Det har de.
Sikkert mange som er lei seg i dag
Nå har ikke jeg lest rapporten helt enda, men man burde få en pekepinn på hva ny guiding faktisk er og om 15-20% ned er mye eller lite i hva som angår nedgang…
Bare å kjøpe hvis du er long. Blir kanon med tiden dette!!
Idiotisk vinkling - NOD ryker i Q1 pga at de (antatt) medio eller ultimo januar fikk endelig beskjed om tildeling av wafere for kvartalet - deadline 8 februar for å sette dem i produksjon for leveranser i Q1 - og dette tallet var langt lavere enn ventet. ETTERSPØRSELEN etter NODs hovedprodukter er der, mens media mfl forsøker å fremstille dette som om det er kundesvikt på bred front. Kundesvikten er på de gamle produktene, men NOD ville passert 190-200 mill også i Q1 med samme tildeling av wafere som i de 2 foregående kvartalene. Nå blir det ett svakt kvartal pga MANGLENDE RÅVARER, og så får vi se hvor mye de får i Q2, det eneste de ser ut til å vite er at det blir mer enn i Q1, mens det for H2 virker som om man har ganske gode signaler på at de får nok til å nå opp i 1-milliard-fart i løpet av halvåret (betyr ikke nødvendigvis at H2 gir minimum 500mill men at man er på 500-mill-fart - ikke sagt om det gjelder på månedsbasis, kvartal, rullerende 3 mndr eller annet). Hvis Q1 hadde blitt som Q4 hadde aksjen neppe falt noe særlig. Med signaler om mer leveranser som ovenfor. Så - utslaget er alt for stort i et mellomlangt perspektiv. Er enig med STL - dette er en bump i veien, som gjør at man mister fart…og dermed også at videre oppgang blir kanskje ett år forsinket. Når man da leser Nordea-analyse hvor det legges opp til at man når 1 mrd såvidt i 2025 først, og max 10% topplinjevekst fra og med 2023, da har man redefinert hele bransjen. Antar det skyldes inkompetent analytiker som ikke har satt seg godt inn i noe som helst, men slike analyser med SALG 120 bidrar til å gi bedre inngang!!! Ser gjerne 120 snarlig for å laste opp igjen etter å ha solgt rett før 2/3 og litt på crash-dagen.
Jeg har ventet på inngang i denne. Om den skulle touche 120-tallet tror jeg fort jeg selger noen andre poster og går inn langsiktig her. Allerede nå er prisen fristende. Jeg har skikkelig tro på en del års sikt.
Ser ikke ut som det er mulig å vente til SALG 120 skal slå til… Jeg mener dagens inngang også er veldig bra og har kjøpt en del i det siste. Et veldig bra selskap som står overfor en forbigående hindring, som får mange til å skvette og fører til at en god kjøpsmulighet åpner seg opp . Wonderful company at a fair price nå.
Spennende å se nå om det nok en gang daler ned og det blir nye muligheter på 140 tallet eller om den etablerer seg høyere opp. Lett å bli entusiastisk i nuet. Er jo ikke så lenge siden den var i 170-180 og da var det mange som sa den skulle fyke over 200 igjen anytime.
Selskapet er førsteklasses og et steinbra long bet så lenge det ikke blir krig i Taiwan(og det tror jeg ikke det blir)
Lavere industri tall/bil produksjon idag? = mindre konkurranse om wafere?
Jeg vet ikke, men antar at alle som ønsker wafere å får tildeling tar det de kan få. Tror heller det kan bli lavere salg av ferdig chips om industrien velger å kansellere bestillinger som jeg heller ikke tror de gjør. Sitter nok langt inne for mange enda å ikke kunne få levert en bil pga en chip til noen kroner. Bare spekulasjoner
Jeg benyttet dippen idag til å gå inn med en liten post. Inngangen jeg hadde sett for meg for en måned siden kom aldri og en aksje som har så store forventede inntekter i fremtiden har ingen god grunn til å gå ned når rentene stuper.
Foreløbig er jeg kortsiktig, men jeg kan bli sittende. NOD ser fremdeles flott ut på lang sikt.
Gjorde det samme. Blir sittende. Tror det var fin inngang i dag
Jeg vurderte å kjøpe NOD da kursen lå rundt kr 35-40 for 3-4 år siden, men syntes aksjen da var for dyr og droppet det.
Dagen etter at DNB Markets senker kursmålet sitt, og kursen faller, så flagger DNB Asset Management over 5%.
Jeg vet at de forskjellige avdelingene i DNB ikke skal snakke sammen om slike ting, men sammentreffene er av og til litt påfallende.