Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Semiconductor (NOD)

Innen for Semiconductors se man her flere aktører ilgger på bunn . I min liste er TXN på isch 10% over.

Liste viser at NOD med sin 25mrd NOK , dvs 2,5mrd USD er MEGET små penger sammen lignende med øvrige på listen.

Men hva er EPS ved 50% økt omsetning i forhold til tidligere. Har den økt også?

2020: 1,8
2021: 3,1
Halve 2022: 2,9

fra Pareto 23.09.22

synes EPS er vanskelig fordi med økt salg og nødvendig investments vil det ikke gi det hele bildet.

Beklager forstår ikke helt hva du ønsker å si…

Det er EPS i NOK, USD den du viser.

1 Like

En gammel link til finansavisen, da NOD i juni kom på noe lignende kurs som per idag.

Frykter oppkjøp av Nordic Semiconductor

– Med lavere og lavere aksjekurs er det dessverre økende risiko for at selskapet blir kjøpt opp, sier DNB Markets-analytiker Christoffer Wang Bjørnsen.

Publisert 23. juni 2022 kl. 17.03

Frykter oppkjøp av Nordic Semiconductor | Finansavisen.pdf (7,2 MB)

Selv om NOD har sterk årlig vekst er det samtidig slik at virksomheten er lite capex-intensiv. Det betyr at bunnlinjen i stor grad også akkumulerer seg i kontantbeholdningen. I 2Q var denne på 320 MUSD, opp fra 304 MUSD i 1Q. Spørsmålet jeg har stilt meg med denne aksjen er om når ledelse og styre tenker at resultatene skal begynne å sildre over aksjonærene i form av utbytte. Greit nok at vekst skal finansieres, men her klarer jeg ikke å se at det er et spørsmål om enten eller, men mer et både og. Inntil NOD signaliserer noen utbytte-policy tror jeg aksjen blir liggende i dødvannet, spesielt i dagens børsklima. Og da blir den fort et lett bytte for større fisk som svømmer rundt i dammen.

1 Like
2 Likes

Tror større fisk i havn holdt seg tilbake så lenge eksapndering i volumn var begrenset, med dagens endring i markedet tror jeg at kvalitet og kvantitet muligheter i NOD blir lettere gjenkjent…

Dagens reaksjon bare gir klart og tydelig at mange følger med og sitter nær kjøpe knappen. Apple´s bruk av NOD skinner på muligheter som NOD har hos Apple og andre!

Om dagens nyhet om Apple Airpods skriver DnB Markets: «Selv om vi ikke har eksakte estimater for forventede forsendelsesvolumer, vi vil hevde at dette bør være en inntektsmulighet på 50–100 millioner dollar i året»
Betyr vel i området 10% økning i omsetning dette, om DnB’s anslag holder vann.

Tipper den går i minus i løpet av dagen. Latterlig lav oppslutning på en slik nyhet.
En børsmelding fra NOD om nyheten hadde vel kanskje vært lurt?

Er det kjent her hva SEB hadde som kursmål før?
DNB holdt 330 som før.@

Sitat:
Meglerhuset SEB er også blant de som roper kjøp etter dagens nyhet, og setter et kursmål på 290 kroner pr. aksje.

I en tid hvor markedet bare virker å kjenne enn vei “nedover” synes jeg at det er dristig å komme med 290 og 330 , hva mener dere?

Kanskje dristig med tanke på dagens børsklima, men nå skal en jo huske at slike kursmål settes med 12 mnd horisont, og mye kan jo endre seg i makrobildet innen den tid. Også verdt å ha i bakhodet at det er mindre enn ett år siden NOD-kursen var rundt 310, og siden den gang har ihvertfall ikke det fundamentale bildet svekket seg for selskapet; vekst og bruttomargin fortsetter, og blir det ordnings på tilgangen på halvledere tror jeg både topp- og bunnlinjen blir enda mer hyggelig lesning i kvartalene framover.

2 Likes

NOD i godt selskap.

I tiden at rentene øker er det bra at NOD ikke har DEBT. Men da er det ikke bra å ha ingen UTBYTTE. Det hadde sikkert gitt NOD et løft hvis utbytte blir en praksis.

1 Like

Nod har vel inntekter i dollar som er meget bra nå?

2 Likes

Sentiment har klart motwind. Klarer NOD å gå mot strømmen? Flere i aftermarked trade som ble handled >2-3%
Volatil market.