Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Semiconductor (NOD)

– Med et perspektiv på 6-12 måneder kan det være 50-100 prosent å hente på norske Nordic Semiconductor samt amerikanske markedsledere som Intel, Advanced Micro Devices og Nvidia.

1 Like

Kjøpte NOD igår bare på troen at alle piler peker oppover nå etter å ha fått juling lenge. I ettermiddag skjøt aksje rett opp etter at den var ned på morgenen. Er det noen nyheter? Ser omsetningen har skutt i taket også.

Bare å holde på dem. Gull verdt :smiley::+1:t4:

Den skjøt opp samtidig med at inflasjonstallene i USA kom som kan gi håp om mindre rentehevninger og beslaglagt kjøpekraft.

1 Like

Burde gått for lenge siden, men det var vel noen så ikke hadde kjøpt. Analytikerene klarte da å skrive noe negativt tullball slik at alle kunne få handle under 130!

Opp 20% på en uke er litt mye. Solgte på 171 i går og håper å plukke opp til 160 eller noe ila neste uke

Lov å drømme. Tror denne skal opp mot 3-400 i løpet av et års tid.

Drømmer er fint å ha det. NODs store problem er produksjonskapasitet og i mindre grad makroøkonomiske forhold. Tviler sterkt på at NOD kan øke produksjonen med (redigert fra 300%) 200% ila ett år, selv om avtalen med Global Foundries vil hjelpe noe. NOD konkurrerer med bilindustrien for produksjonskapasitet og hvis makro bedrer seg øker etterspørselen der også.

Rallyet fortsatte sterkt på fredag så vi vil kanskje ligge på dette nivået noen dager til. Det kommer retail data for oktober fra USA på onsdag og NVDA legger frem Q3 samme kveld. Det blir interessant å se om det kan ta knekken på dette rallyet. NVDA skal levere ganske bra tall for å forsvare prisen mener jeg (PE>50 er veldig veldig høyt), spesielt siden kryptomarkedet også sliter og bitcoin ikke lenger bruker GPUer for mining. AI-markedet virker å gå over på ASICs og konsumentmarkedet har ikke samme betalingsvilje som kryptominere.
Svake salgstall og høy lagerbeholdning i USA og svake tall fra NVDA kan helle vann over et overhetet marked de neste ukene. Det er min teori

3 Likes

Gode refleksjoner! Takk

NOD konkurrerer faktisk i liten grad med bilindustri. Det er to helt ulike produksjonslinjer med ulike kvalitetskrav. Å skalere produksjon har er heller ikke en spesielt stor risikofaktor, selv om innsatsfaktoren wafer selvsagt er det. Å hevde at de har problemer med produksjonskapasitet blir derfor litt misvisende. Får de waver, kan de produsere. Det ville vært noe annet hvis TSCM hadde meldt om en produksjon som stanget i taket, men det har ikke jeg sett noe til. Tvert i mot sa NOD i årsrapporten at de hadde bekreftede bestillinger inne for vekst ut i 2023 en gang.

Synes det nå er utrolig spennende hva som skjer her de nærmeste dagene, tror veldig mye avhenger av makro globalt. Kikket litt nærmere på kjøpsmønsteret fredag og det ble da omsatt 2,5M, gjennomsnitt siste 10 dager er 1M. 25% av oms fredag var offbook og nær 600K var over 178 kr, høyeste handel var
10:04:00 181.46 50,000 OffBook On Exchange, så helt tydelig at her er noen som er redd for å glipp av oppturen Siste 10 min falt den 2kr, regner med det var en del gevinstsikring før helgen.
Shorten er også interessant og følge med.
GSA CAPITAL PARTNERS LLP 1 305 124 1,12% 04.11.2022 Kommer vel en ny oppdatering før 15,30 i morgen.
Bare og spenne seg fast for her kan det gå fort enten det blir opp eller ned.
Ellers har FA en teknisk analyse bak betalingsmur, her kan du få tilgang til 1 artikkel pr.dag.

1 Like

Toget er i 2. gir. Det er 6 gir på toget. Kjøp billett eller ikke :slight_smile:

Jeg solgte på 178,5. Den har gått mye på kort tid.

1 Like

Gir ikke mye menig å selge på: Den har gått for mye på kort tid? Gir noe mening om du selger på at den vil møte noe motstand her teknisk, men OK. Semiconductor industrien er nå i medvind, tror heller jeg ville hengt meg på til vi evt får noen nyheter(globalt) som tilsier at markedet skal ned igjen.

• NOD krysset 200MA BULL.
  • CPI på vei ned.
  • TSM leverte et fantastisk resultat. Noe som betyr at det selges mye chips
  • Analysene for NOD går ut på at selskapet ikke klarer å nå egne mål. Spesielt når TIER1 kundene til NOD ikke er offentlig.

Edit: kommenterer ikke daytrade. 2-6mnd kursmål 180-240

Warren Buffet på kjøper’n i samme bransje. Sterkere kjøpssignal finnes vel knapt…
https://www.dn.no/utenriks/tsmc/taiwan/taiwan-semiconductor-manufacturing-corporation/-dette-er-klassisk-buffett-han-er-gradig-nar-andre-er-redde/2-1-1353927

1 Like

Det er veldig interessant og en god bekreftelse på at vi (NOD) er i riktig sektor fremover… det bør være en del å gå på kursmessig, men det skal leveres på Q4 - inkl guiding fremover.

Disclosure of Large Shareholding - Nordic Semiconductor ASA

Oslo (Infront TDN Direkt): Capital Groups SMALLCAP World Fund kjøpte onsdag 30. november 270.921 aksjer i Nordic Semiconductor og eide etter det 5,076 prosent av aksjekapitalen i selskapet, ifølge en flaggemelding fredag.

NOD: Invitation to fourth quarter results for 2022

NOD: Dial-in details for the fourth quarter results for 2022