Men folk får spekulere som de vil. Ønsketenkning å tro at han så noe så bra at han ville ha frihet til å utnytte en investeringsmulighet. :slight_smile:

2 Likes

Regner med at det var ganske kaotisk for Asmyr &Co i romjulen. Både når det gjelder fullmakter/aksjer og et akseptabelt styrealternativ. Kan det tenkes, den korte tiden tatt i betraktning, at Berglund aksepterte å gå inn i styret for en kort periode? Bare for å kunne presentere et komplett styrealternativ på generalforsamlingen? Jeg satt egentlig med den følelsen etter møtet. Med det arbeidet som lå foran styret ville det vært naturlig med en annen type person enn Berglund. Mer kompetanse og erfaring. Særlig etter at Asmyr erkjente at han egentlig var ganske ukomfortabel med jobben han hadde påtatt seg. Hadde vært greit med en person til å kunne støtte seg på.

Bare en tanke.

6 Likes

Børsverdi 116mnok p.t. Noen som vet ca kr på bok p.t og potensielt fremførbart underskudd?

Da er ikke beste alternativet en opprørsgeneral…

Iom at Asmyr satt på full kontroll OG hadde med seg RHL/BRULAND/BØNSDORFF er det åpenbart at klinisk gjennomgang var på agendaen og i så måte hadde det ikke vært et problem å tilby denne plassen til en rep fra North.

3 Likes