Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat '22 (NANOV)

Har forsøkt å lage en litt enkel rNPV-analyse av Nano, for å se hvor nåverdien sånn ca kan ligge. Ønsker å presisere at jeg er en lekmann med kalkulator uten erfaring fra bransjen.

Om man går tilbake til gamle kvartalspresentasjoner fra Nanov, opplyser de at det er ca 10 000 pasienter i 3. linje FL (Dette inkluderer US + de 5 største landene i EU)

Jeg antar videre at Nanov vil ta ca 20% av dette markedet (2000 pasienter)

DNB bruker gjennomsnittspris 150t$ så da bruker jeg også dette.

Altså estimerer jeg at Nanov vil omsette for 2,55mrd NOK årlig (gitt dollarpris på 8,5kr)

Jeg trekker vekk utgifter til personell + R&D på ca 250mill NOK pr kvartal (1mrd NOK årlig)

Da sitter man igjen med 1,55mrd NOK, men må trekke vekk 22% selskapsskatt.

Altså estimerer jeg 1,20mrd NOK på bunnlinjen.

Jeg ganger bunnlinjen med en konservativ P/E på 10 - ettersom Betalutin som et biologic legemiddel vil ha 12 års markedsekslusivitet når det kommer på markedet.

Dette gir mcap på 12mrd NOK

Jeg velger å sette LOA på Betalutin 3.FL til 65% (Som vel er normalt for et legemiddel med Fast Track og så sent i utviklingsløpet)

Dette gir mcap på 7,85mrd NOK

Videre diskonterer jeg ned verdien i 3 år med 10% diskonteringsrente, da jeg estimerer at Nanov er fullt operativ med salgsorganisasjonen osv om 3 år.

Dette gir til slutt en nåverdi på 5,7mrd NOK - tilsvarende ca 57kr pr aksje.

Jeg har ikke regnet med eksempelvis 2.linje FL og DLBCL da dette ikke gir den store nåverdien pga lav LOA og diskonteringen - men man kan absolutt plusse på et par kroner om man tar med disse.

Håper dette innlegget blir sett på som et seriøst et, i havet av svadaet i denne tråden, og håper også såklart på innspill.

God Søndag!

Edit: endret inputs etter diverse tilbakemeldinger :slight_smile:

22 Likes

38 kr pr aksje🙄skrekk og gru😖for en katastrofe det vil være hvis det er reelt???

Dette er nåverdien på aksjen. Altså hva den bør være verdt idag

Etterhvert som Betalutin nærmer seg mållinjen og pipen vokser, vil nåverdien øke

2 Likes

Sorry…skumleste bare…my mistake😊

Nå vet jeg ikke hvor mange pasienter man får inn fra hver enkelt av US og EU, men om man antar 50/50, så vil ikke snittet av 150 og 75 bli 100, men heller 112,5 :+1:

Enig. 100t$ ble brukt fordi det var enklest og jeg er en slapp jævel😆

1 Like

Veldig ryddig satt opp.
Jeg opererer selv med 30% av 3FL og 12000 pas gitt befolkningsøkning og påviste tilfeller i de land hvor de kjører studier (4000 p.å.).
LOA 65% er fornuftig.

Når man tar dette med snittpris på 120K$ som jeg mener er fair prising så er fort nåverdi oppe i 14-15 MRD (med ca 1,2 mrd i utgifter - R&D, marked ,produksjon og distribusjon og nøktern PE 10)

Dette er da prising med 0 verdisetting av pipen som sådan og spesielt 2FL som vi vet er en jackpot.

2 Likes

Er jo en gavepakke for de som har noen slanter igjen og ønsker å kjøpe, hvis det er hold i utregningen vel å merke: )

1 Like

Selskapsskatten er ikke 25% - også er det vel en del fremførbart underskudd etter snart 10 år ?

2 Likes

Vet ikke helt hvor du tar dette fra. Kan ikke huske å ha sett annet enn at DnB opererer med samme pris i alle land både i siste og tidligere analyser. Her fra siste :

image

2 Likes

Ser fornuftig ut det. Savner dog hensyn til antall aksjer for å komme dit. Må hentes store penger for å komme dit på egenhånd.

Med partner derimot så ser regnestykket bedre ut. Vil tro man kan oppnå bedre markedsandel med ressursene til et BP ombord.

Da vil man også kunne starte opp fase 1 i CLL og fase 2 DLBCL samt potensielle andre indikasjoner man har tro på som kan diskonteres inn.

Håper interessen er reell og at vi får en god avtale etter avlesning av Paradigme.

1 Like

Det er lenge før NANO kommer til å betale skatt. Pr 2020 har de over 2 milliarder i fremførbart underskudd. Skattesatsen er forøvrig 22 %.

