Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat '22 (NANOV)

Jeg får kreft av å følge kursutviklingen i NANOV. Hver gang vi er på gang og kommer oss over 30,-, er gleden kortvarig å vi dundrer kraftig nedover igjen. Skal ikke selge nå uansett, men mer komfortabelt og artig å følge med på høyere kurser. Får bare fortsette å smøre med med tålmodighetskrem, også blir man forhåpentligvis premiert for det en gang der fremme.

Tenkte å drodle i fellesskap med tanker rundt rekrutteringen, og hva andre eventuelt tenker her.

Nr 1: Hva er sykehusenes kapasitet etter hvert som antall innleggelser øker? Er alt sprengt og satt på vent, eller er det avsatte ressurser som håndterer dette mens kreftpasienter får behandling? Det var i i alle fall tanken og det som har blitt sagt rundt fremtidig press på sykehusene når man evaluerte effektene fra bølge en.

Nr 2: Hvilken effekt har det antall økte smittende og innlagte med tanke på pasientgrunnlaget? Heldigvis var det noen som tok bladet fra munnen i dag i DN og satte fokus på representasjonen på hvem er de innlagte som trenger akutt behandling. Man kan alltids tenke seg at dette er svake grupper som kreftpasienter grunnet dårlige forsvarsevne, og sekundært at det rammer studier at disse holder seg unna sykehusene så lenge pandemien er her. Vi vet fra uttalelsene til NANOV at antall pasienter til vurdering er rekordhøyt, og det dagens skribent turte å skrive, men som det har blitt tiet om; de som legges inn er i stor grad uvaksinerte mennesker og de er overrepresentert fra land som ikke har det samme ønsket / forståelsen av vaksinering som andre.

I fjor var innleggelsen unormalt høyt blant mennesker av pakistansk opprinnelse, og man satte inn masse med tilbake for å skape forståelse og kunnskap for nødvendigheten av vaksinering. Dette så man også blant mennesker med opphav fra Somalia. Kunnskapsgapet var stort, trolig er det de samme effekter andre deler av Europa, som jo er viktige rekrutteringsland for Paradigme. Overordnet kan man nok konkludere med at populasjonen NANOV sikter seg inn på er dobbeltvaksinerte og stort sett av vestlige opprinnelse.

I bølgen av innleggelser man ser nå er statistikken overrepresentert ved unge mennesker fra Baltikum. Disse er i stor grad lite stedbundne, og de kommer fra land som ligger bak Norge i vaksineringen. Men når de oppholder seg i Norge blir de selvsagt tatt inn til behandling her.

Informasjon man får fra dette tenker jeg borger for at dersom faktor 1 er håndterbar; sykehusene har flersidig kapasitet og kan behandle pasienter i takt med eventuelle økte smitteinnleggelser, så viser forhold til at økt smitte ikke er synonymt med at det rammer eldre, svake pasienter over 65 år som lider av kreft. Disse er godt vaksinerte, og de ønsker trolig selv behandling og vil oppsøke sykehus når mye statistikk viser at de kan oppsøke sykehus for tre dagers behandling når man følger smittevernsanbefalinger og er vaksinerte.

Ved Q4 får man svaret på om ting er så “enkelt” som dette, eller om jeg synser meg selv langt ut på sidelinjen. Det kan jo selvsagt skje :wink:

2 Likes

Pfizer: pille effektiv mot omikron👍

Link?

https://tekinvestor.no/t/covid-19-smaprat/24509

Får ikke opp noe på denne, kun en grå side?

Ligger på alle medier

1 Like

Er jo gammelt nytt.

Ble vel meldt for 1 mnd siden

Nei, ikke på effekt mot Omikron vel?

(Med referanse til at de visste ikke for en mnd siden at den også funket mot Omikron, bare alt annet)

Ergo er dagens melding veldig oppløftende nytt mener jeg.

1 Like
3 Likes

Var nok ikke teste ut mot omikron for en måned siden?

Kan jo hende at Phizers pille ikke er spesifikk på unike proteiner/tags for omikronvarianten av koronaviruset eller at den hjelper til med å redusere alvorlige konsekvenser ved sykdommen?
Det er jo mange andre ting som også er fordelaktige ved covidsykdom; vitamin D, zink, ivermectin, god helse, …

Caset er vel relativt binært nå?

De har cash til ca. 2 mnd inn i H2 2022 med burnrate 104M/kvartal:

Det er relativt garantert at Paradigme blir ferdig før det.
Så bør være ganske greit:

Paradigme H1 2022, emi rett etter?
Så lenge resultatene er gode blir det vel emi på høyere kurser enn i dag. Er folk redde for at de må kjøre emi før resultatene er der? Tror ikke det er så stor risiko for det akkurat.

9 Likes

Jeg er tror det sannsynligvis blir en emisjon før den tid, 60/40 favør emi.

Fint å ha litt penger når man skal gå i forhandlinger med mulige partnere. Men litt surt for småsparere som stadig blir utvannet

4 Likes

Da må de først gjøre noe med lock-up som de har på å kunne kjøre ny emisjon før top-line data er presentert.

2 Likes

Kan du utdype det noe nærmere? Faktisk litt i tvil om jeg har fått dette med meg tidligere.

Kommer ikke helt på hva de sa tidligere, men når pasientene er innrullert så mener jeg de snakket i at utgiftene ville være på rundt 2/3 av det de var under innrullering? Isåfall kan jo det potensielt være snakk om 50ish mill ekstra fra Q2 og 2 av 3 mnd i Q3 :+1: Må ta alt man får :sweat_smile:

1 Like

Nederste avsnitt. Så kan man spekulere i om de bruker unntaksregelen der da, men da burde de varslet om endringer i dette når de utsatte avlesning til 1H2022. Det har hvertfal ikke vært kommunisert noe rundt dette.

4 Likes

Det blir for komplisert for Malene i en hektisk hverdag å følge opp det som står med fluelort i meldingen…

Her må vi bare stålsette oss. Siger sakte men sikkert mot 20 igjen. Ikke greit.