Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat '22 (NANOV)

Nei, si det! Fredly og Co. er med i emisjoner hele tiden og ofte på kort sikt pga. rabatterte tegningskurser. 500k aksjer er ikke store summen når du er milliardær, så enten kaster de bare kortene +/- null, eller så har jo kursen vært over 14 en del ganger ila. uken.

…må være noe sånt, og shorterne selger, så blir retail lei av røde tall og sier “f*** it, I’m out”, også går kursen ned.

Det var jo en minimumstegning ved emisjonen, og man skal jo ikke se bort fra at en del av de nye aksjonærene ønsket seg litt færre NANOV-aksjer enn dette, og reduserer litt når muligheten foreligger.

Nå vet jeg ikke om han var garantist i denne emisjonen, men Fredly var inne i FLYR emisjonen og fikk da 3% for å stille som garantist (han og Spetalen dumpa emi-aksjene ganske kjapt som normalt). 1.8 mnok får stille som garantist - gratispenger mens emiaksjene dumpes til kostpris / lite tap.

Fredly og Spetalen garanterte for henholdsvis 60 og 25 millioner kroner i Flyrs kapitalinnhenting av i alt 250 millioner kroner brutto. Eriksen garanterte for 15 millioner kroner.

Garantistene mottok et honorar på tre prosent for tjenesten, hvilket ga Fredly 1,8 millioner kroner, Spetalen 750.000 kroner og Eriksen 450.000 kroner.

2 Likes

Hederskarer altså, som lever med kapitalismens sanne ansikt på børs…

5 Likes

Jeg mener at denne emisjonen ikke hadde noen garantister, men helt klart et poeng. Targovax gjorde før jul en fortrinnsrettet emisjon, der kursen endte på 1,72 (lå rett under 4kr når emisjonen ble lansert). Garantistene mottok 14m for å garantere for 175m og emisjonen ble overtegnet, så jeg regner med at garantistene endte med relativt lavt antall aksjer.

2 Likes

Ingen garantister i NANO emisjonene. Dette er kjappe bookbuilding emisjoner som settes på en kveld. Innenfor aksjelovens begrensninger på max 20% økning.

1 Like

Jeg lurer på om man legger for mye i short-posisjoner på enkeltaksjer ja. Ser man det fra perspektivet til de som shorter har de nok flere ti-/hundre-/tusentalls shortposisjoner rundt omkring antar jeg, alt basert på tekniske signaler, månefase, kaffegrut osv osv. Som noen også foreslo (husker ikke hvor) så kan det jo også være at short er satt som en hedge for noe annet. Så kanskje driver de kursen ned, kanskje ikke, tror uansett det ikke er noe “personlig” mot NANOV. Men det er bare ren gjetting selvfølgelig.

3 Likes

Fredly tok vel en spekk, med den usedvanlig lave emisjonskursen. Når han så at rabatten ikke slo gjennom, var det rett ut igjen. Han satset vel på at han kunne solgt for en 17-18 kr. så hans spekk gikk dermed feil.

Og kursen har jo falt til et svært lavt nivå som nok mer skyldes infotørke enn fremtidsutsikter, samt at uavklart rep.emisjon holder igjen kursen. Regner med kursen tar seg opp etter hvert, spesielt når beslutningen om gjennomføringen av rep.emisjonen blir avklart. Så her er det bare å laste opp billigaksjer for den langsiktige.

2 Likes

Ingen garantister i denne emisjonen. Det gjelder vel stort sett bare i fortrinnsrettede emier etter hva jeg har fått med meg fra bio-segmentet…(?)

2 Likes

Typisk Fredly det… men hva med de andre som var med i emisjonen? Flere som har solgt seg ut?

De synlige shorterne Arrow (12,91) + Worldquant (14,06) har samlet aksjer tilsvarende 6.plass på eierlista … får håpe de virkelig får et blodbad dersom dette må innløses i all hast

3 Likes

Sjekker bare kurs

fyy f :rocket: :rocket: :rocket:

2 Likes

En kuriositet tatt etter hukommelsen er at Sissener var med på emisjonen på 45 kr dvs med 500K aksjer totalt 22,5 mill. Dette var fordi en legevenn hadde mast på at han måtte inn. Husker ikke hvor stort tapet ble da han gikk ut. Denne gangen forsøker han seg med 24.5 mill og 1.750K.

Er nok mange som tenker at før eller siden må det da gå an å tjene penger på denne fordømte aksjen.

Tror heller vi skal rette fokuset fremover mot den endrede konkurranse situasjonen. Det vil gjøre det lettere å få rekruttert til endelig godkjenning pga færre om beinet.

I det korte bildet vil det også hjelpe på rekrutteringen av de siste 14 pasienter.
Kursen i dag reflekter 0 nye rekruttert siden begynnelsen av januar, dette tror jeg vil bli en positiv overraskelse med 2 kanskje endog 4 pr 1. mars.
Da har vi bare vårens vakreste eventyr, sjarmør etappen frem til St. hans. God helg til alle nanoitter.

9 Likes

Sissener gidder ikke gjøre som f.eks. Arne Fredly og gamble på kortsikt. Han kjøper det han mener er billig, og selger det han mener er dyrt. Mener å huske at han satt noen måneder sist gang, og til slutt tok tapet.

Biotek-selskaper er ikke hans greie å investere i, så det er nok legevennen som igjen har hintet om at det kan være lurt å ta en inngang (OM Halvorsen? De har vært store aksjonærer samtidig i Komplett Bank.)
Så får vi se om han kan få noe gevinst denne gang…

6 Likes

Ja, det var tider for snaue 7 år siden… nå er vi vel gjennom (nest) siste emisjon. De store deltakerne fra den gang er tålmodig med til målsnøret.

Nordic Nanovector wraps up one of Europe’s biggest biotech IPOs of 2015, Apr 2015
Nordic Nanovector (OSE:NANO) has closed the book on its IPO at NOK 575 million ($73 million), around 40% more than it originally set out to raise.

2 Likes

Noen som er gode på dette med fremførbart underskudd og kan vurdere hvilken verdi dette har i fremtiden, spesielt ved oppkjøp?
Jeg tenker ikke på Clavis-modellen, den håper jeg vi unngår😊

3 Likes

Hvis Skullerud hadde annonsert at innrulleringen på 120 PAX var ferdig på q4, hva mener man prisingen vil være verdt da? Bare for å danne et bilde av hva prisingen i dag består av.

Det er vel et stykke å gå mtp Readout osv.

25-30% rett opp første dag. Minimum.

Steg 100% på en snau uke når de meldte 14rekrutterte for et år siden, ferdig studie burde kunne føre til noe tilsvarende.

8 Likes