6 Likes

Takker for diverse tilbakemeldinger. Har endret inputs i «analysen» og kommet frem til et mye hyggeligere tall. (Prisen på legemiddelet hjalp mye her)

1 Like

Hva med denne modifiseringen?

  1. linje FL

10 000 pasienter Nanov tar ca. 40% av dette markedet (4000 pasienter)

DNB bruker stykkpris 150t$ tilsv 1 275 000 kr. (gitt dollarpris på 8,5kr)

Altså estimerer jeg at Nanov vil omsette for 5,1 mrd NOK årlig

Jeg trekker vekk utgifter til personell + R&D på ca 200mill NOK pr kvartal (800mill NOK årlig)

Da sitter man igjen med 4,3 mrd NOK, men må trekke vekk 22% i selskapsskatt, minus fremførbart underskudd si 2mrd. kr. Dvs 2,3mrdx22% dvs ca 0,5mrd i skatt

Altså estimerer jeg 3,8 mrd NOK på bunnlinjen.

Jeg ganger bunnlinjen med en P/E på 15 ut fra erfaringsdata.

Dette gir mcap på 57 mrd NOK

Jeg velger å sette LOA på Betalutin 3L FL til 95%

Dette gir mcap på 54,15 mrd NOK

Videre diskonterer jeg ned verdien i 2 år med 2% diskonteringsrente, da jeg estimerer at Nanov er fullt operativ med salgsorganisasjonen osv om 2 år.

Dette gir til slutt en nåverdi på 52 mrd NOK - tilsvarende ca 520 kr pr aksje.

2.linje FL bør doble denne. Mye større marked. Archer.1 forutsatt å komme i fase 3 og få betinget markedsadgang likt med Betalutin i 3 FL. DLBCL kommer i tillegg.

Så da er plutselig neddiskontert verdi over 1000 kr. aksjen.

14 Likes

520 kr - og en avtale med en partner - la oss si 50%.

Så ender vi på 260 kr per aksje. Og det er - som du skriver - UTEN å regne inn andre linjer :blush:

4 Likes

Nasdaq Biotechnology Price to Sales Component Assessment

Based on the latest financial disclosure, the price to sales indicator of Nasdaq Biotechnology Ishares is roughly 4.94 times . This is much higher than that of the iShares family and 86.77% higher than that of the Health category.

så; 4,94 x 1,7mrd = 8,3mrd ifølge @Hallakis sine omsetningstall. Ikke verst ballpark der må jeg si.

og med @Merlin sitt regnestykke; 4,94 * 5,1mrd = 25,2mrd

Og de to forskjellige efter en 20% kapitalutvidelse havner vi på 8,3mrd / 120mill = 69kr pr aksje og 25,2mrd / 120mill = 210kr pr aksje.

Eksempelvis omsetter Photocure for ca 170mill nok pr Q2 så si 340mill i 2021 og prises pdd til 3,1 MRD

Begge er fair under gitte omstendigheter. Men hva med Humalutin, 2L FL, DLBCL(40% av alle ny b-celle lymfom) og ikke minst CLL(A37)… Få gang på pipe så blir det hele mer interessant…

Uansett, takk til deg Hallakis for et solid bidrag til en ellers nokså tier 3 selskapstråd…

3 Likes

Du kan ikke ta hensyn til fremførbart underskudd mer enn en gang Merlin. Å trekke fra det i det “årlige” regnestykket og så dundre på med en høy P/E blir feil.

4 Likes

Er vel en del ting med Merlin sin utregning man kan heve øyenbrynene til for å si det mildt. 2% diskonteringsrente, 95% LOA, P/E 15…

2 Likes

NANOV er så mye mer enn 3LFL, og takk gud for det. BP skal få kjøpe en plattform heller enn ett produkt mot en indikasjon.

6 Likes

Du har selvfølgelig rett sjog, men dette var ikke noe forsøk på et eksakt regnestykke. Jeg brukte 15 i P/E-utregningen, som er lavt til gjengjeld. Regnestykket er selvfølgelig bare en kalkyle. Skatteeffekten av 22% på 2 mrd er en engangseffekt som man kan legge til i NAV med 440 mill, og ellers bruke 3,35 mrd isf 3,8 mrd.

Da får vi 3,35*15+440mill som blir 50,65 isf 57 mrd. 50,65x95% = 48,12 mrd neddiskontert til ca 46,3 mrd./ 98 mill aksjer = 470 kr. aksjen. Så kan man doble med Archer-1 og legge til for Humalutin og DLBCL og ender igjen fort på ca. 1000 kr. aksjen. Og Alpha37 har sikkert også en verdi.

5 Likes