Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Semiconductor (NOD)

Det har de.

Sikkert mange som er lei seg i dag :joy:

1 Like

Nå har ikke jeg lest rapporten helt enda, men man burde få en pekepinn på hva ny guiding faktisk er og om 15-20% ned er mye eller lite i hva som angår nedgang…

Bare å kjøpe hvis du er long. Blir kanon med tiden dette!!

4 Likes

Idiotisk vinkling - NOD ryker i Q1 pga at de (antatt) medio eller ultimo januar fikk endelig beskjed om tildeling av wafere for kvartalet - deadline 8 februar for å sette dem i produksjon for leveranser i Q1 - og dette tallet var langt lavere enn ventet. ETTERSPØRSELEN etter NODs hovedprodukter er der, mens media mfl forsøker å fremstille dette som om det er kundesvikt på bred front. Kundesvikten er på de gamle produktene, men NOD ville passert 190-200 mill også i Q1 med samme tildeling av wafere som i de 2 foregående kvartalene. Nå blir det ett svakt kvartal pga MANGLENDE RÅVARER, og så får vi se hvor mye de får i Q2, det eneste de ser ut til å vite er at det blir mer enn i Q1, mens det for H2 virker som om man har ganske gode signaler på at de får nok til å nå opp i 1-milliard-fart i løpet av halvåret (betyr ikke nødvendigvis at H2 gir minimum 500mill men at man er på 500-mill-fart - ikke sagt om det gjelder på månedsbasis, kvartal, rullerende 3 mndr eller annet). Hvis Q1 hadde blitt som Q4 hadde aksjen neppe falt noe særlig. Med signaler om mer leveranser som ovenfor. Så - utslaget er alt for stort i et mellomlangt perspektiv. Er enig med STL - dette er en bump i veien, som gjør at man mister fart…og dermed også at videre oppgang blir kanskje ett år forsinket. Når man da leser Nordea-analyse hvor det legges opp til at man når 1 mrd såvidt i 2025 først, og max 10% topplinjevekst fra og med 2023, da har man redefinert hele bransjen. Antar det skyldes inkompetent analytiker som ikke har satt seg godt inn i noe som helst, men slike analyser med SALG 120 bidrar til å gi bedre inngang!!! Ser gjerne 120 snarlig for å laste opp igjen etter å ha solgt rett før 2/3 og litt på crash-dagen.

9 Likes

Jeg har ventet på inngang i denne. Om den skulle touche 120-tallet tror jeg fort jeg selger noen andre poster og går inn langsiktig her. Allerede nå er prisen fristende. Jeg har skikkelig tro på en del års sikt.

2 Likes

Ser ikke ut som det er mulig å vente til SALG 120 skal slå til… Jeg mener dagens inngang også er veldig bra og har kjøpt en del i det siste. Et veldig bra selskap som står overfor en forbigående hindring, som får mange til å skvette og fører til at en god kjøpsmulighet åpner seg opp . Wonderful company at a fair price nå.

2 Likes

Spennende å se nå om det nok en gang daler ned og det blir nye muligheter på 140 tallet eller om den etablerer seg høyere opp. Lett å bli entusiastisk i nuet. Er jo ikke så lenge siden den var i 170-180 og da var det mange som sa den skulle fyke over 200 igjen anytime.
Selskapet er førsteklasses og et steinbra long bet så lenge det ikke blir krig i Taiwan(og det tror jeg ikke det blir)

Lavere industri tall/bil produksjon idag? = mindre konkurranse om wafere?

Jeg vet ikke, men antar at alle som ønsker wafere å får tildeling tar det de kan få. Tror heller det kan bli lavere salg av ferdig chips om industrien velger å kansellere bestillinger som jeg heller ikke tror de gjør. Sitter nok langt inne for mange enda å ikke kunne få levert en bil pga en chip til noen kroner. Bare spekulasjoner

NOD – Closing of acquisition of Mobile Semiconductor

Jeg benyttet dippen idag til å gå inn med en liten post. Inngangen jeg hadde sett for meg for en måned siden kom aldri og en aksje som har så store forventede inntekter i fremtiden har ingen god grunn til å gå ned når rentene stuper.

Foreløbig er jeg kortsiktig, men jeg kan bli sittende. NOD ser fremdeles flott ut på lang sikt.

3 Likes

Gjorde det samme. Blir sittende. Tror det var fin inngang i dag

1 Like

Jeg vurderte å kjøpe NOD da kursen lå rundt kr 35-40 for 3-4 år siden, men syntes aksjen da var for dyr og droppet det. :smiley:

1 Like

NOD: Annual Report Published

NOD -Notice of Nordic Semiconductor’s Annual General Meeting 2023

NOD - Correction to ESEF file attachment in Nordic Semiconductor’s annual reporting package 2022

Notification of major shareholder - Nordic Semiconductor ASA

Dagen etter at DNB Markets senker kursmålet sitt, og kursen faller, så flagger DNB Asset Management over 5%.

Jeg vet at de forskjellige avdelingene i DNB ikke skal snakke sammen om slike ting, men sammentreffene er av og til litt påfallende.

4 Likes

NOD: Invitation to first quarter results for 2023