Nordic Semiconductor venter inntektsfall - tror milliardmål for 2023 ryker
Dette har vel markedet allerede delvis priset inn.
Nordic Semiconductor tror milliardmål for 2023 ryker
Tid for å overvåke denne da
17% ned. Kjøp eller vente her rundt 140?
Markedet priser inn guiding, nå ryker guiding og da blir det tomatkasting i gapestokk på torget.
Veldig skuffende rapport, spesielt hva angår tilgang på wafere og hva selskapet tidligere har guidet på her. Tidlig i 2022 sa jo NOD at tilgangen skulle bli bedre i 2. halvår '22, så ble det 4. hvartal '22. Nå sier de “…production capacity will remain curbed by the persisting wafer shortage also in 2023” og “Nordic sees higher wafer allocations later in the year”. Dette handler om hva investorene kan forholde seg til. Når man guider, bør det være en visst grad av hold i det. Her har ledelsen gjort seg selv en bjørnetjeneste og skutt ned sin egen troverdighet. Ikke rart at kursen raser…
Ser ut som den jobber seg opp fra bunn i dag. Allerede ganske mange prosent
Selskapet leverer jo gode resultater i forhold til mange andre som går i minus kvartal etter kvartal
Tror den er et godt kjøp på rundt 140,-, men venter på at de amerikanske aktørene kommer på banen ved 13:30-14:00 tiden for å se om de skal trykke den ned mer.
Jo, greit nok at selskapet tjener penger, men husk at NOD ikke prises ut fra hva de tjener i dag, men hva veksten i inntjening forventes å bli. Selv med dagens kursras ligger P/E på rundt 22 basert på 2022-resultatet, og i det ligger også en forventing om betydelig resultatvekst i årene framover. Men slik jeg leser rapporten vil vi ikke få noen særlig vekst i omsetning og resultat i 2023 totalt sett, og 1Q isolert sett vil bli negativ. Har derfor mistanke om at kursen nå vil ligge i dødvannet i lang tid framover til det evt viser seg at den nye guidingen fra selskapet eventuelt slår til.
Skjønner. Grei for rask trade evt, men å sitte her videre i 2023 er kanskje ikke så stort poeng da nei
Hvor er DNB megler nå? Roper kjøp hele tiden. Ting går aldri til himmels… Glad at jeg var ute imot setning hans anbefalinger mht NOD
Ingen tvil om at vi kan vente store bevegelser framover, velger derfor å sitte stille i båten og plukke nedfallsfrukten. Har fortsatt troen på at dette går veien til slutt, men her må alle gjøre sin egen mening.
Det NOD burde ha gjort nå for å ‘sukre pillen’ litt overfor aksjonærene var å dele ut noen kroner i utbytte. NOD sitter med en kontantbeholdning på ca 4 mrd NOK, eller rundt 20 NOK pr aksje. Cash-beholdningen utgjør faktisk ca 50% av balansen i selskapet, noe som viser at selskapet ikke er særlig kapitalintensivt og at de derfor etter mitt skjønn ikke trenger denne cash-beholdninger for å finansiere videre vekst. Vil tro at et slikt utbytte kunne ha løftet kursen litt, men så langt jeg har fått med meg har de ikke signalisert noe sånt.
Se an tredagersregel her
Analytiker om Nordic Semiconductors resultatskuffelse: – En fryktelig oppdatering
Men det som ville satt guidingen i perspektiv, er om også andre databrikkeselskaper har de samme utfordringene.
Helt stille her i forumet frem til i dag
Ja er jo så klart mange som leter etter gode kjøpsanledninger på børs…